حوزه علمیه قم
تاریخ سند: ۸ شهریور ۱۳۱۴ وزارت امور خارجه اداره: چهارم سیاسی نمره: ۲۴۷۲۰ تاریخ: ۱۴/۶/۸ ضمیمه: سواد تلگراف فوری است ریاست دفتر مخصوص شاهنشاهی تلگرافی از سفارت کبرای شاهنشاهی در کابل راجع به مذاکراتی که در خصوص استرداد [شیخ محمدتقی] بهلول با مقامات مربوطه شده، به این وزارتخانه رسیده که سواد آن برای استحضار دفتر مخصوص شاهنشاهی ارسال میگردد. وزیر امور خارجه ****** سواد...
تاریخ سند: ۲۳ تیرماه ۱۳۱۴ وزارت امور خارجه دفتر محرمانه سواد راپورت ویس قونسولگری شاهنشاهی در نجف نمره ۱۴ - ۱۴/۴/۲۳ برای رفع سوء تفاهم و انتشارات مغرضین مناسب دیده به طور خصوصی به ملاقات آیتالله اصفهانی (آقای آقاسید ابوالحسن) [زعیم عالیقدر شیعه] رفته، گرچه مشارالیه محترم در بدو ملاقات اظهار نارضایتی خاطر و شرحی در خصوص مضرّات «رفع حجاب» بیان نمود، بنده هم به مقتضای محیط و روحیات...
همزمان با گستراندن شایعه کشتن آیتالله خمینی در عراق، بحث و جدل نسبتاً بیسابقهای در حوزه قم و محافل مذهبی و مبارزاتی ایران بروز کرد. کتاب شهید جاوید، منشأ این بگومگوها بود. شهید جاوید، نوشته نعمتالله صالحی نجفآبادی در آبان ۱۳۴۹ منتشر شده بود. او قیام امام حسین علیهالسلام را نه برای شهادت، بلکه برای تأسیس حکومت اسلامی دانسته، آگاهی امام به مرگ خود و خانوادهاش را منتفی تلقی کرده بود. این...
«ما دیدیم که دو سال، سهسال، -حالا هم تتمهاش هست- کتاب شهید جاوید! چه بساطی درست کردند برای کتاب شهید جاوید! با هم اختلافات؛ اهل منبر و اهل محراب و اهل بازار و اهل کذا. یکی از آن طرف کشید و یکی از آن طرف کشید؛ و یک ماه مبارک، یک ماه محرم، و سایر ایام خودشان را صرف کردند و قوا را هدر بردند، و «اعلیحضرت» با کمال آرامش اموال این ملت را خورد و سلطه خودش را تحکیم کرد بر آنها! آقایان هم، همه متحفّظند...
روزنامه اطلاعات؛ ۱۸ بهمن ۱۳۲۲ (یادداشت مجدد وزارت امور خارجه ایران به دولت عربستان سعودی در مورد واقعه قتل ابوطالب یزدی)
نشریه «آئین اسلام»؛ ۱۸ دیماه ۱۳۲۶: حضرت آیتالله کاشانی در پاسخ استفتائی که در خصوص تصمیم غیرعادلانه سازمان ملل درباره فلسطین از ایشان شده است، چنین مرقوم فرمودهاند: بسم الله الرحمن الرحیم پس از جنگ جهانسوز دوّم گمان میرفت دُول بزرگ عالم از آن همه فجایع و آن همه اتلاف نفوس و اموال و خرابیها و بیچارگیهای بشر که سالهای دراز جبرانپذیر نیست، پند و عبرت گرفته و به جبران وقایع...
«...من تلخی این کشف حجابی که اینها کردند و اسمشان را بعداً «آزادزنان و آزادمردان» پسر رضاخان گذاشت، من تلخیاش باز در ذائقهام هست. شما نمیدانید چه کردند با این زنهای محترمه و چه کردند با همه قشرها. الزام میکردند هم تجار را، هم کسبه جزء را، هم روحانیت را، هر جا زورشان میرسید به اینکه مجلس بگیرید و زنهاتان را بیاورید در مجلس، بیاورید در مجلس عمومی، آن وقت اگر اینها تخلف میکردند، کتک...
روزنامه اطلاعات؛ ۱۷ دیماه ۱۳۱۹
خبر اعلام رسمی کشف حجاب، اگر چه با توجه به زمینهسازیهایی که شده بود، چندان هم غیره منتظره نبود، اما خبر منع حجاب بسیار غیرمنتظره بود. این خبر به منزله به کارگیری هر گونه اقدام علیه زنان محجبهای محسوب میشد که تا آنروز حتی حاضر نبودند نقاب از چهره بردارند، تا مبادا چشم نامحرم به روی آنان بیفتد. با اعلام رسمی کشف حجاب و منع استفاده از آن در معابر عمومی، این دسته از زنان در حالی ناگزیر بودند ضمن...
روزنامه اطلاعات؛ ۷ فروردین ۱۳۱۶
از شیراز خدمت ریاست محترم دفتر مخصوص شاهنشاهی سیدعبدالله واعظ خراسانی شب ۲۷ جاری در مسجد نو، حین وعظ اظهاراتی تحت عنوان مذمّت رفع حجاب و مبنی بر تهییج اهالی مینموده. علیهذا اینک به اداره نظمیه دستور داده شد فوراً مشارالیه را جلب و اعزام نمایند. عناوینی که مخالف انتظامات و مورث هیجان عمومی است به کلی متروک، و الاّ مورد تنبیه و تبعید واقع خواهد گردید. ۷/۶/۲۸؛ نمره ۴۹۵؛ فرمانده تیپ مستقل فارس؛...
هر چند تحوّلات سیاسی اجتماعی اروپا، بازنگری در مورد وضعیت اجتماعی زنان را در این منطقه شکل داده بود، و تعاملات ایرانیان با کشورهای اروپایی تقاضای تشبه به سبکهای نوین حیات را در بین بخشی از مردم این سرزمین آفریده بود، اما رفتارهای سازماندهی شده و فعالیتهای برنامهریزی شدۀ زیادی متأثر از تحولات بینالملل از جمله جنگ جهانی اول، به دست اروپاییان و عوامل داخلی آنها در ایران برای تحمیل صورتی...
هجوم نیروهای متفقین به ایران در شهریور ۱۳۲۰ تأثیر آشکاری بر عرصههای سیاسی و اجتماعی کشور بر جای نهاد. رضاشاه تحت فشار انگلستان، به ناگزیر استعفا داد و از ایران رفت. با رفتن رضاشاه، بساط اصلاحات سیاسی و اجتماعی وی، تحمیل نظام اجباری و... برچیده شد و روش استبدادی حکومت در ایران موقتاً پایان یافت. آزادی نسبی پس از شهریور ۲۰ که به مدت چند سال در ایران دوام یافت، سبب شد افکاری که برای مدتی ناگزیر به سکوت...
تاریخ سند: ۱۴ آبان ۱۳۴۶ از: ساواک قم به: مدیریت کل اداره سوم ۳۱۶ درباره: نصب اعلامیه خمینی به دیوار مدرسه خان در تاریخ ۴۶/۸/۱۴ یک برگ اعلامیه خطی تحت عنوان «متن جواب حضرت آیتاللهالعظمی خمینی به نامه یکی از بزرگان حوزه علمیه قم» به امضاء روحالله الموسوی الخمینی به دیوار مدرسه خان الصاق شده بود،[به]وسیله مأمورین ساواک برداشته شد [که] عیناً به پیوست تقدیم میگردد. ضمناً رونوشت آن...
در اینجا شش برگ سند ارائه شده است: سند اول و دوم مربوط به صفحات اول و آخر از یاداشت های روزانه دکتر سیدحسین فاطمی است که در ایام زندگی مخفی بعد از کودتای 1332 خطاب به همسرش نوشته است. دکتر فاطمی بعد از کودتا برای فرار از دستگیری به منازل متعدد می رفت و خاطرات خود را در آنجا مینوشت در این خاطرات با دیدگاههای او در مورد تحولات پیش از کودتا 28 مرداد 1332 آشنا میشویم. سند سوم مربوط به رکن دوم ستاد ارتش...
(ادامه بخش اول) دو تاکتیک روشن ولی مـتضاد از نـاحیه اقلیت و اکـثریت در مورد لایحه به کار برده شد.اقلیت چون میدانست سهچهار جلسه بیشتر مجلس نمیتواند داشته باشد و چـراغ عمرش بر لب بام است،به این فکر افتاد که به هـرترتیبی مـیسر اسـت،وقتگذرانی کند و نگذارد کار مهمی از پیش برود.اکثریت اولا با تصویب یک فوریت لایحه(زیرا فوریت دوم را که سـاعد پیـشنهاد کرده بود پس گرفت)مراحل...
پس از پیروزی کودتاگران در 28 مرداد 1332، دکتر محمد مصدق و یاران نزدیک او تحت تعقیب حکومت قرار گرفتند. در ایـن بین دکتر فاطمی نشانه اول بود.او تقریبا یک ماه پس از اختفا و رسیدن به آسـودگی نسبی،تصمیم گرفت تـاریخ سـیاسی 12 سال عصر خود را بنویسد؛ از 1320 تا 1332 ش. او میخواست این تاریخ را بر اساس خاطرات خود بنویسد،زیرا شرایطی که در آن به سر میبرد، خالی از مدارک و اسناد و حتی کتابها و...
تاریخ سند: ۲۲ آبان ۱۳۴۲ موضوع: تعطیل کلاسهای درسی حوزه علمیه قم به مناسبت اعدام طیب حاجرضایی به مناسبت اعلام اعدام طیب حاجرضایی و حاج قاسم رضایی* در روز اجرای حکم دادگاه نظامی عدهای از مدرسین حوزه علمیه قم در روز مزبور از تدریس خودداری و در نتیجه اکثر کلاسهای درس تعطیل بوده است. ------------------------------------------------------------------------------------- * حاج اسماعیل رضایی صحیح است.