دکتر علی شریعتی
سند شماره ۱ تاریخ سند: ۱۸ دیماه ۱۳۵۱ خیلی محرمانه درباره: دکتر علی شریعتی مزینانی چون نامبرده بالا ممنوعالوعظ بوده و به هیچوجه نبایستی در محافل و مجالس مذهبی و کانونهای دانشجویی سخنرانی نماید، علیهذا دستور فرمایید به منظور جلوگیری از سخنرانی مشارالیه کماکان اعمال و رفتار وی را به وسیله منابع و همکاران افتخاری تحت مراقبت قرار داده و نتیجه را مستمراً گزارش نمایند. ضمناً با توجه به...
«پس از سه ماه از آغاز خدمتم در ساواک، به علت گزارشهای تحلیلیام راجع به مسائل سیاسی جاری کشور به ریاست بخش بررسیهای سیاسی در امور امنیت داخلی منصوب شدم. از همان ابتدا خواستم به ردههای بالاتر در ساواک و شخص پادشاه توجه دهم که تامین امنیت کشور تنها از طریق سرکوب و مبارزه با سازمانها و گروههای مخالف و برانداز امکانپذیر نیست. در طول دوران خدمتم در ساواک از هر فرصتی...
س: نظر شما درباره شخصیت سیاسی، مذهبی دکتر شریعتی چیست؟ ج: بسم الله الرحمن الرحیم. مرحوم دکتر شریعتی یک قریحه سرشار، یک ذهن تیز و اندیشه پویایی بود که درباره انسان بیش از هر چیز دیگر اندیشیده بود و این اندیشه را در رابطه با اسلام و ادیان ابراهیمی و در رابطه با آنچه فلاسفه، جامعهشناسان، انسانشناسان و متفکرین دیگر آوردهاند و گفتهاند دنبال کرده بود و به نتایج مورد علاقه خود رسیده بود. به...
● آقای افروغ !به عنوان اولین سوال،آیا ما این حق را داریم که افکار دکتر شریعتی را به عنوان انگیزه انقلاب و یا حداقل بخشی از انگیزه انقلاب معرفی کنیم؟ سوال یک مقدار ابهام دارد. برای اینکه انقلاب برای خودش یک سری عوامل عملی مختلف و همین طور یک سری عوامل شتاب بخش عدیده ای دارد. حداقل می توانیم از مرحوم شریعتی به عنوان یک عامل شتاب بخش یاد کنیم وفکر نمی کنم شتاب بخشیدن هم بی ارتباط با انگیزه...
حاج حسین مزینانی از اقوام دکتر و هم صحبت ایشان در ایام حضور وی در روستای مزینان، خاطراتی به ویژه از آخرین روز های حضور وی در این روستا بیان می کند که شنیدن آن خالی از فایده نیست.[1] به علت نزدیکی سن، هم صحبت و انیس ایشان بوده ، بنا به گفته خودشان حدود هفت یا هشت سال کوچکتر از دکتر بود. دکتر هر گاه به مزینان می آمد، بخشی از اوقات خود را در کنار یکدیگر گذرانده و در روستا می گشتند و صحبت می کردند. ایشان با...
: داستان حسینیه ارشاد و سخنرانان آن و جمعیتی که به عنوان مستمع بر صندلی های به ردیف چیده آن گرد می آمدند هنوز هم نو است و کهنه نشده و نخواهد شد. در طول حیات این مرکز فرهنگی که عده ای دوستداران ایران و اسلام در آن به سخنرانی پرداختند و نظریات خود را از این راه در جامعه استبداد زده آن روز ایران منتشر کردند، در راه ادامه مسیر آن می شد مشکلاتی را هم متصور شد. هنگامی که این مرکز به دنبال تنش...
دکتر علی شریعتی روشنفکر فراروایت ها است. او را می توان بصورت توأمان منتقد سرسخت مارکسیست های دوآتشه دهه چهل و روحانیون عوام زده ای دانست که در کلام امام به روحانی نمایان تعبیر شده اند. شریعتی که نمونه بارز تئوری مذهب در برابر مذهب بود، سالها مورد بی مهری مذهبی های سطحی نگر و سوسیالیست های مادی گرا قرار گرفت. او اگر محتوای مارکسیسم را مورد نقد و نفی قرار داد، محتوای تشیع را با استفاده از ادبیات...
امروزه روشنفکران بسیاری در کشور ما وجود دارند که در مقاله ها و نوشته های خود از اندیشه ها و سخنان دکتر شریعتی بهره برده و از نام و گفته های ایشان برای تائید نوشته های خود استفاده می نمایند. گاهی نیز ممکن است این شائبه بوجود آید که آنها دکتر شریعتی را نردبان صعود خود قرار داده اند. حال بر ماست که دقیقاً بررسی نمائیم و ببینیم که آیا اندیشه ها و افکار این افراد اصولاً با اندیشه های دکتر شریعتی قرابت و...
رهبر معظم انقلاب در مصاحبهای با روزنامه جمهوری اسلامی که در پنجمین سال درگذشت مرحوم شریعتی انجام شده است، میفرماید: به خلاف آنچه گفته میشود، شریعتی نه فقط ضد روحانی نبود، بلکه عمیقاً مؤمن و معتقد به رسالت روحانیت بود، او میگفت که روحانیت یک ضرورت است.
در سالهای دهه 1340 نظریات مارکسیستی با سخن گفتن از آزادی و برابری و در هم کوبیدنتفکّر سرمایهداری که از نمونههای آن حکومت پادشاهی ایران بود، ذهن دانشجویان را به خودجذب کرده بود و با شعارها و فرمولهای مشخصی که با زبان علمی از طرف مارکسیستها ارائهمیشد، به صورت تفکر مسلط در دانشگاهها درآمده بود. در این سالها اندیشههای سنتی مذهبینمیتوانست ذهن متلاطم دانشجویان را سیراب کند. تسلّط مارکسیستها به گونهای بود کهدانشجویان را به دو دسته انقلابی یا ارتجاعی تقسیم میکردند. انقلابی یعنی طرفدار مارکسیسم وارتجاعی یعنی غیر مارکسیست. فقط و فقط انقلابی و خلقی کسی بود که مارکسیست باشد.مذهب را افیون تودهها میدانستند و اسلام را دین گریه و عزا و...در چنین فضایی شهید مطهریو دکتر شریعتی به تبیین و تکمیل ایدئولوژی اسلامی پرداختند و آن را چون سلاحی در مقابلایدئولوژی مارکسیسم به حرکت در آورد.
: دوم آذرماه سالروز تولد دکتر علی شریعتی است به همین مناسبت مقاله زیر که با رویکرد انتقادی از نظریات شریعتی در سیاست نوشته شده است از خردنامه همشهری در اینجا باز نشر می گردد . انتشار این مقاله به معنای تائید مطالب ان نیست بلکه صرفا توجه به جنبه های مختلف اندیشه شریعتی و منتقدین او مورد نظر است. ********* سخـــن گفتــــن از الهیـــات سیــــاسی (Political theology) در اندیشه سیاسی ایرانیان از...
محمدجواد آسایش میگوید: اوایل انقلاب، منافقین یک نمایشگاه از اطلاعیههایشان را در دانشگاه تهران گذاشته بودند. کل اطلاعیهها را در نمایشگاه گذاشته بودند اما اطلاعیه شمارهی 27 نبود. من میدانستم که این اطلاعیهی شمارهی 27 مربوط به زمانی است که مجاهدین خلق از دکتر شریعتی درخواست کردند که رئیس سازمان شود و دکتر شریعتی گفته این کار من نیست و مجاهدین خلق آن وقت ـ فکر کنم سال 52 بود ـ یک...
در سال ۱۳۳۹ در انجمن دانشجویان اروپا در فرانسه، جلسهای تشکیل شده بود که در آن، آقائی که مشهور است و شما هم می شناسید(از خانوادههای «معتبری» هم هست) سخنرانی می کرد، حضرت ایشان می فرمودند که «...من، از اسلام، خوشم نمی آید... هرجا آخوندی می بینم نمی دانم چرا حالم بهم می خورد... هر جا منبر و روضه می بینم «اُقم» میگیرد... مذهب، عامل استعمار بوده و... ملاها هم در تاریخ ما همیشه، واسطه...
این نوشته کوتاه را زندهیاد علی شریعتی پس از درگذشت زندهیاد جلال آل احمد نوشته و به کتاب حج خود افزوده است: « باید با او سعی میکردم. آخر با هم عهد کرده بودیم که یک بار دیگر حج کنیم، این بار با هم. ملکالموت همان سال، او را از ما گرفت و من تنها رفتم، اما همه جا، او را در کنار خود مییافتم، همه مناسک را - گام به گام - با هم میرفتیم، اما، نمیدانم چرا، در سعی بیشتر...