اسناد
آیتالله سید رضی شیرازی از علمای تهران و مبارزین انقلاب، در سن 93 سالگی در تهران درگذشت. ایشان که سالها امام جماعت مسجد شفا در محله یوسفآباد تهران بود، تیرماه 1358 توسط گروهک فرقان ترور و زخمی شد. موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی به مناسبت رحلت ایشان، تصویر و متن کامل بیانیه گروهک فرقان پس از ترور ایشان را منتشر میکند: بَشِّرِ الْمُنَافِقِینَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِیمًا الَّذِینَ یَتَّخِذُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ ۚ أَیَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعًا منافقین را مژده بده که قطعاً برای شان شکنجه کشنده است. آنها که کافرین را همپالگی های سوای مومنین می گیرند آیا پیش آنها بزرگی میجویند؟ پس قطعاً آن عزت و بزرگی به طور کلی برای خداوند است. منافقین این عناصر منفور و هزار چهره در طرز تفکر قرآنی و در حرکت توحیدی پیامبر در موضوع خیانت و نیرنگ و کارشکنی و قلب حقایق و تحریف واقعیات و آیات خداوند و بدعت گذاری در دین جایگاهی ویژه دارند. آنان بر خلاف کافرین که میان خود و ایدئولوژی توحیدی حریمی قائلند، در زیر پوشش دین در تمامی خیانت ها و ضربه زدن ها دست دارند. این کافرین داخلی حزب توحیدی از هیچ خدعه و نیرنگی در جهت پیشبرد مقاصد خود باز نمی مانند و موضع عناصر انقلابی مومن در برابر آنان و در زمینه اعمال خشونت و قهر انقلابی پیکار خونین است آیه مورد بحث به نمونه روشن این موضع گیری توجه می دهد. منافقین را مژده بده که قطعاً برایشان شکنجهای کشنده است این عذاب دردناک و شکنجه کشنده صرف نظر از تحقق جامع و کامل آن در نظام برتر اشاره به محتوای آیه ۹ سوره تحریم است که از ضرورت پیکار خونین پیامبر و اعمال خشونتش در برابر کافرین و منافقین سخن گفته، جالب توجه بیان ماهیت منافقین در آیه بعد، از دیدی خاص می باشد. آنها که کافرین را همپالگی هایی سوای مومنین می گیرند آیا پیش آن ها بزرگی میجویند؟ پس قطعاً آن عزت و بزرگی به طور کلی برای خداوند است. به طوری که ملاحظه می شود منافقین با دشمنان خارجی و عناصر کافر و ضد توحید بند و بست داشته و به دوستی با آنان مفتخرند. دوستیای که از نظر کافرین مزدوری است. بدین معنا که در طرز تلقی کافرین، منافقین عناصر سرسپرده و مزدوری هستند که میتوانند آلاتی بلا اراده برای اجرای دستورات آنها باشند. راستی هدف منافقین از این بند و بست چیست؟ آیا این تیره روزان پنداشته اند که از این راه میتوانند حس بزرگی طلبی و برتری جویی خود را ارضا کنند؟ زهی خیال باطل. آنان اگر دیدگاهی باز و ایمانی راستین و گرایشی استوار داشتند، در مییافتند که تمامی بزرگیها و برتریها برای خداوند است و در مدار ربوبی و در جهت انطباق با اراده خداوند، بزرگی و عظمت مفهوم واقعی پیدا میکند. نمونه روشن و مظهر بارز باند منافق در جامعه ما آخوندیسم است. آخوندیسم تبهکار این باند پلید و سازشکار و سرسپرده به فئودالها و سرمایه داران داخلی و استعمار خارجی همیشه سعی در منزوی کردن مومنین و ترسیم وارونه چهره پاک و صادقانه آنان در دیدها داشته و دارد و این واقعیت تلخ امروز روشنتر از گذشته در جامعه ما مطرح است. اما موضع انقلابگران توحیدی در برابر آخوندیسم بر پایه همان بشارتی است که در آیات بیان گردید و درباره عوامل و سردمدارانش تاکنون تحقق یافته است. یکی از عوامل و سردمداران، سیدرضی شیرازی است. عنصر منفوری که چه در رژیم طاغوتی قبلی و چه در رژیم ضد مردمی و ضد توحیدی فعلی، جز پاسداری از اشرافیت ننگین در پوشش اسلام کاری نکرده است. او در باندی که زیر پوشش جامعه روحانیت تهران به توجیه خیانت های رژیم قبلی و فعلی مشغول است، عضویت دارد و در تمامی توطئه هایی که بر علیه خلق مسلمان مستضعف و انقلابیون توحیدی تاکنون طرح شده است، سهیم و شریک می باشد. او رئیس کمیته منطقه سه یوسف آباد و ونک بود که تحت این عنوان به بازسازی ساواک در حوزه فعالیتش اقدام ورزیده و با مزدورانش سعی در دست گیری مبارزین راستین به اتهامات واهی است. تصمیم بر اعدام انقلابی شیرازی از یک سو بازتاب دلایل زیر مبنی بر محکومیت وی بود و از سوی دیگر کوششی در جهت اجرای فرامین خداوند. دلایل محکومیت شیرازی: 1-پاسداری از اشرافیت ننگین و توجیه آن در قالب اسلام و موضع گیری منافقانه در برابر مجاهدین راستین در رژیمهای ضدملی و ضد توحیدی قبلی و فعلی. 2- سرسپردگی به دیکتاتوری آخوندیسم و طراحی و اعمال سیاستهایش در حوزه حکومت خویش. 3- سوءاستفاده از قدرت و به کار گرفتن مزدوران آخوند زده برای به تور انداختن فرزندان راستین این مرز و بوم. 4- مفسد فی الارض 5- عضویت در باند توطئهگر جامعه روحانیت تهران و فعالیت برای تحمیل بافته های آخوندیسم در شکل به اصطلاح قانون اساسی که به کاندید شدن این عنصر منفور جهت مجلس خود ساخته خبرگان انجامید. 6- سکوت و تسلیم و رضایت نسبت به کشتار وحشیانه مسلمانان بی پناه کردستان و ترکمن صحرا و نقده و خوزستان و... توسط ارتش مزدور و آخوند زده های خائن. در برابر این دلایل، قوانین خداوند هم جالب توجهاند: «....فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ...» پس پیشوایان و سردمداران کفر را پیکار کرده و بکشید. «...فَقَاتِلُوا أَوْلِیَاءَ الشَّیْطَانِ...» پس همدستان شیطان را بیکار کرده و بکشید. «...وَقَاتِلُوا الْمُشْرِکِینَ...» و شرکت آوران را بکشید. شمول و گستردگی آیات، دامن عنصر منفور را هم میگیرد. زیرا او همدست شیاطین داخلی و از سردمداران کفر بود. او عنصری فرد پرست و مشرک بود. و سر انجام همه نقشه های فریب و توطئه های دروغش نقش بر آب گشت و اگرچه به پرونده زندگی ننگینش برای همیشه خاتمه داده نشد و اجلش نرسید، اما همین خود بس که عذاب خداوند به دست انقلابیون توحیدی نصیبش گشت و هیچگاه از انتقام انقلابی در امان نخواهد ماند. به امید روزی که بساط فریب و نیرنگ دیکتاتوری آخوندیسم با مبارزات پیگیر مجاهدین راستین برچیده شده و اراده خداوند مبنی بر امامت و وراثت مستضعفین زمین تحقق پذیرد.
آمریکا در روزهای ابتدایی آذرماه سال 1358 که هنوز از شوک تسخیر سفارت خود در تهران پس از پذیرفتن شاه بیرون نیامده بود، دست به اقدامات مخاطرهآمیز متعددی زد. در چنین فضایی سازمان مجاهدینخلق که هنوز خود را جزو نیروهای حامی انقلاب معرفی میکرد، اقدام به تاسیس "میلیشیا" یا همان چریک نیمهوقت نمود. سازمان در اطلاعیه تاسیس میلیشیا با به تحرکات آمریکا مینویسد: «سازمان...
تاریخ گزارش: 47/2/23 موضوع: فعالیت بهائیان شیراز ساعت 9 و نیم بعد از ظهر مورخه 47/2/18 بنا بدعوت خانم سرهنگ وحدت در منزل شخصی وی واقع در خیابان باغ تخت(اول پل فرح) با شرکت عدهای از بهائیان تشکیل جلسه گردید و پس از صرف چای و شیرینی و قرائت قسماتی از کتاب ایقان و مناجات، خانم سرهنگ وحدت بشرح زیر صحبت نمود. ما بهائیان ایران از نظر فعالیت دینی و حسن خلق و ادبیات در دنیا اول شدهایم. مثلا عهدیه بهترین...
اعلامیه سه دولت راجع به ایران مورخ اول دسامبر 1943 ـ نهم آذرماه 1322 رئیسجمهوری کشورهای متحده آمریکا، نخستوزیر اتحاد جماهیر شوروی و نخستوزیر ممالک متحده انگلستان پس از مشورت بین خود و با نخستوزیر ایران مایلند موافقت سه دولت را راجع به مناسبات خود با ایران اعلام دارند. دولتهای کشورهای متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی و ممالک متحده انگلستان کمکهایی را که ایران در تعقیب جنگ بر علیه دشمن مشترک...
جناب عظمتمآب غازی مصطفی کمال رئیسجمهوری ترکیه دوست مفخم مهربان چون تشیید ارکان دوستی و استحکام مناسبات حسنه بین دولتین همواره از اخص آمال و آرزوهای صمیمی ما است، خواستیم یک نفر از خدمتگزاران صدیق دولتخواه خود را که از مکنونات خاطر ما مسبوق و بر روابط دولتین بصیر و آگاه باشد در نزد آندولت جمهوری مامور فرماییم. لهذا جناب اشرف میرزا محمدعلیخان فروغی را که دارای عالیترین مقامات این دولت...
موضوع : سخنرانى مطهرى در مسجد جاوید از : 20 ه 14 تاریخ 15/8/52 به : 322 شماره : 34006/20 ه 14 اخیرا مطهرى در مسجد جاوید پیرامون مجاهد در اسلام بیان نموده بود که تعدادى از دانشجویان پلىتکنیک به اسامى خیراللهى، قوامپور بیابانى، زهتابچى، صفرى، سنجابى و اکبرنژاد شرکت داشتند ضمنا پدران مهدى رضائى، ناصر صادق و على میهن دوست نیز در جلسه حضور داشتند که پس از خاتمه سخنرانى اکبرنژاد از مطهرى سئوال که وضع مجاهد در...
غلامحسین ساعدی از نویسندگان ایرانی، دوم آذرماه 1364 در خارج از ایران درگذشت. او در سالهای پیش از انقلاب به خاطر فعالیتهای سیاسیاش از جمله عضویت در کانون نویسندگان ایران، یکی از سوژههای ساواک بود. موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، متن و تصویر نامه او به پرویز ثابتی رئیس اداره کل سوم ساواک پس از دستگیری در خردادماه 1353 را به شرح زیر منتشر میکند: جناب آقای ثابتی مقام محترم امنیتی فرصت...
مجله خواندنیها؛ ۳ دیماه ۱۳۵۶(به نقل از روزنامه آیندگان): «اردشیر زاهدی[سفیر ایران در آمریکا] در مصاحبهای با خبرنگاران در واشینگتن درباره زندانیان سیاسی ایران توضیح داد که این عده رویهم بیش از ۲۲۰۰ نفر نیست، ولی استفاده از عبارت «زندانیان سیاسی» درباره آنها صحیح نیست، چرا که بیشتر آنها تروریست هستند[!] و ما هیچگاه اجازه نخواهیم داد که در ایران قانون جنگل برقرار شود. زاهدی در پاسخ به...
تاریخ سند: 10 مرداد 1339 موضوع : شایعات درباره اردشیر زاهدی هنوز بین مردم شایعات زیادی برعلیه آقای مهندس اردشیر زاهدی وجود دارد و طرز رفتار و گفتار ایشان در آمریکا و حملات ایرانیان مقیم آنجا نسبت به ایشان دهان به دهان میگردد از جمله گفته میشود: «آقای مهندس زاهدی ضمن یک سخنرانی درباره وظایف محصلین و این که باید به ایران برگشته و به وطن خدمت کنند توضیح میدادند که وضع ایران نسبت به گذشته...
: در آخرین روزهای آبانماه 57 و کمتر از دو هفته پس از روی کارآمدن دولت ازهاری و آغاز اعتصاب مطبوعات، فرح پهلوی همزمان با عید غدیر برای یک سفر دو روزه زیارتی راهی عراق میشود. او عصر 27 آبان همراه با مادر، دو فرزند و رئیس دفترش سیدحسین نصر، تهران را به مقصد بغداد ترک میکند. صدام حسین، معاون رئیسجمهور عراق، صبح روز بعد برای دیدار با او به محل اقامتش -قصر جادریه- میآید و در ملاقاتی کوتاه...
: تشکیل حزب رستاخیز به عنوان تنها حزب فراگیر کشور در اسفند ۱۳۵۳ با دستور شاه، مورد انتقاد اغلب گروهها و چهرههای مختلف سیاسی قرار گرفت. مخالفین رژیم شاه و انقلابیون از زاویه تحلیلی خود، و وفاداران به رژیم شاه نیز با عینک خود این تصمیم را تحلیل میکردند. مظفر بقایی چهره معروف حزب زحمتکشان نیز یکی از این افراد بود که در نامهای خطاب به شاه، ضررهایی که این اقدام متوجه رژیم شاه میکرد...
در اسناد پیش رو دوازده برگ از گزارش های ساواک در فاصله 1341 تا 1345 در مورد مبارزات آیت الله غالمحسین جعفری همدانی ارائه شده است . زندگی نامه : آیت الله غلامحسین جعفری همدانی فرزند محمد تقی در سال 1281 ش در همدان متولد شد. تحصیل علوم حوزوی را در نجف اشرف پی گرفت و نزد آیات عظام میرزا ابوالحسن مشکینی، سید ابوالحسن اصفهانی، ضیاالدین عراقی، شیخ محمد حسین کمپانی و سید محمد حسین نائینی تلمذ نمود و...
«همزمان با ورود شاه به کاخ سفید، تظاهرات چندین هزار نفرهای توسط دانشجویان ایرانی علیه رژیم شاه در جلوی کاخ سفید برپا شد. بر طبق گزارش مطبوعات آمریکا، این وسیعترین تظاهراتی است که پس از تظاهرات علیه جنگ ویتنام در واشنگتن اتفاق افتاد. بر طبق گزارش همین مطبوعات وسعت تظاهرات علیه شاه بین ۲ تا ۵ هزار تخمین زده شده است. دانشجویان ایرانی که اغلب برای جلوگیری از شناسایی ساواک ماسک به صورت...
موضوع : ترتیب پرداخت شهریه به طلاب و معممین شهرستان اراک از : 22 ه تاریخ 21/9/49 به : 316 شماره : 2049/ ه 1ـ مدت تقریبا 8 سال است که آیتاله گلپایگانى بعموم معممین اراک مبالغى بین /100 الى 300 ریال (به طلاب 200 ریال به وعاظ تا 300 ریال) پرداخت مینمایند که اخیرا به معممین که بعنوان مروج مذهبى ترویج دین مینمایند پرداخت نمیگردد. نماینده ایشان در اراک شیخ ابوالقاسم حمزهلوئى پیشنماز مسجد حاج رئیس بوده که تا تقریبا چهار...
انجام راهپیمائى و تظاهرات در شهر اراک ـ استان مرکزى از ساعت 1100 روز 23/10/57، قریب 600 نفر از قشریون مذهبى و کارگران کارخانجات تولید آلومینیوم در شهر اراک، با انجام تظاهرات خیابانى از محل کار خود خارج و پس از ملحق شدن به جمعیت اجتماع کننده در مسجد آقا ضیاء در شهر مذکور، تعداد آنها بالغ بر 5000 نفر گردیده است. اجتماعکنندگان سپس با دادن شعارهاى تند و ضد حکومتى و علیه رژیم در برخى از خیابانهاى شهر مذکور به...
نمونه ای از مکاتبات استانداری هفتم ( فارس ) با دربار در خصوص نحوه برخورد با قشقایی ها