کارگزاران رژیم پهلوی به روایت اسناد ساواک

هوشنگ انصاری عضو سیای آمریکاست


سند شماره ۱:

اسدالله رشیدیان در ملاقاتی که با او دست داد از ترمیمی که اخیراً در کابینه آقای هویدا صورت گرفته فوق‌العاده ناراحت بود... رشیدیان می‌گفت که من تصور می‌کنم این کابینه تا یکی دو ماه دیگر بیشتر بر سر کار نباشد... رشیدیان افزود که وزیر جدید اطلاعات[=هوشنگ انصاری] بهائی است و گویا یکی از سران بهائی و علاوه بر این عضو سیای امریکا نیز می‌باشد*، و به این ترتیب ملاحظه می‌شود که این ترمیم بیشتر به خاطر جلب رضایت امریکایی‌ها صورت گرفته است، زیرا دو نفر عضو سیا وابسته به آمریکا وارد کابینه شده‌اند.

------------------------------------------------------------------------------------------------

* از آنجا که رشیدیان یکی از مهمترین عمّال دولت انگلیس در ایران بود، به احتمال زیاد این اطلاعات درباره هوشنگ انصاری را نیز از انگلیسی‌ها دریافت کرده است.

 

*********

 

سند شماره ۲:

اطلاع واصله حاکیست: روز ۱۳۵۴/۴/۲۳ آقای اکبر سرقینی اهری کارمند اداره کل [وزارت] اطلاعات و جهانگردی در جلسه کمیته تشریفات سال زن که در اداره اطلاعات و جهانگردی آذربایجان شرقی تشکیل گردیده بود، ضمن گفتگو با دوستانش اظهار داشته است «من به جناح انصاری* نمی‌پیوندم، چون وی عضو سازمان سیای امریکا است و این مطلب در لیست اسامی آنفرماسیون‌های[=مأموران اطلاعاتی] امریکا که از طرف انگلیسی‌ها منتشر شده ذکر گردیده است.»

------------------------------------------------------------------------------------------------

* در تیرماه ۱۳۵۴ به دستور شاه دو جناح در حزب رستاخیز تشکیل شد: جناح «لیبرال سازنده» به رهبری هوشنگ انصاری(وزیر امور اقتصادی و دارایی) و جناح «ترقی‌خواه» به رهبری جمشید آموزگار(وزیر کشور).

 

*********

 

سند شماره ۳:

«...کلیه افرادی که وی[=هوشنگ انصاری] را می‌شناسند نامبرده را یکی از عوامل و ایادی «سیا» می‌دانند و می‌گویند وی از طریق مادر همسرش(فرنگیس پناهی) که در امریکا با همسر سابق [ریچارد] هلمز* آشنا بوده، با هلمز و «سیا» مرتبط شده و این ارتباط با سیا ادامه یافته است...»

------------------------------------------------------------------------------------------------

* ریچارد هلمز (Richard Helms) هم‌زمان با تأسیس سازمان «سیا» در سال ۱۳۲۶ به استخدام این سازمان درآمد. در سال ۱۳۳۱ هلمز به «اداره هماهنگی» سیا انتقال یافت. اداره هماهنگی که بعدها به «معاونت عملیاتی» تغییر نام داد، مهمترین ارگان سیا به شمار می‌رفت. ریچارد هلمز در اداره هماهنگی، مسئولیت بخشی را عهده‌دار بود که بعدها توسط کارکنان سیا و روزنامه‌نگاران آمریکایی بخش «عملیات کثیف» نام گرفت. هلمز به مدت ۹ سال معاونت اداره هماهنگی و ریاست اداره کل اجرایی آن را به عهده داشت و در ۱۳۴۱ به معاونت عملیاتی سیا رسید. هلمز در تیرماه ۱۳۴۵ به عنوان رئیس سازمان سیا در کاخ سفید سوگند یاد کرد. دوران ریاست هلمز بر سازمان سیا تا اواخر اسفند ۱۳۵۱ یعنی نزدیک به هفت سال به طول انجامید. هلمز هم در دوران معاونت عملیاتی سیا یعنی سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۵ و هم در دوران ریاست سیا مسافرت‌های متعددی به تهران داشت. ریچارد هلمز سرانجام به دنبال ماجرای «واترگیت» ناگزیر شد در ۱۳۵۱ از مقام خود استعفا کند. هلمز روز اول دی ۱۳۵۱ قبل از ترک سازمان سیا مأموریت یافت تا به عنوان سفیر آمریکا به ایران بیاید و با بهره‌گیری از سوابق دیرین دوستی خود با محمدرضا پهلوی فعالیت‌های سیا در منطقه خلیج‌ فارس را وارد مرحله جدیدی کند. ریچارد هلمز از این پس نقش بسیار تعیین‌ کننده‌ای در حوادث سال‌های دهه پنجاه ایران برعهده گرفت.


هوشنگ انصاری عضو سیای آمریکاست


هوشنگ انصاری