قطعنامه
جلوگیری ساواک از سخنرانی دکتر شریعتی

جلوگیری ساواک از سخنرانی دکتر شریعتی

سند شماره ۱   تاریخ سند: ۱۸ دیماه ۱۳۵۱ خیلی محرمانه درباره: دکتر علی شریعتی مزینانی چون نامبرده بالا ممنوع‌الوعظ بوده و به هیچ‌وجه نبایستی در محافل و مجالس مذهبی و کانون‌های دانشجویی سخنرانی نماید، علیهذا دستور فرمایید به منظور جلوگیری از سخنرانی مشارالیه کماکان اعمال و رفتار وی را به وسیله منابع و همکاران افتخاری تحت مراقبت قرار داده و نتیجه را مستمراً گزارش نمایند. ضمناً با توجه به...

ادامه مطلب

صمد بهرنگی شنا بلد نبود غرق شد!  تختی خودکشی کرد!

ادعاهای مطرح شده ثابتی در مصاحبه با رادیو آمریکا

صمد بهرنگی شنا بلد نبود غرق شد! تختی خودکشی کرد!

شریعتی به مرگ طبیعی مُرد

«پس از سه ماه از آغاز خدمتم در ساواک، به علت گزارش‌های تحلیلی‌ام راجع به مسائل سیاسی جاری کشور به ریاست بخش بررسی‌های سیاسی در امور امنیت داخلی منصوب شدم. از‌‌ همان ابتدا خواستم به رده‌های بالا‌تر در ساواک و شخص پادشاه توجه دهم که تامین امنیت کشور تنها از طریق سرکوب و مبارزه با سازمان‌ها و گروه‌های مخالف و برانداز امکان‌پذیر نیست. در طول دوران خدمتم در ساواک از هر فرصتی...

ادامه مطلب

دکتر شریعتی قلب و ذهن جوانان ما را برای درک پیام‌های امام خمینی آماده‌تر کرد

دکتر شریعتی قلب و ذهن جوانان ما را برای درک پیام‌های امام خمینی آماده‌تر کرد

مصاحبه با آیت الله شهید بهشتی

س: نظر شما درباره شخصیت سیاسی، مذهبی دکتر شریعتی چیست؟ ج: بسم الله الرحمن الرحیم. مرحوم دکتر شریعتی یک قریحه سرشار، یک ذهن تیز و اندیشه پویایی بود که درباره انسان بیش از هر چیز دیگر اندیشیده بود و این اندیشه را در رابطه با اسلام و ادیان ابراهیمی و در رابطه با آنچه فلاسفه، جامعه‌شناسان، انسان‌شناسان و متفکرین دیگر آورده‌اند و گفته‌اند دنبال کرده بود و به نتایج مورد علاقه خود رسیده بود. به...

ادامه مطلب

«تأثیرپذیری فرقان از دکتر شریعتی در ترازوی نقد»

در گفت و گوی فصلنامه یادآور با احسان شریعتی

«تأثیرپذیری فرقان از دکتر شریعتی در ترازوی نقد»

احسان شریعتی:اندیشه‌ شریعتی هیچ خشونتی را تجویز نمی‌كند!

ادامه مطلب

تجدد رضاخانی

تجدد رضاخانی

تجدد رضاخانی طی دو جلسه کارشناسی نقد و بررسی میشود. در نشست اول روز دوشنبه چهارم اسفند 1399  از ساعت 21 روند قدرت گرفتن رضاخان توسط اقای دکتر محمد علی بهمنی قاجار بررسی میشود . در نشست دوم روز سه شنبه پنجم اسفند 1399 آقای مهندس علی اکبر رنجبر کرمانی کارنامه رضاخان را در حوزه اقدامات عمرانی  و رفاهی، بررسی می کند.  این دو نشست که به همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار می شود در روزهای...

ادامه مطلب

مظلومــیت شریــــعتی

مظلومــیت شریــــعتی

● آقای افروغ !به عنوان اولین سوال،آیا ما این حق را داریم که افکار دکتر شریعتی را به عنوان انگیزه انقلا‌ب و یا حداقل بخشی از انگیزه انقلا‌ب معرفی کنیم؟ سوال یک مقدار ابهام دارد. برای اینکه انقلا‌ب برای خودش یک سری عوامل عملی مختلف و همین طور یک سری عوامل شتاب بخش عدیده ای دارد. حداقل می توانیم از مرحوم شریعتی به عنوان یک عامل شتاب بخش یاد کنیم وفکر نمی کنم شتاب بخشیدن هم بی ارتباط با انگیزه...

ادامه مطلب

خاطراتی از دکتر شریعتی از زبان یک کشاورز مزینانی (حاج حسین مزینانی)

خاطراتی از دکتر شریعتی از زبان یک کشاورز مزینانی (حاج حسین مزینانی)

حاج حسین مزینانی از اقوام دکتر و هم صحبت ایشان در ایام حضور وی در روستای مزینان، خاطراتی به ویژه از آخرین روز های حضور وی در این روستا بیان می کند که شنیدن آن خالی از فایده نیست.[1] به علت نزدیکی سن، هم صحبت و انیس ایشان بوده ، بنا به گفته خودشان حدود هفت یا هشت سال کوچکتر از دکتر بود. دکتر هر گاه به مزینان می آمد، بخشی از اوقات خود را در کنار یکدیگر گذرانده و در روستا می گشتند و صحبت می کردند. ایشان با...

ادامه مطلب

نامه‌هایی منتشرنشده از دکتر علی شریعتی

نامه‌هایی منتشرنشده از دکتر علی شریعتی

: داستان حسینیه ارشاد و سخنرانان آن و جمعیتی که به عنوان مستمع بر صندلی های به ردیف چیده آن گرد می آمدند هنوز هم نو است و کهنه نشده و نخواهد شد. در طول حیات این مرکز فرهنگی که عده ای دوستداران ایران و اسلا‌م در آن به سخنرانی پرداختند و نظریات خود را از این راه در جامعه استبداد زده آن روز ایران منتشر کردند، در راه ادامه مسیر آن می شد مشکلا‌تی را هم متصور شد. هنگامی که این مرکز به دنبال تنش...

ادامه مطلب

دکتر علی شریعتی و امام خمینی(س) در آیینه خاطرات

دکتر علی شریعتی و امام خمینی(س) در آیینه خاطرات

دکتر علی شریعتی روشنفکر فراروایت ها است. او را می توان بصورت توأمان منتقد سرسخت مارکسیست های دوآتشه دهه چهل و روحانیون عوام زده ای دانست که در کلام امام به روحانی نمایان تعبیر شده اند. شریعتی که نمونه بارز تئوری مذهب در برابر مذهب بود، سالها مورد بی مهری مذهبی های سطحی نگر و سوسیالیست های مادی گرا قرار گرفت. او اگر محتوای مارکسیسم را مورد نقد و نفی قرار داد، محتوای تشیع را با استفاده از ادبیات...

ادامه مطلب

شریعتی و روشنفکران معاصر

شریعتی و روشنفکران معاصر

سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در دانشگاه آزاد اسلامی گچساران

امروزه روشنفکران بسیاری در کشور ما وجود دارند که در مقاله ها و نوشته های خود از اندیشه ها و سخنان دکتر شریعتی بهره برده و از نام و گفته های ایشان برای تائید نوشته های خود استفاده می نمایند. گاهی نیز ممکن است این شائبه بوجود آید که آنها دکتر شریعتی را نردبان صعود خود قرار داده اند. حال بر ماست که دقیقاً بررسی نمائیم و ببینیم که آیا اندیشه ها و افکار این افراد اصولاً با اندیشه های دکتر شریعتی قرابت و...

ادامه مطلب

شریعتی ضد روحانیت نبود

حضرت آیت الله خامنه ای :

شریعتی ضد روحانیت نبود

رهبر معظم انقلاب در مصاحبه‌ای با روزنامه جمهوری اسلامی که در پنجمین سال درگذشت مرحوم شریعتی انجام شده است، می‌فرماید: به خلاف آنچه گفته می‌شود، شریعتی نه فقط ضد روحانی نبود، بلکه عمیقاً مؤمن و معتقد به رسالت روحانیت بود، او می‌گفت که روحانیت یک ضرورت است.

ادامه مطلب

در پیوند میان‌ جنبش‌ دانشجویی‌ و امام‌ خمینی‌

تأثیر دکتر شریعتی‌ و شهید مطهری‌

در پیوند میان‌ جنبش‌ دانشجویی‌ و امام‌ خمینی‌

در سالهای‌ دهه‌ 1340 نظریات‌ مارکسیستی‌ با سخن‌ گفتن‌ از آزادی‌ و برابری‌ و در هم‌ کوبیدن‌تفکّر سرمایه‌داری‌ که‌ از نمونه‌های‌ آن‌ حکومت‌ پادشاهی‌ ایران‌ بود، ذهن‌ دانشجویان‌ را به‌ خودجذب‌ کرده‌ بود و با شعارها و فرمولهای‌ مشخصی‌ که‌ با زبان‌ علمی‌ از طرف‌ مارکسیستها ارائه‌می‌شد، به‌ صورت‌ تفکر مسلط‌ در دانشگاهها درآمده‌ بود. در این‌ سالها اندیشه‌های‌ سنتی‌ مذهبی‌نمی‌توانست‌ ذهن‌ متلاطم‌ دانشجویان‌ را سیراب‌ کند. تسلّط‌ مارکسیستها به‌ گونه‌ای‌ بود که‌دانشجویان‌ را به‌ دو دسته‌ انقلابی‌ یا ارتجاعی‌ تقسیم‌ می‌کردند. انقلابی‌ یعنی‌ طرفدار مارکسیسم‌ وارتجاعی‌ یعنی‌ غیر مارکسیست‌. فقط‌ و فقط‌ انقلابی‌ و خلقی‌ کسی‌ بود که‌ مارکسیست‌ باشد.مذهب‌ را افیون‌ توده‌ها می‌دانستند و اسلام‌ را دین‌ گریه‌ و عزا و...در چنین‌ فضایی‌ شهید مطهری‌و دکتر شریعتی‌ به‌ تبیین‌ و تکمیل‌ ایدئولوژی‌ اسلامی‌ پرداختند و آن‌ را چون‌ سلاحی‌ در مقابل‌ایدئولوژی‌ مارکسیسم‌ به‌ حرکت‌ در آورد.

ادامه مطلب

نگاهی به سیاست الهیاتی در آرای شریعتی

نگاهی به سیاست الهیاتی در آرای شریعتی

:  دوم آذرماه سالروز تولد دکتر علی شریعتی است به همین مناسبت مقاله زیر  که با رویکرد انتقادی از نظریات شریعتی در سیاست نوشته شده است از خردنامه همشهری در اینجا باز نشر می گردد . انتشار این مقاله به معنای تائید مطالب ان نیست بلکه صرفا توجه به جنبه های مختلف اندیشه شریعتی و منتقدین او مورد نظر است.  ********* سخـــن گفتــــن از الهیـــات سیــــاسی (Political theology) در اندیشه سیاسی ایرانیان از...

ادامه مطلب

حزب «پان‌ایرانیست»؛ از آغاز تا فرجام؛

حزب «پان‌ایرانیست»؛ از آغاز تا فرجام؛

حد یقف فعالیت‌های پان‌ایرانیست‌ها

 در 21 بهمن 1322، حزب پان‌ایرانیست، که شعار «فلات ایران به زیر یک پرچم» را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده بود، تأسیس شد، اما دو واقعه مهم در تاریخ ایران معاصر به نوعی حد یقف فعالیت‌های ناسیونالیستی آن شد در اواخر سال 1322ش و در شرایطی که ایران با پیامدهای ناشی از کناره‌گیری رضاشاه، آزادشدن یکباره نیروهای سیاسی و اجتماعی سرکوب‌شده در دوران پهلوی و شرایط اشغال کشور درگیر بود،...

ادامه مطلب

ماجرای پیشنهاد ریاست سازمان مجاهدین خلق به دکتر شریعتی

ماجرای پیشنهاد ریاست سازمان مجاهدین خلق به دکتر شریعتی

محمدجواد آسایش می‌گوید: اوایل انقلاب، منافقین یک نمایشگاه از اطلاعیه‌هایشان را در دانشگاه تهران گذاشته بودند. کل اطلاعیه‌ها را در نمایشگاه گذاشته بودند اما اطلاعیه شماره‌ی 27 نبود. من می‌دانستم که این اطلاعیه‌ی شماره‌ی 27 مربوط به زمانی است که مجاهدین خلق از دکتر شریعتی درخواست کردند که رئیس سازمان شود و دکتر شریعتی گفته این کار من نیست و مجاهدین خلق آن وقت ـ فکر کنم سال 52 بود ـ یک...

ادامه مطلب

در جلسه منزل هویدا درباره جدایی بحرین از ایران چه گذشت؟

روایت محسن پزشکپور از کتاب خاطراتش

در جلسه منزل هویدا درباره جدایی بحرین از ایران چه گذشت؟

: وقتی در جلسه مهم روز ۲۴ اردیبهشت ۱۳۴۹ خلعتبری قائم‌مقام وزارت خارجه وقت و هویدا نخست‌وزیر، گزارش استقلال بحرین را به مجلس بردند، تنها نماینده‌ای که با نطقی آتشین به مخالفت با آن پرداخت، محسن پزشکپور، لیدر فراکسیون پان‌ایرانیست در مجلس، بود. بعد هم که رای‌گیری انجام شد رای منفی داد و بر سر موضعش ایستاد. بعد‌ها برخی روایت کردند که این نطق را خود وزارت خارجه تهیه کرده بود و...

ادامه مطلب

دکتر شریعتی: زیر هیچ قرارداد استعماری، امضای یک آخوند نجف‌رفته نیست

دکتر شریعتی: زیر هیچ قرارداد استعماری، امضای یک آخوند نجف‌رفته نیست

در سال ۱۳۳۹ در انجمن دانشجویان اروپا در فرانسه، جلسه‌ای تشکیل شده بود که در آن، آقائی که مشهور است و شما هم می شناسید(از خانواده‌های «معتبری» هم هست) سخنرانی می کرد، حضرت ایشان می فرمودند که «...من، از اسلام، خوشم نمی آید... هرجا آخوندی می بینم نمی دانم چرا حالم بهم می خورد... هر جا منبر و روضه می بینم «اُقم» می‌گیرد... مذهب، عامل استعمار بوده و... ملاها هم در تاریخ ما همیشه، واسطه...

ادامه مطلب

چرا امام آتش بس را پذیرفت؟

چرا امام آتش بس را پذیرفت؟

روز 7 مهر 1385 مجمع تشخیص مصلحت نظام، نامه محرمانه امام خمینی به مسئولان کشور در مورد علت اقدام ایشان در پذیرش آتش بس در جنگ تحمیلی را منتشر کرد. این نامه پس از آن منتشر شد که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه ای با روزنامه همشهری اظهار داشت «یکی از دلایل پذیرش قطعنامه 598 از سوی امام، نامه فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مورد مشکلات تهیه مایحتاج نظامی برای ادامه جنگ بود.» پس از...

ادامه مطلب

 جلال آل احمد از نگاه شریعتی

جلال آل احمد از نگاه شریعتی

این نوشته کوتاه را زنده‌یاد علی شریعتی پس از درگذشت زنده‌یاد جلال آل احمد نوشته و به کتاب حج خود افزوده است: « باید با او سعی می‌‏کردم. آخر با هم عهد کرده بودیم که یک بار دیگر حج کنیم، این بار با هم. ملک‌‏الموت همان سال، او را از ما گرفت و من تنها رفتم، اما همه جا، او را در کنار خود می‌‏یافتم، همه مناسک را - گام به گام - با هم می‏‌رفتیم، اما، نمی‏‌دانم چرا، در سعی بیشتر...

ادامه مطلب