رد تبعیت فرانسه توسط استاد تحقیقات رشت


1826 بازدید

رد تبعیت فرانسه توسط استاد تحقیقات رشت

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، به روایت اسناد ساواک، «باشگاه لاینز» موسسات اجتماعی بودند که بیشتر با نام باشگاه و یا کلوپ در کشورهای هدف ایجاد و سازماندهی می‌شدند و در چند دهه قبل، از دل سازمان تخصصی و صنفی به نام «فراماسونری» و یا «بنایان آزاد» بیرون آمد که بیشتر به صورت پنهانی و یا نیمه علنی فعالیت می‌کرد.

هدف از تشکیل این باشگاه‌ها و ساختار تشکیلاتی منسجم و هدفمند و  عظیم به ظاهر خدمت به مردم بود اما باطناً سیاسی و استعماری و برای کسب سود بیشتر و لذت‌جویی و منافع مالی و بهره اقتصادی را دنبال می‌کردند.

*رد تبعیت دولت فرانسه از طرف استاد تحقیقات رشتی

از ساعت 20 روز 52.5.28 جلسه ماهانه باشگاه لاینز رشت در محل باشگاه سازمان آب و برق رشت تشکیل شد.

در این جلسه محمد جوادی دبیر جدید باشگاه پرچم سوگند را قرائت و حسین شایگان رئیس جدید باشگاه لاینز رشت با تشکر از حضور شیرمردان ادامه همکاری صادقانه را برای خدمت به همنوعان طلب کرد.

محمدعلی بیانی مهمان خود را معرفی کرد و گفت: دکتر اکبرزاده اهل رشت مدتی است که در فرانسه اقامت دارد و با وجود اینکه همسر او فرانسوی است و کرسی استاد تحقیقاتی دانشگاه پاریس را دارد اما هر گاه از طرف دولت فرانسه پیشنهاد تبعه فرانسه شدن را رد می‌کند.

بیانی افزود: اکبرزاده افتخاراتی بر افتخارات خود افزوده و در بزرگ‌ترین موسسه تحقیقاتی علمی فرانسه کرسی استادی دارد.

*عضویت اوقاف گیلان در باشگاه لاینز رشت

حاج رضا عظیم‌زاده مهمان خود مشعوف مهندس کشاورزی گیلان را معرفی کرد.

طیب محمدی رئیس اوقاف گیلان که عضویت باشگاه لاینز رشت را پذیرفته بود، معرفی شد.

اسماعیل جفرودی به تفصیل پیرامون مسافرت خود به میامی آمریکا و شرکت در کنگره مطالبی را بیان و اظهار امیدواری کرد که بتواند از عهده این وظایف مهم برآید و از شیرمردان خواهش کرد از آنجا که گیلان و مازندران، رشت، گرگان و گنبدکاووس وسیع است ترتیبی دهند که گیلان یک منطقه و باشگاه‌ها مستقل شوند.

*ایجاد باشگاه لاینز در خیابان رشتیان رشت

در جلسه مذکور پیشنهاد شد که به موازات گسترش باشگاه‌های لاینز امور عام‌المنفعه و خیریه مورد توجه و عنایت قرار گیرد و با احداث مدرسه عالی نابینایان و درمانگاه‌ها اقدام چشمگیر برای جلب توجه مردم انجام شود که مورد تأیید قرار گرفت.

مقرر شده تا زمینی که آقای «رشتیان» داده بود پس از مطالعه کافی ساختمان لاینز برای امور خدمات عمومی ساخته شود.


فارس