راه آهن
اشاره
بر اساس آمارهای موجود تا قبل از کودتای رضاخان، 720 کیلومتر راهآهن در ایران احداث شده بود. کار رضاشاه در توسعه راهآهن کشور، با استفاده از تجارب ارزشمند کارگران ایرانی عصر قاجار صورت گرفت و مکمل آن تلاشها بود. با این تاکید که رضاشاه نمیتوانست جدا از پیشنهادات و رهنمودهای انگلیسیها اقدام به توسعه راه آهن در ایران و تعیین مسیرهای آن نماید.
«پرونده» حاضر، مجموعه گزارشها و اسنادی راجع به راه آهن ایران میباشد.
روز چهارم اسفند 1305 شمسی لایحه تأسیس راهآهن سراسری ایران به تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی رسید. یکی از مهمترین لایحه هایی که در سال 1305 شمسی به مجلس ارائه شد، لایحه تأسیس راه آهن سراسری بود که بحث های فراوانی درپی داشت . این لایحه از سوی مهدیقلی هدایت، وزیر فواید عامه به مجلس شورای ملی ارایه شد . مهدیقلی هدایت (مخبرالسلطنه) در کتاب «خاطرات و مخاطرات» خود درباره طرح احداث خط آهن...
بررسی اسناد سری ارتش بریتانیا در مورد راهآهن سراسری ایران در راه احداث خط آهـن در ایـران دشواریهای گوناگونی چون کمبود منابع مالی یا امور فنی مربوط به راهسازی وجود داشت، اما مهمتر از همه موانعی بود که ناشی از رقابت قدرتهای خارجی در ایران بود. دو دولت بریتانیا و روسیه با وجـود اخـتصاص سـرمایه و تلاش چشمگیر به توسعه حمل و نقل ریلی در قلمرو خود[1]، وجود خط آهن...
ایران و ترکیه دو کشور مستقل و هم پیمان تصمیم گرفتهاند یا ایجاد یک راه آهن سراسری کشورهای خود را به یکدیگر مرتبط سازند اجرای این نقشه با کمک سایر هم پیمانان سنتو صورت میگیرد. مسیر راه آهن همان راهی است که 23 قرن پیش مورد استفاده سربازان و ارتش اسکندر قرار گرفته بود و اکنون ناحیه متروک و غیر قابل استفادهای میباشد و صخرههای غیر قابل عبوری دو کشور پرجمعیت را از یکدیگر جدا ساخته و مانع از...
در تهران قدیم ماهها بود که ماشین دودی در مسیرهای متفاوت در حرکت بود مسافران را جا به جا می کرد . این ماشین دودی دو ایستگاه داشت به اسم «گار» که خیابان گارد یا گارد ماشین از آن کسب نام کرد. نزدیک به 200 سال پیش روستایی پر از درختان چنار و باغ در شمال شهر ری که زمان شاه طهماسب اول صفوی به دور آن بارویی با چهار دروازه و 114 برج به شماره سوره های قرآن بنا شده بود، از فرسنگ های دور با لکه سبزی نمایان...
خط آهن تهران به سمت شهر ری اولین خط آهن ایران محسوب میشود که البته در ابتدا کسی به آن قطار نمیگفته بلکه " ماشین دودی " نامی بود که مردم عادی به اولین قطار در مسیر تهران-ری اختصاص دادند.و علت این نامگذار یاین بوده است که از در حین حرکت دودی از دودکش بالای قطار خارج میشده .ماشین دودی را میشود در اصل اولین تراموای تهران دانست. لازم به ذکر است که ماشین دودی در مجموع دارای دو ایستگاه بوده است ، یکی در...
محضر مقدس حضرت آیتاله گلپایگانى شماره : 3661 م 1 تاریخ 6/3/41 بعرض شریف عالى مىرساند : در مسافرت اخیرى که با وسیله راه آهن به عتبه بوسى حضرت ثامن الائمه علیه السلام مشرف شدم و از نزدیک مشاهده نیازمندیهاى مسافرین را نمودم باین موضوع مهم دینى که مدت توقف قطار براى اقامه فریضه نماز است توجه کامل نموده و مشاهده کردم که مقدار معین شده کافى براى اداء نماز با حالت طمأنینه و بدون اضطراب نیست و از این جهت...