لاجوردی
ترافیک معضل قدیمی کلان شهر تهران

ترافیک معضل قدیمی کلان شهر تهران

دهه پنجاه که درآمدهای نفتی کشور به دلیل سه برابر شدن قیمت نفت به شدت افزایش پیدا کرده بود بهترین فرصت برای ساختن مترو و قطارهایی که در سطح خیابان حرکت می کردند فراهم شد تا یک مبارزه جدی با معضل قدیمی ترافیک در تهران شود . اما در آن دوره رژیم پهلوی تنها به وارد کردن اتوبوس های دو طبقه از شرکت لیلاند انگلیس اکتفاء کرد. در تصویر ترافیک صبحگاهی در خیابان منتهی به میدان فردوسی تهران از شرق به غرب را در...

ادامه مطلب

اتوبوس دو طبقه خط میدان شوش تهران به شهر ری

اتوبوس دو طبقه خط میدان شوش تهران به شهر ری

جمعیت تهران درنتیجه اصلاحات ارضی و مهاجرت روستائیان به شهر، از یک میلیون و 706هزار نفر در سال 1338 به 2 میلیون و 317هزار نفر در سال 1342 رسید. در آن سالها رژیم پهلوی بجای سرمایه گذاری در شبکه های حمل و نقل زیر زمینی (مترو) و ایجاد بزرگ راه ها و خطوط اتوبوس رانی برای برقراری ارتباط بین خطوط مترو با اتوبوس و تاکسی ، در عمل از این امر مهم غفلت کرد و بیشتر به شمال شهر تهران که محل زندگی طبقات مرفه جامعه بود توجه...

ادامه مطلب

نمای دبگری از ساختمان بلدیه (شهرداری) در میدان توپخانه

نمای دبگری از ساختمان بلدیه (شهرداری) در میدان توپخانه

دستور ساخت ساختمانی جهت اداره مرکزی شهرداری تهران توسط سرلشکر "کریم آقا بوذرجمهر" اولین شهردار تهران در ضلع جنوبی میدان توپخانه تهران به تقلید از میدان شهر سنت پترزبورگ روسیه صادر شد.  

ادامه مطلب

خاطره ای  خواندنی از روز 22 بهمن 1357

خاطره ای خواندنی از روز 22 بهمن 1357

میدان امام حسین (ع) و خیابان مسجد و سنگر بین بانک ملی و کله پاچه ای که در ضلع شمال غربی بود  یادتون هست؟ صبح 22 بهمن شد، بگذریم از درگیری با تانک بدره ای  و گیر انداختنش که قصه سوایی دارد، داخل سنگرمان نشسته بودیم، هوا سرد و گرسنه و تشنه و در دل تمنای یه لا نون بربری در همین زمان یک خانم چادری اومد کنار سنگر، البته از آن چادرایی که گلای ریزداره و زمینه سفید که خانم های  خانه دار تو خونه سرشون...

ادامه مطلب


1
2