12
اردیبهشت
1393
منافقین از مومنین شناخته مىشوند
موضوع: سخنرانى مرتضى مطهرى در شبستان مسجد الجواد
از : 20 ه12 تاریخ 28/4/51
به : 312 شماره: 13083/20 ه12
از ساعت 30:20 روز 23/4/51 نامبرده بالا در شبستان مسجد الجواد آغاز سخن نمود و ضمن تفسیر سوره نور اظهار داشت خیلى زود منافقین از مومنین شناخته مىشوند و آن روزى است که اجتماع چهره آنان را بشکافد همانطور که در قضیه افک اطرافیان پیغمبر شناخته شدند. وى سپس اضافه کرد چقدر بد است چیزى را که ما ندیدهایم و از زبان دیگران شنیدهایم همانطور بیان کنیم و شایعه سازى نماییم مثل چند وقت قبل که شایع شده بود ملت فلسطین ناصبى هستند و درباره ناصبى توضیح داد که اینها مشرکند و مانند یهودیها دشمن على هستند ولى سنىها فرقشان با شیعه فقط در آن است که على را خلیفه چهارم مىدانند اما به هر صورت على را دوست مىدارند. مشارالیه ادامه داد و گفت سالى که من مکه بودم به چادر فلسطینیها رفتم و ملاحظه کردم که اینها شیعه هم دارند. مثلاً همین لیلا خالد چریک فلسطینى شیعه است و چند بار در سخنرانىهائى که از رادیو قاهره کرده باین نکته اشاره نموده است. مطهرى در سخنرانى خود نتیجه گیرى کرد که یهودیهاى مشرک و بهائیها هر روز به یک نحو شایعه سازى مىکنند تا همه را نسبت به هم بدبین نمایند و گفت در مورد خود این مسجد شایعه ساختند که در اذان مسجد الجواد کلمه «اشهد ان علیا ولىاللّه» گفته نمىشود و سایرین هم کم و بیش از قول هم به یکدیگر گفتند و این شایعه رواج یافت. وى ادامه داد مسلمان حق بازگو کردن آنچه را که درباره مسلمانان مىشنود ندارد بلکه باید تحقیق کند زیرا دشمن شایعه مىسازد و استفاده مىکند. سخنرانى ناطق فوق در ساعت 2200 پایان یافت و جمعیت متفرق گردیدند.
نظریه شنبه: آنچه از این سخنرانى استنباط مىشد این بود که وى سعى داشت اختلافات مذهبى شیعه و سنى را کوچک جلوه دهد و تبلیغى هم در مورد چریکهاى فلسطینى و مردم آن سامان بنماید. نظریه یکشنبه : یکشنبه نظرى ندارد. بیدار نظریه چهارشنبه : نظرى ندارد. پاد 28/4/51
از : 20 ه12 تاریخ 28/4/51
به : 312 شماره: 13083/20 ه12
از ساعت 30:20 روز 23/4/51 نامبرده بالا در شبستان مسجد الجواد آغاز سخن نمود و ضمن تفسیر سوره نور اظهار داشت خیلى زود منافقین از مومنین شناخته مىشوند و آن روزى است که اجتماع چهره آنان را بشکافد همانطور که در قضیه افک اطرافیان پیغمبر شناخته شدند. وى سپس اضافه کرد چقدر بد است چیزى را که ما ندیدهایم و از زبان دیگران شنیدهایم همانطور بیان کنیم و شایعه سازى نماییم مثل چند وقت قبل که شایع شده بود ملت فلسطین ناصبى هستند و درباره ناصبى توضیح داد که اینها مشرکند و مانند یهودیها دشمن على هستند ولى سنىها فرقشان با شیعه فقط در آن است که على را خلیفه چهارم مىدانند اما به هر صورت على را دوست مىدارند. مشارالیه ادامه داد و گفت سالى که من مکه بودم به چادر فلسطینیها رفتم و ملاحظه کردم که اینها شیعه هم دارند. مثلاً همین لیلا خالد چریک فلسطینى شیعه است و چند بار در سخنرانىهائى که از رادیو قاهره کرده باین نکته اشاره نموده است. مطهرى در سخنرانى خود نتیجه گیرى کرد که یهودیهاى مشرک و بهائیها هر روز به یک نحو شایعه سازى مىکنند تا همه را نسبت به هم بدبین نمایند و گفت در مورد خود این مسجد شایعه ساختند که در اذان مسجد الجواد کلمه «اشهد ان علیا ولىاللّه» گفته نمىشود و سایرین هم کم و بیش از قول هم به یکدیگر گفتند و این شایعه رواج یافت. وى ادامه داد مسلمان حق بازگو کردن آنچه را که درباره مسلمانان مىشنود ندارد بلکه باید تحقیق کند زیرا دشمن شایعه مىسازد و استفاده مىکند. سخنرانى ناطق فوق در ساعت 2200 پایان یافت و جمعیت متفرق گردیدند.
نظریه شنبه: آنچه از این سخنرانى استنباط مىشد این بود که وى سعى داشت اختلافات مذهبى شیعه و سنى را کوچک جلوه دهد و تبلیغى هم در مورد چریکهاى فلسطینى و مردم آن سامان بنماید. نظریه یکشنبه : یکشنبه نظرى ندارد. بیدار نظریه چهارشنبه : نظرى ندارد. پاد 28/4/51
نظرات