13
تیر
1393
انتخاب مرجع تقلید
مستخرجه از روزنامه کیهان شماره 5319 مورخه 10/1/1340
در انتخاب مرجع تقلید باید این نکته حتما در نظر گرفته شود که مرجع تقلید باید اعلمالناس (اعلم علماء) باشد. باید مجتهدین عادى و اهل اطلاع تشخیص دهند کدام یک از مجتهدین داراى چنین صفتى هستند. بعد از انتخاب، این عده یک نفر را از بین خود یا از خارج به عنوان مرجع تقلید انتخاب مىکنند: علمائى که قم هستند و صلاحیت مرجعیت تقلید را دارا مىباشند عبارتند از :
1ـ حضرت آیتاله حاج آقا روحاله خمینى که اکنون در حوزه علمیه قم کلاس دارند و بیش از 400 نفر را تدریس مىکنند.
2ـ حضرت آیتاله آقا سید محمدرضا گلپایگانى
3ـ حضرت آیتاله آقا سید کاظم شریعتمدارى تبریزى
4ـ حضرت آیتاله آقا شیخ عبدالنبى عراقى1
مستخرجه از روزنامه کیهان شماره 5320 مورخه 12/1/1340
حضرت آیتاله حاج آقا روحاله خمینى در سال 1321 هجرى قمرى متولد شدند و تحصیلات علمى خود را در شهر قم گذرانده ایشان قسمتى از سطوح را در محضر مرحوم آیتاله یثربى و بقیه دروس را در محضر مرحوم آیتاله حائرى طى کردند. ایشان یک درس فقه صبحها و یک درس اصول عصرها در حوزه علمیه قم تدریس مىنمایند که در هر یک از دروس ایشان متجاوز از 400 نفر دانشجو و طلاب علوم دینى شرکت دارند. اکثر شاگردان حوزه درس ایشان فضلاى طراز اول حوزه علمیه قم را تشکیل مىدهند و درسهاى ایشان توسط حاج میرزاجعفر سبحانى2 به صورت کتاب تدوین شده و تاکنون دو جلد آن منتشر گردیده است.
مرحومآیتالهالعظمى آقاى بروجردى در مسائل مهمى که پیش مىآید با چند تن از علماء مشورت مىکردند که یکى از آنان آیتاله خمینى بودند. ایشان تألیفات متعددى دارند که از جمله کتاب طهارت (پاکیزگى از نظر قانون مقدس اسلام) کتاب مکاسب محرمه (دستورات تجارت و بازرگانى از نظر دین اسلام) و دوره کامل اصول را مىتوان نام برد.
مهمترین آثار ایشان حاشیه نویسى بر کتاب (عروهالوثقى) است که قریب 20 سال وقت صرف تحشى آن نمودهاند.
حضرت آیتاله خمینى نزدیک به 25 سال است که به تدریس اشتغال دارند و در دوران طلبگى نیز اجازه تدریس داشتهاند.
مستخرجه از روزنامه شماره 5323 مورخه 16/1/1340
عدهاى از مدرسین و طلاب شب گذشته از حضرت آیتاله خمینى خواستند که رساله علمیه خویش را در اختیار مردم قرار دهند حضرت آیتاله فرمودند حاشیهاى بر (عروهالوثقى) مرحوم آیتاله یزدى و (وسیلهالنجاة) مرحوم اصفهانى و مناسک حج مرحوم آیتاله شیخ انصارى دارم لیکن اقدام به طبع نکردهام و اگر احساس کنم احتیاج مسلمین را، در دسترس خواهم گذاشت.
-----------------------------------------
1ـ اصل : آرائى.
2ـ اصل : صبحانى.
نظرات