روایت آیت‌الله صافی از مخالفت آیت‌الله بروجردی با نائب‌السلطنه شدن اشرف


1259 بازدید

روایت آیت‌الله صافی از مخالفت آیت‌الله بروجردی با نائب‌السلطنه شدن اشرف

صبح امروز(۱۲ بهمن ۱۴۰۰) آیت‌الله صافی گلپایگانی درگذشت. ایشان که جزو نفرات اصلی بیت مرحوم آیت‌الله گلپایگانی به شمار می‌رفتند، در سخنرانی خود در کنگره بزرگداشت آیت‌الله گلپایگانی(فقیه آگاه) در سال ۹۱ به ذکر خاطره‌ای از ایشان درباره مخالفت با نائب‌السلطنه شدن اشرف پهلوی پرداخت: «در موضوع مجلس موسسان، محمدرضا و خواهرش می‌خواستند قانون را تغییر بدهند و در مقام این بودند که آن زن( را ولیعهد قرار بدهند و این شرط رجولیت را امحاء بکنند.

این اسباب نگرانی مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی و بعضی از جمله مرحوم امام(ره) و مرحوم آیت‌‌الله العظمی آقای گلپایگانی شده بود. اگر بخواهم تمام قضایا را عرض کنم، طولانی می‌شود اما به یاد دارم مرحوم آیت‌الله آقای والد(مرحوم آیت‌الله ملا محمدجواد صافی) هم در امر وارد شده بودند و با مشارکت ایشان آن مطلب انجام شد و منتهی شد به اینکه پنج نفر از علما و مراجع آن وقت که بزرگان حوزه بودند، نامه‌ای به آیت‌الله بروجردی نوشتند که از جمله آنها، مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی و مرحوم آیت‌الله العظمی امام خمینی بودند.

حالا یا متنش به خط بنده است و جوابش به خط مرحوم اخوی یا برعکس. به هر صورت آن جواب کوبنده را مرحوم آیت‌الله العظمی آقای بروجردی دادند که اصلاً آن مجلس موسسان کان لم یکن شد.»