اسطوره سازی یا اسطوره زدایی ؟


حسن بهشتی پور
4888 بازدید

اسطوره سازی یا اسطوره زدایی ؟

در باره شهید سیزده ساله حسین فهمیده 
دراکثر قریب به اتفاق کشورهای جهان ، یکی از راههای ایجاد انسجام ملی ، وحدت ملی و درنهایت افزایش توان ملی اسطوره سازی است . مگر فردوسی بزرگ نگفت «رستم یلی بود در سیستان، منش کردم چنین داستان» و همه ما ایرانی ها رستم را به عنوان یک اسطوره نپذیرفتیم؟ پوریای ولی این پهلوان بزرگ خراسان را ما به عنوان اسطوره جوانمردی خلق نکردیم ؟ پوریای ولی وجود داشت اما نه به آن صورتی که در باره او داستان سرایی کرده ایم . 
حالا کار ما برعکس شده به بهانه مستند سازی تاریخ می خواهیم اسطوره زدایی کنیم قهرمان های ملی را ازبین ببریم. خوب با این کارچه خدمتی به کشور وتاریخ کردیم ؟ اینکه عده ای تلاش می کنند ثابت کنند تختی اسطوره کشتی در ایران خودکشی کرده است ما را به چه واقعیتی می رسانند؟ می خواهند اثبات کنند تختی را شاه نکشته بلکه این قهرمان ملی آنقدر افسرده شده بود که دست به خودکشی زده است. خوب حالا این موضوع که قابل اثبات یا رد نیست. اما آیا ما به عواقب طرح این واقع نگاری در راستای اسطوره زدایی ملی فکرمی کنیم ؟
حالا بعد در گذشت زنده یاد حمید هوشنگی رفتند سراغ یک اسطوره و قهرمان دیگر به نام حسین فهمیده و می خواهند برای ما به استناد مصاحبه با مرحوم هوشنگی ثابت کنند حسین فهمیده زیر تانک نرفت و شاید هم بپذیرم که اصلا شهید نشده است ! خوب حالا اگرما این ادعا را باور کنیم اثبات این موضوع به چه کسی خدمت می کند؟ آیا این نادیده گرفتن اسطوره ها نیست ؟ آیا نمک پاشیدن روی زخم کسانی نیست که هنوز آثار جنگ و قهرمانی های آنها روی بدنشان باقی مانده است ؟ 
آیا درجریان هشت سال جنگ کسانی که سربزنگاه تاریخی کشور خود را تنها نگذاشتند درحالی که می توانستند با هزاران توجیه فلسفی و بظاهر منطقی صحنه را برای دشمنان خالی بگذارند، باید امروز اسطوره هایشان را به نام واقعیت نگاری در جنگ تخریب کنیم؟ 
کسانی که با این شیوه ها می خواهند اسطوره ها را از مردم بگیرند و قهرمانان جنگ تحمیلی را تخریب کنند، درواقع به صورت خود خاک می پاشند. اسطوره ها وقتی در دل مردم نشستند به همین سادگی قابل حذف شدن نیستند . 
شما مطمئن باشید اگر رستم درسیستان زمینه پهلوانی وجوانمردی را نداشت، حتی فردوسی بزرگترین حماسه سرا هم نمی توانست ازاو یک اسطوره بسازد. همچنانکه پوریای ولی، تختی، در ورزش و زندگی همه ما و همت ها ، خرازی ها، باکری ها ، باقری ها و حسین فهمیده ها صدها قهرمان دیگر در جنگ .