حیثیات دینى را مقدم بر حیثیات شخصى قرار دهید


1995 بازدید

حیثیات دینى را مقدم بر حیثیات شخصى قرار دهید
موضوع : تعطیل درس گلپایگانى



از : 21 تاریخ 17/8/48

به : 316 شماره : 3470/21



روز 14/8/48 آخرین روز درس گلپایگانى بود وى در آخر درس ضمن سخنرانى خطاب به طلاب اظهار داشت که من از شما اظهار تشکر مى‏کنم براى اینکه شما هم تحصیل مى‏کنید و هم ثبات قدم دارید و افزود که شما به مردم احکام دین را بگوئید و به آنها بفهمانید که منکر معروف و معروف منکر نشوند و بدانند که حَلالُ مَحَمَّدٍ حَلالٌ اِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ وَ حَرامُ مَحَمَّدٍ حَرامٌ اِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ.1 نگویند این احکام فقط براى زمان پیغمبر بوده و جبر زمان مى‏گوید باید با زمان جلو رفت. خلاصه شما حیثیات دینى را مقدم بر حیثیات شخصى قرار دهید و اضافه کرد که در تمام دنیا مسلمین گرفتار هستند و از شما طلاب این مى‏آید که بروید و به مردم احکام دین را بگوئید اگر نگوئید طورى مى‏شود که تمام کارها عادى مى‏شود و مى‏گویند اصلاً جزء دین نیست لااقل مردم بدانند که فلان حکم جزء دین است گرچه عمل نمى‏کنند و منکر هستند مثلاً 20 سال پیش که من مشهد رفته بودم زنى با حجاب آمد به او اعتراض کردند که چرا با حجاب هستى به هر حال تا جائى که مانع نمى‏شوند شما بگوئید در صورتى که مانع شدند تکلیف از شما ساقط است(لایُکَلِّفُ2 اللّه‏ نَفْسا اِلا وُسْعَها) و اگر براى گفتن احکام به شما توهین شد عیبى ندارد و بگذار خدا و امام زمان از ما راضى باشد و ما احکام را مى‏گوئیم ولو براى توهین اعلامیه هم براى ما بدهند عیبى ندارد باید خدا از ما راضى باشد. گلپایگانى اضافه کرد وظیفه ما فقط تبلیغ است. کفار و دشمنان دین و اسلام مى‏خواهند با اسلام مبارزه کنند هر کس وظیفه‏اى دارد ما که غیر از گفتن کارى از دستمان ساخته نیست.

نظریه منبع : گلپایگانى در این سخنرانى مختصر صحبت کرد و خیلى طولانى نبود ولى جمعیت طلاب زیاد بود و تعدادى هم شخصى بودند و طلاب تحت تأثیر سخنرانى وى واقع شدند به طورى که در اواخر که شروع کرد به دعا و استمداد از امام زمان طلبید براى یارى دین طلبه‏اى شروع کرد به گریه کردن زیرا گلپایگانى در موقع دعا قیافه مظلومانه به خود گرفته بود گلپایگانى خیلى ناراحت است منتها خودش را کنترل کرد و علنا حمله نکرد ولى طلاب وقتى که از درس بلند شدند ضمن صحبت اظهار عقیده مى‏کردند که گلپایگانى مقصودش از گفتن بعضى عبارات حمله به دستگاه بود.

نظریه رهبر عملیات : مفاد گزارش صحیح و

نظریه منبع مورد تأیید است. ارم

نظریه امنیت داخلى : مفاد گزارش منبع صحیح است گلپایگانى روى ناراحتیهایى که داشته اشاره به اعلامیه کرده است که به مسلمین بفهماند که این اعلامیه از ناحیه دولت بوده است. روحانى

رئیس ساواک : معمولاً همه ساله چند روز قبل از ماه رمضان آقایان آیات سخنرانى جهت هدایت طلاب که به خارج قم جهت تبلیغ مى‏روند مى‏نمایند و چنانچه ناراحتى داشته باشند خواه و ناخواه از سخنان آنها هویدا مى‏شود. آقاى گلپایگانى هم از بى‏اعتنائى دستگاه و اعلامیه ناراحت است. لذا ضمن صحبت گوشه‏اى هم زده است. مهران

آقاى اوانى ـ خلاصه‏اى تهیه تا به عرض برسد. 24/8





1ـ آنچه را که شریعت پیغمبر اکرم محمدبن عبداللّه‏ (ص) حلال کرده است تا روز قیامت حلال و آنچه را که حرام کرده است تا روز قیامت حرام است.

2ـ اصل : تکلف.