رؤسای آرشیو ملی کشورهای منطقه با اسحاق صلاحی دیدار کردند


1876 بازدید

رؤسای آرشیو ملی کشورهای منطقه با اسحاق صلاحی دیدار کردند

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، نخستین همایش بین‌المللی «اسناد ایرانی» و «چهارمین بزرگداشت هفته پژوهش» روز گذشته در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد که در بعد از این همایش اسحاق صلاحی رئیس کتابخانه ملی با نمایندگان بخش فرهنگ، کتاب و اسناد چهار کشور نظیر محمد وانلی اوغلو رئیس آرشیو دولتی ترکیه، محمد نظیر رئیس کتابخانه ملی پاکستان، فرید احمد معاون آرشیو ملی هند و معصومه نظری رئیس آرشیو ملی افغانستان دیدار و به گفت‌وگو نشست.

*صلاحی: اخذ اسکن تمام منابع مربوط به ایران و زبان فارسی موجود در کشورهای منطقه به ایران

در این دیدار اسحاق صلاحی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، بیان داشت: بنده تقریباً از کتابخانه‌ها و آرشیوهای ملی کشورهای منطقه بازدید داشته‌ام و از نزدیک با نکات مثبت و منفی آنها آشنا هستم.

وی اضافه کرد: در چند ماه اخیر بازدیدهایی نیز از کتابخانه‌ها و آرشیوهای کشورهای اروپایی از جمله آلمان، هلند، بلژیک و جمهوری چک داشته و در مقام مقایسه احساس می‌کنم آرشیو و کتابخانه ملی ایران اگر جلوتر از آنها نباشد، عقب‌تر هم نیست و این امتیازی است که کشورهای منطقه می‌توانند به نحو احسن در قالب همکاری‌های فرهنگی و فنی میان کشورها از آن استفاده کنند.

صلاحی ادامه داد: کتابخانه ملی ایران در حوزه مرمت، تاکنون به کارشناسان کشورهای مختلف منطقه اعم از تونس، عمان، عراق و چند کشور دیگر آموزش‌های تخصصی داده‌ است و توانسته کارشناسان آنها را در عرصه مرمت مجهز به علم روز دنیا کنیم.

وی به پیشینه فرهنگی مشترک کشورهای منطقه و تأثیر زبان و ادبیات فارسی در کشورهای منطقه به ویژه چهار کشور پاکستان، ترکیه، افغانستان و هند، ابراز امیدواری کرد، و گفت: تمام منابع مربوط به ایران و زبان فارسی که نمایانگر میراث مشترک بشری در منطقه است هر چه سریع‌تر با همت و اقدام کشورهای مذکور به صورت اسکن در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرار گیرد.

* احمد: نگرانی‌های ایران را در زمینه اسناد و میراث مکتوب درک می‌کنیم

در ادامه این دیدار فرید احمد معاون آرشیو ملی هند، بیان داشت: ما نگرانی‌های ایران را در زمینه اسناد و میراث مکتوب درک می‌کنیم و در قالب همکاری‌های فرهنگی خانه فرهنگ ایران اقدامات مشترک خوبی را در هند انجام داده‌ایم و امیدواریم این اقدامات در زمینه‌های سند، کتاب و سایر اشکال فرهنگی با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه یابد.

* نظیر: ایران در زمینه سند و کتاب‌گوی سبقت را از کشورهای غربی ربوده است

در ادامه این مراسم محمد نظیر رئیس کتابخانه ملی پاکستان با اشاره به مشترکات فرهنگی میان دو ملت ایران و پاکستان، گفت: برخی از کشورهای اروپایی در زمینه سند و کتاب ادعای پیشتازی دارند اما آن چه که من امروز در سازمان اسناد و کتابخانه ملی دیدم، نشان دهنده این است که ایران گوی سبقت را از آنان ربوده و جلوتر از آن کشورها در این زمینه فعالیت می‌کند و این مسئله برای کشورهای منطقه بسیار حائز اهمیت است.

* نظری: افغانستان نیازمند کمک ایران در زمینه اسناد و کتاب است

معصومه نظری، رئیس آرشیو ملی افغانستان یکی دیگر از سخنرانان این دیدار دوستانه بود که بیان داشت: متأسفانه در افغانستان کاستی‌های بسیاری در زمینه نگهداری اسناد و کتاب وجود دارد و بنده با دیدن پیشرفت‌ها و امکانات ایران به این موضوع پی بردم که چه کاستی‌هایی داریم.

وی اضافه کرد: امیدواریم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در قالب تفاهم‌نامه‌های فی مابین نسبت به آموزش متخصصان افغان و تجهیز کتابخانه‌ها و مراکز آرشیوی افغانستان کمک لازم را داشته باشد.

* وانلی: اهمیت به کتاب در ایران به وضوح قابل رویت است

محمد وانلی اوغلو رئیس آرشیو دولتی ترکیه در پایان این دیدار، بیان داشت: در کشور ترکیه کتابخانه ملی زیر نظر وزارت فرهنگ است و آرشیو ملی نیز زیر نظر ریاست جمهوری اداره می‌شود و همانند ایران نیست که هر دو بخش در قالب یک سازمان زیر نظر ریاست جمهوری باشد و البته این از اهمیت بحث کتاب در ایران خبر می‌دهد.

وی ادامه داد: همکاری‌های مناسبی تاکنون در زمینه اسنادی و کتاب با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران صورت گرفته است.

* اهداء یک نسخه از کتاب اسناد ایرانی در ترکیه مربوط به دوران احمدشاه قاجار به صلاحی

در پایان مراسم محمد وانلی اوغلو رئیس آرشیو دولتی ترکیه، یک نسخه کتاب در زمینه اسناد ایرانی در ترکیه مربوط به زمان احمدشاه قاجار بود را اسحاق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تقدیم کرد.


فارس