انتشار 33 عنوان کتاب تاریخ و جغرافیا در هفته نخست دی‌ماه


1674 بازدید

انتشار 33 عنوان کتاب تاریخ و جغرافیا در هفته نخست دی‌ماه

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گزارش آماری کتاب‌های منتشر شده از سوی بخش کتابداری و اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب از شنبه تا چهارشنبه (30 آذرماه تا 4 دی‌ماه) خبر از انتشار 926 عنوان کتاب می‌دهد. از میان این تعداد 33 اثر نیز در حوزه تاریخ و جغرافیا به‌چاپ رسیده‌اند که نسبت به هفته پیش از آن که 51 عنوان کتاب به‌چاپ رسیده بود، کاهش 18 عنوانی داشته است. 

از میان 33 عنوان کتاب حوزه تاریخ و جغرافیا 31 اثر تالیفی و تنها دو عنوان ترجمه است. 29 اثر برای نخستین‌بار به بازار کتاب راه یافته‌اند و چهار عنوان نیز بازچاپ شده‌اند. 21 عنوان کتاب در حوزه تاریخ و جغرافیا در تهران و 12 اثر این حوزه نیز در دیگر استان‌ها منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. متوسط شمارگان این 33 عنوان کتاب، سه‌هزار و 558 نسخه و میانگین صفحه‌های آن 246 صفحه شمارش شده‌ است. 

چاپ نخست «گاهشماری ایران باستان» اثر مهناز ایمانی، «نادرشاه افشار» به‌قلم ایلناز ابراهیمی و مازیار بغلانی، «تفسیر و تاریخ تفسیر» نوشته مظاهر نامداری موسی‌آبادی، «رییس‌علی دلواری» نوشته سیروس فتحی و «زندگی و آثار علامه اقبال لاهوری»، «بزرگان علم و ادب خجند»، «بزرگان علم و ادب بخارا» و «بزرگان علم و ادب بلخ: در سده‌های دوم تا سیزدهم)» همگی به کوشش احمد شه‌وری برخی از آثار تاریخی چاپ نخست را تشکیل می‌دهند. 

چاپ دوم کتاب «تاریخ» به‌قلم «جان آرنولد» با ترجمه احمد تقاء، چاپ دوم «خاطرات سیاسی قوام‌السلطنه» اثر غلامحسین میرزاصالح، چاپ سوم «شهریار» نوشته ماریا موسوی، «نبرد دندانقان» به کوشش حمدالله صادقی‌نیا، چاپ دوم «مسعود سعد سلمان» به‌همت علی رزاقی‌شانی و چاپ هفتم مجموعه چهارجلدی «تاریخ تحلیلی شعر نو» نوشته محمد شمس‌لنگرودی نیز از آثار بازچاپی این هفته به‌شمار می‌روند. 

نمودار آماری کتاب‌های آذرماه 1392 نشان از انتشار 220 اثر در حوزه تاریخ و جغرافیا دارد که 141 عنوان کتاب از میان آن‌ها برای نخستین‌بار منتشر شده و 79 اثر نیز بازچاپ هستند، همچنین 185 عنوان کتاب تالیفی و 35 عنوان ترجمه‌ به‌شمار می‌روند. مقایسه کتاب‌های منتشر شده در آذرماه 1392 با آذرماه سال 1391 نیز نشان می‌دهد که سال گذشته 238 اثر در این حوزه به‌چاپ رسیده بود که در مقایسه با آمار امسال 63 عنوان کاهش داشته است.

268 ناشر فعال، 179 زن و 549 مرد مولف، همچنین 41 زن و 77 مرد مترجم در این هفته آثارشان را به بازار کتاب عرضه کرده‌اند. 124 عنوان کتاب بدون قیمت و 9 اثر نیز به‌صورت افست به‌چاپ رسیده است.


ایبنا