امام، آیت‌آلله طالقانی را برادر خود و مجاهد اسلام می‌دانست


1564 بازدید

امام، آیت‌آلله طالقانی را برادر خود و مجاهد اسلام می‌دانست

فرزند آیت‌الله طالقانی با انتقاد از برخی نهادها در عدم توجه به آیت‌الله طالقانی گفت: امام در اولین سخنرانی بعد از فوت آیت‌الله طالقانی که در مدرسه فیضیه قم داشتند، فرمودند: من برادر، ملت پدر و اسلام مجاهدی را از دست داد.
 

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، آیت‌الله طالقانی جزو چند شخصیت اصلی است که به صورت توأمان در انقلاب اسلامی و تحولات سیاسی و فرهنگی مؤثر بود. از منظر بازشناسی جریان‌های فکری و سیاسی بعداز انقلاب یکی از چهره‌های شاخص آیت‌الله طالقانی است که با بررسی شخصیت و تکاپوی سیاسی او تحولات فکری این چند دهه را نیز می‌توانیم بررسی کنیم. به همین دلیل و به بهانه درگذشت این مرد بزرگ در 19 شهریور 1358 با فرزند وی مهدی طالقانی گفت‌وگو کردیم که در ذیل می‌آید:
 * آیا آیت‌الله طالقانی مفسر انحصاری و سخنگوی خاصی در خانواده شما دارد؟
خیر. در حال حاضر پیش از سی و اندی سال از درگذشت آیت‌الله طالقانی گذشته است. مرحوم پدر مدام می‌گفت: من ده تا فرزند دارم که هر یک حرف خاصی می‌زنند. الان پس از سی سال هر کدام از فرزندان اندیشه خاص خود را دارند. هیچ کدام از ما نمی‌توانیم مدعی باشیم که ما سخنگوی پدر هستیم. حرف‌های آیت‌الله طالقانی را مثلا من بهتر از دیگران می فهمم. هر کدام فرزندان آیت‌الله طالقانی از صحبت‌های‌ پدر برداشت خاص خود را دارد بنابراین هر کس عقیده خودش را بیان می‌کند. هیچ کس حق ندارد سخنگوی خاص آیت‌الله طالقانی باشد.پپ
*برخی از گروه سیاسی مانند ملی و مذهبی‌ها آیت‌الله طالقانی را به صورت انحصاری در اختیار گرفتند و خود را مفسر انحصاری آیت‌الله طالقانی می‌دانند. آیا به نظر شما این رفتار چه تاثیری در دیر آشنا شدن جوانان از اندیشه‌های آیت‌الله طالقانی داشته است؟
ـ مقصر اصلی در اختیار گرفتن آیت‌الله طالقانی توسط گروه‌های خاص عمدتا برخی از نهاد‌ها و سازمان‌های نظام هستند. زمانی که مرحوم امام برای اولین بار بعد از فوت امام در مدرسه فیضیه سخنرانی کردند. در مورد آیت‌آلله طالقانی فرمودند: من برادری، ملت پدری و اسلام مجاهدی را از دست داد.
برای نخستین بار لقب پدر توسط امام به آیت‌الله طالقانی داده شده است اما متاسفانه برخی از نهاد‌های نظام نتوانستند از این لقب استفاده کنند و مجاهدین از این لقب استفاده کردند.
آیت‌آلله طالقانی همیشه در سخنرانی  توصیه می‌کرد که من به فرزندانم توصیه می‌کنم که این کار را انجام دهند. حتی مخالفان را طرد نمی‌کردند و برای همه جاذبه داشتند. آیت‌آلله طالقانی متعلق به گروه‌های داخل نظام است و گروه خاصی نمی‌تواند او را متعلق به خودش بداند و چه بسا برخی از دوستان در برخی از گروه‌ها ستم بیشتری نسبت به آیت‌الله طالقانی روا داشتند.
این گروه‌ها در همان ایام که ایشان در قید حیات بودند ادعا کردند  طالقانی به گروه آن‌‌‌‌ها تعلق دارد. البته من منکر آن گروه‌ها هم نیستم آن‌ها هم می‌توانند به آیت‌الله طالقانی علاقه داشته باشند.
*خود شما چه برنامه‌های برای معرفی آیت‌الله طالقانی دارید. آیا از اینکه در این راه دولتی به شما کمک کند مشکلی دارید که برخی این برنامه‌ها را دولتی می‌دانند؟
ـ دلم می‌خواهد همایش‌های گوناگون با موضوع معرفی اندیشه‌های آیت‌الله طالقانی برگزار شود. متاسفانه افراد اندکی از همراهان ایشان در قید حیات هستند اما هستند کسانی که درباره اندیشه‌های علمی، سیاسی و مبارزاتی این بزرگوار تحقیق کردند. مایلم منزل آیت‌الله طالقانی که در حال حاضر کتابخانه درجه ششم تبدیل شده است و در اختیار سازمان فرهنگی و شهرداری تهران قرار گرفته دراختیار ما قرار بگیرد و من با کتابخانه مجلس صحبت کردم که تبدیل به کتابخانه درجه یک شود.
بنیادی به نام آیت‌الله طالقانی متشکل از فرزندان و علاقمندان ایشان درست شود. تا به این وسیله به معرفی افکار مرحوم پدر بپردازیم. و در این راه از از همکاری هیچ نهاد و سازمان و دولتی با هر دیدگاهی ناراحت نمی‌شوم بلکه علاقمند نیز هستیم. قصدمان بررسی دقیق دیدگاه آقای طالقانی است. اگر یک نفری بحث کند که این دیدگاه که ما بیان کردیم مطابق دید‌گاهای آیت‌الله طالقانی نبوده است چرا ناراحت شویم بلکه با بحث و بررسی درست می‌شود.
چرا هر کس متناسب با دیدگاهش با رسانه مورد نظر خود مصاحبه می‌کند بدون اینکه گفت‌وگوی درست بین افراد صورت بگیرد. در گفت‌وگو ما به اشتباهات خود پی می‌بریم امیدواریم دیگران نیز به اشتباهات خود پی ببرند.
*آیا  با کسانی که علاقمند هستند با شما برای معرفی افکار آیت‌الله طالقانی همکاری کنند محدودیت خاصی دارید؟
ـ قرار است تا یک یا دو هفته دیگر با شهرداری صحبت کنیم و منزل آیت‌الله طالقانی را در اختیار بگیریم و کتابخانه آن را فعال کنیم و در صورت توانایی  گسترش بدهیم. منزل پدر قبل از اینکه امام بیاید پایگاه انقلاب قصد داریم کتابخانه را فعال کنیم تا پایگاهی شود که هر کس به آیت‌الله طالقانی علاقمند است بیاید آنجا و با ما همکاری کند.


فارس