دولت آمریکا روزانه ۵ میلیارد سابقه از کاربران گوشی همراه ضبط می‌کند


1557 بازدید

دولت آمریکا روزانه ۵ میلیارد سابقه از کاربران گوشی همراه ضبط می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست به تازگی افشا کرده آژانس امنیت ملی آمریکا روزانه تقریباً 5 میلیارد سابقه از کاربران گوشی‌های همراه را ضبط می‌کند. این اقدام به موجب برنامه‌ای انجام می‌شود که بر اطلاعات بسیار شخصی درباره مکان افراد و سفرهای آنها به نقاط مختلف نظارت و آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.

این روزنامه آمریکایی به اسنادی استناد کرده که ادوارد اسنودن، تحلیلگر سابق سازمان سیا و افشاگر برنامه‌های جاسوسی آمریکا در اختیار این سازمان قرار داده است.

آژانس امنیت ملی حرکت‌های دست‌کم صدها میلیون گوشی همراه را ردیابی می‌کند. این بدین معنی است که این سازمان آمریکایی می‌تواند افراد را از طریق گوشی‌های همراه آنها تا خصوصی‌ترین مکان‌هایی که می‌روند ردیابی کند.

اطلاعاتی که آژانس امنیت ملی به آنها دسترسی دارد می‌توانند برای بررسی الگوهای رفتاری افراد مورد استفاده قرار گیرند تا اطلاعات شخصی افراد و ارتباط بین آنها آشکار شود.

کارشناسان آزادی‌های مدنی از مدتها پیش هشدار داده‌اند که اطلاعات مکانی به دست آمده از گوشی‌های همراه حاوی خصوصی‌ترین اطلاعات درباره افراد هستند.

طبق روزنامه واشنگتن‌پست، آژانس امنیت ملی از فنون پیشرفته ریاضی برای نقشه‌بندی روابط صاحبان گوشی‌های همراه استفاده می‌کند.

بر اساس این گزارش، این سازمان جاسوسی از ابزارهایی که به عنوان «همسفر» (co-traveller) شناخته شده برای جستجوی کسانی که به آنها «همدستهای سوژه‌ها» گفته می‌شود استفاده می‌کند.

آژانس امنیت ملی برای جاسوسی اطلاعات را در پایگاه داده گسترده‌ای متشکل از دستگاه‌های گوشی همراه و مکان‌های آنها گردآوری می‌کند. اکثر افرادی که اطلاعات آنها گردآوری می‌شود مظنون به انجام هیچ کار اشتباهی نیستند.

آژانس امنیت ملی سپس روی این پایگاه داده گسترده تحلیل‌های پیشرفته‌ای انجام می‌دهد تا «همسفران» سوژه هدفگذاری شده را ردیابی کند ـ یعنی افرادی که دارند همراه با سوژه از جایی به جای دیگر سفر یا با وی ملاقات می‌کنند.

یک دستگاه موبایل فقط با روشن شدن، مکانی که در آن قرار دارد را از طریق مسیرهای متعدد به مسیرهای سیگنال‌دهی اصلی شبکه جهانی تلفن می‌فرستد. بیشتر این اطلاعات، حتی اطلاعات مربوط به گوشی‌هایی که در خارج از آمریکا ثبت شده‌اند از این کشور رد می‌شود. فرایند جمع‌آوری داده توسط آژانس امنیت ملی از این مسیرها به عنوان «UPSTREAM» شناخته می‌شود.

روشی موسوم به «تجزیه و تحلیل همسفران» یکی از روشهای فعال آژانس امنیت ملی برای گردآوری اطلاعات بیشتر از سوژه است. در این روش، بر اساس اطلاعاتی که از دکل‌های مخابراتی به دست می‌آید تاریخ، زمان و مکان هر دستگاه گوشی همراه که ظرف مدت یک ساعت در مجاورت سوژه قرار گرفته‌اند مشخص می‌شود. این سامانه بر حرکات افراد فارغ از اینکه قبلاً به عنوان سوژه هدفگذاری شده باشند یا خیر نظارت می‌کند.


http://www.farsnews.com