گفته‏اند این مرکز محل تربیت و تهذیب اخلاق جوانان است !


1912 بازدید

گفته‏اند این مرکز محل تربیت و تهذیب اخلاق جوانان است !
درباره : سخنرانى آیت‏اللّه‏ گلپایگانى در مورد گشایش سینما



از : 316 تاریخ 4/10/48

محترما معروض میدارد :

ساواک قم اعلام داشته نامبرده بالا روز 3/10/48 بمناسبت گشایش سینما در قم مبادرت بسخنرانى نموده و اظهار داشته تعطیل جلسات درس و نماز جماعت بعلت تأثر و اندوهى بوده که از افتتاح سینما بمن دست داده و در نظر داشتم شخصا بدینوسیله اظهار تنفر کنم. مدتها بهر نحوى که ممکن بود تذکرات لازم داده شد تا از تأسیس سینما خوددارى نمایند ولى قریب دو سال است مأمورینى بقم اعزام شده‏اند که در اثر اشتباهکارى وقایعى در این شهرستان رخ میدهد که برخلاف مصلحت کشور و ملت است. در قم مرکز فسادى افتتاح کرده‏اند و گفته‏اند این مرکز محل تربیت و تهذیب اخلاق جوانان است. در حالیکه اینطور نیست و نتیجه این مراکز ترویج آدمکشى، دزدى، فحشاء و اعمال منافى عفت است. منظور من انجام وظیفه است و بهمین جهت از هیچیک از روحانیون درخواست نکردم که با من همکارى کنند لیکن برخى از آنان بواسطه علاقه‏مندى شخصى جلسات درس و نماز جماعت را تعطیل کردند و بعضى نیز که ملاحظاتى داشتند و صلاح نمیدانستند بدرس و نماز خود ادامه دادند و هیچ اعتراضى بر آنها نیست و از طلاب خواهش میکنم بکسى اعتراض نکنند.

گلپایگانى افزوده موقعى که بمقامات مسئول تذکر میدادیم از احداث مرکز فساد (سینما) در قم صرفنظر کنند دو جواب بما میدادند. اول آنکه شهر قم محترمتر از شهر مشهد نیست. این گفته مقامات مثل اینستکه قاتلان امام حسین بگویند ما حضرت على را کشتیم و حسین که از حضرت على محترمتر نیست پس او را میکشیم. دوم آنکه بما میگفتند شما مردم را موعظه کنید بسینما نروند. آیا میگذارند ما موعظه کنیم؟ اگر واعظى اسم این مرکز فساد را ببرد در معرض شکنجه و آزار قرار میگیرد. از آقایان خواهش میکنم بدوستان و معاشرین خود توصیه کنند و از رفتن بسینما خوددارى کنند.

مشارالیه در پایان افزوده از مصادره امور انتظار میرود در اینمورد تجدیدنظر نمایند و به‏بینند آیا صلاح است قلوب مسلمانان را بوسیله این مرکز فساد جریحه‏دار کنند؟ اگر بمصلحت نیست آن را بردارند. هزار قانون جعل میکنند ولى وقتى دیدند بصلاح نیست تغییر میدهند. این مسئله موضوع شکست نیست بلکه براى آنها فتح است و حاکى از اینستکه عاقل هستند و خیرخواه مردم میباشند.

نظریه : عدم همکارى آیت‏اللّه‏ شریعتمدارى با آیت‏اللّه‏ گلپایگانى در مورد تعطیل جلسات درس و نماز جماعت ناراحتى شدید گلپایگانى را فراهم آورده و بهمین جهت در سخنرانى خود بطور ضمنى از او انتقاد کرده و با آنکه در خفا از شریعتمدارى درخواست همکارى کرده بود و مشارالیه تقاضاى او را رد نموده در سخنرانى اظهار داشته این اقدام وى شخصى بوده و با کسى کارى نداشته و بدینوسیله از تصورات احتمالى افراد مبنى بر علت عدم همکارى شریعتمدارى با وى جلوگیرى نموده معهذا انتقاد خود را از شریعتمدارى نموده و شریعتمدارى نیز در سخنرانى خود ظاهرا روحانیونى را که بدون مشورت با سایرین دست به اقداماتى میزنند به باد انتقاد گرفته و بدینوسیله اختلافاتى که از قبل بین دو نفر مذکور موجود بود شدت یافته و تحریکاتى را علیه یکدیگر آغاز کرده‏اند. توضیح آنکه خلاصه سخنرانى آیت‏اللّه‏ گلپایگانى روز 3/10/48 در بولتن جارى درج گردیده است. مراتب استحضارا معروض گردید. بهره‏بردارى شود 7/10

در پرونده سید محمدرضا گلپایگانى بایگانى شود. اوانى 7/10/48