برای مرمت آثار تاریخی ایران در خارج از کشور بودجه نداریم


8866 بازدید

برای مرمت آثار تاریخی ایران در خارج از کشور بودجه نداریم

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: مرمت آثار تاریخی ایران در کشورهای دیگر هنوز عملیاتی نشده است چون هیچ اعتباری برای این کار در اختیارمان نیست.

محمدحسن طالبیان درباره مرمت آثار ایرانی خارج از کشور توسط استادکاران ایرانی به خبرنگار مهر گفت: ما تفاهمنامه‌های مشترک فرهنگی با کشورهای مختلف داریم که دستگاه‌های متعدد فرهنگی باید روی آن کار کنند یکی از مفاد این تفاهمنامه‌ها برگزاری نمایشگاه‌ها یا رویدادها و همکاری در بخش‌های مرمتی است. در این بند از تفاهمنامه می‌توانیم آثار تاریخی و فرهنگی ایرانی که در کشورهای دیگر وجود دارد را مرمت و احیا کنیم. مانند آثار ایرانی واقع شده در کشورهای افغانستان، هند، عراق، گرجستان و یا ارمنستان. اما بودجه‌ای برای این کار به ما نداده‌اند.

وی ادامه داد: با همکاری ارمنستان قرار است مسجد کبود در ایروان مرمت و احیا شود اما اکنون تنها کارهای مطالعاتی آن درحال انجام است و برای اجرا دچار مشکل هستیم. با هندوستان هم تفاهمنامه همکاری داریم که غیر از برگزاری نمایشگاه، آثار تاریخی مرتبط با فرهنگ و تاریخ ایران در هند نیز مرمت شود. 

طالبیان افزود:  تفاهمنامه‌ای با وزارت گردشگری عراق بسته شده تا ایوان مداین یا طاق کسری در تیسفون با همکاری ایران و عراق مرمت و جهانی شود. اما از آنجا که اعتبارات مورد نیاز برای اجرایی شدن این تفاهمنامه ها هنوز از سوی دستگاه‌های مسئول به ما داده نشده، نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم.

معاون میراث فرهنگی کشور بیان کرد: کشورهایی که در حوزه ایران بوده‌اند انتظارشان این است که کشور ما در بحث کارشناسی بخشی از هزینه‌ها مانند اعزام کارشناس و استادکار و ... را برای آثار تاریخی ایرانی موجود در آن کشورها متحمل شود به عنوان مثال ایران نگاه کمک و حمایتی به عراق دارد پس اگر می‌خواهیم که در بحث مرمت طاق کسری در تیسفون کاری انجام دهیم دیگر نمی توانیم در وضعیت موجود از عراق بابت این کار هزینه بگیریم.


خبرگزاری مهر