"مک فارلین" چگونه لو رفت؟


1922 بازدید


رئیس سابق مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه گفت: با وجود آنکه مذاکرات گره خورده بود، امام خمینی دستور به افشای آن ندادند، البته تا زمانی که مهدی هاشمی و تیمش از طریق قربانی‌فر که جاسوس دوجانبه بود، از مذاکرات آگاه شدند.
به گزارش گروه "رسانه‌های دیگر" خبرگزاری تسنیم، سردار محسن رشید، رئیس سابق مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه و از راویان جنگ و اعضای دفتر سیاسی سپاه پاسداران در زمان دفاع مقدس می‌گوید: مذاکرات مک فارلین با اجازه امام بود و ایشان هرگز آیت‌الله هاشمی را به خاطر آن بازخواست نکردند.
وی افزود: مذاکرات مک فارلین از سال 62 همزمان با تحرکاتی از سوی آیت‌الله هاشمی که منجر به سفر نخست‌وزیر ترکیه و وزیر خارجه آلمان به نمایندگی از هفت کشور صنعتی به ایران شد، زمینه‌سازی شد. از سوی دیگر، آقای هاشمی سفرهایی به ژاپن، لیبی و سوریه داشتند که در آن زمان اخبار دال بر این بود که هنری کسینجر وزیر خارجه آمریکا در ژاپن به سر می‌برد. تمامی این مسائل را می‌توان مقدمه ورود مک فارلین به ایران تصور کرد.
وی افزود: با این حال، کلید گفت‌وگوهای سیاسی در اصل از سوی امام زده و با هدایت ایشان آغاز شد. امام خمینی در تاریخ 6 آبان 63، در گفت‌وگویی با سفرای خارجی بیان داشتند که باید همانگونه که در زمان صدر اسلام پیامبر سفیر به این طرف و آن طرف می‌فرستادند که روابط درست کنند عمل کنیم، این در واقع تئوری حرکت آقای هاشمی است.
رئیس سابق مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه تصریح کرد: همانطور که گفتم، کلید مذاکرات را امام زد. ایشان گفتند که رابطه گرگ و میش می‌خواهیم چه کار، اما آنچه امام از آن به عنوان رابطه گرگ و میش یاد کردند، مقدمه دارد و آن این است که ما با همه حاضریم رابطه داشته باشیم، به غیر از دو رژیم آفریقای جنوبی و رژیم صهیونیستی.
وی در ادامه با اشاره به ماجرای مک فارلین اظهار کرد: مذاکرات سیاسی به مدیریت آقای هاشمی و اجازه کلان امام انجام می‌شد و خود آقای هاشمی نیز گفته‌اند که همه اقدامات در این زمینه را با مجوز امام انجام می‌دادند.
عضو سابق دفتر سیاسی سپاه افزود: در ماجرای مک فارلین، آقای هاشمی و محسن رضایی با هم هماهنگ بودند، البته بدنه سپاه از این مسئله آگاه نبود.
سردار رشید اضافه کرد: آقای هاشمی و محسن رضایی هر دو در مذاکرات مک فارلین نماینده داشتند که فریدون وردی‌نژاد از سوی آقای رضایی و دکترهادی و آقای روحانی نماینده آقای هاشمی بودند. این تیم، تیم اصلی مذاکره‌کننده ایران در مقابل آمریکایی‌ها بود.
رئیس سابق مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه ادامه داد: آقای روحانی در آن زمان به عنوان یک شخصیت محوری شناخته نمی‌شد و در واقع شخصیتی بود که برنامه‌های آقای هاشمی را پیش می‌برد و شخصیت طراز اول مملکت به حساب نمی‌آمد.
وی با بیان اینکه گروه مذاکره‌کننده آمریکا پس از ورود به ایران یک انجیل، کلت و کیک به طرف ایرانی دادند، گفت: مذاکرات زمانی به بن‌بست رسید که محموله‌های نظامی با آرم اسرائیل به ایران ارسال شد، در حالیکه قرار بود محموله‌ها از جانب آمریکا باشد. همین مسئله مشکل‌ساز شد و مذاکرات گره خورد.
سردار رشید افزود: ماجرای لو رفتن مذاکرات مک‌فارلین زمانی اتفاق افتاد که گفت‌وگوها به بن‌بست رسیده بود و چهار ماه بود که دیگر ادامه پیدا نکرده بود.
عضو سابق دفتر سیاسی سپاه ادامه داد: با این حال، با وجود آنکه مذاکرات گره خورده بود، امام خمینی دستور به افشای آن ندادند، البته تا زمانی که مهدی هاشمی و تیمش از طریق قربانی‌فر که جاسوس دوجانبه بود، از مذاکرات آگاه شدند و ماجرا در روزنامه سوریه‌ای الشراع منتشر شد. در آن زمان، امام به هاشمی دستور دادند که ماجرای مذاکرات را افشا کنید.
وی گفت: در واقع، اسرائیلی‌ها به دنبال بر هم زدن بازی بودند. این رژیم همواره خواسته است که در رابطه ایران و آمریکا، سهمش مشخص شده و سپس مذاکره شود.
سردار رشید خاطرنشان کرد: پس از افشای مسئله مک‌فارلین، سعی اسرائیلی‌ها بر این بود که توپ را به زمین ایران بیندازند اما با تدبیر امام توپ به زمین آمریکا انداخته شد، البته ماجرای مک‌فارلین تاثیر ملموسی روی جنگ نیز داشت و آمریکایی‌ها انتقام این موضوع را در کربلای 4 از ما گرفتند.
وی اضافه کرد: اینکه آقای رضایی پس از والفجر هشت، در نماز جمعه سخنرانی کرد و گفت دنیا خواسته ما را اجابت نکرد و ما عملیات انجام دادیم، دال بر هماهنگی با تلاش‌های سیاسی آیت‌الله هاشمی بود.
سردار رشید در ادامه گفت: اینکه می‌گویند امام، هاشمی را بابت مذاکرات مک‌فارلین بازخواست کرده است، تحریف تاریخ است. در حقیقت آنهایی بازخواست شدند که قصد طرح آن را در مجلس داشتند. در آن زمان، هشت نفر از نمایندگان مجلس، به دنبال آن بودند که دولت را در این رابطه مورد سوال قرار دهند اما چون مسئله، مسئله منافع ملی بود، امام ورود کرده و گفتند (نقل به مضمون) این صدا شبیه صدای اسرائیل است. این افرادی که می‌خواستند ماجرا به مجلس کشیده شود، آن موقع جزو جناح راست بودند و اکنون جزو اصولگرایان هستند.
وی افزود: در حقیقت، تمام زوایای مذاکرات در سطح راهبردهای کلان نظام، تا زمانی که از پیچ و خم‌های لازم عبور کرده تا به نتیجه برسد، نباید علنی شود. رئیس سابق مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه تصریح کرد: در تمام دهه اول انقلاب، امام به آقای هاشمی کمترین جمله و نقدی که مردم شنیده باشند و رسانه‌ها نقل کرده بشند، ندارد.سردار رشید با اشاره به مذاکرات هسته‌ای فعلی بین ایران و 1+5 نیز گفت: همین الان هم لابی صهیونیست سعی در بر هم زدن آن مذاکرات دارد و می‌خواهد در نهایت در پروسه بلندمدت، ایران را پای میز مذاکره با خود بنشاند که این امکان‌پذیر نیست. در مسئله مذاکرات، در خارج از کشور عمدتا لابی اسرائیل سعی در خرابکاری دارد اما در این بین جمهوریخواهان که نمی‌خواهند شاهد بازگشایی قفل مسئله هسته‌ای ایران توسط دموکرات‌ها باشند، در این راه سنگ‌اندازی می‌کنند. رئیس سابق مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه اظهار کرد: آمریکایی‌ها در تمام طول جنگ و حتی بعد از جنگ، به رژیم عراق به عنوان رژیمی که بتواند پایدار باشد، به دیده تردید می‌نگریستند. جدا از آنکه تهران نسبت به بغداد از موقعیت ژئوپولتیکی برتری برخوردار است، نگاه آمریکا به پایگاه باثباتی مثل ایران بود. از طرف دیگر، خاطره تاریخی بد ایرانیان از روس‌ها، نقطه مفیدی برای کاخ سفید فراهم کرده بود که به خاطر آن کفه ایران مهم‌تر از کفه عراق برای آنها به شمار می‌آمد. با این حال واشنگتن نمی‌خواست شاهد پیروزی ایران در جنگ باشد که این نکته بسیار مهمی است.وی با اشاره به مستندهای ساخته‌شده علیه دولت و رئیس‌جمهور گفت: ساخت مستند «من روحانی هستم» متاثر از درگیری جناحی است و در واقع به خاطر ترس از انتخابات مجلس آینده است. اینها می‌دانند که پاشنه آشیل دولت آقای روحانی حل معیشت مردم است و امید دارند که در این راه موفق نشود.


خبرگزاری تسنیم