جنگ علیه غزه هزینه سنگینی خواهد داشت


1625 بازدید

جنگ علیه غزه هزینه سنگینی خواهد داشت

"آنطوان شلحت"کارشنان امور اسرائیل می گوید:تل آویواز عواقب حمله به غزه میترسد و این حمله در صورت وقوع هزینه سنگینی برای رژیم صهیونیستی خواهد داشت. وی معتقد است که اسرائیل شاید بتواند با ضربات خود جنبش مقاومت اسلامی حماس را در تنگنا قرار دهد ولی تشدید اوضاع هزینه های سنگینی برای رژیم صهیونیستی خواهد داشت.

"شلحت"افزود: توانایی های مقاومت فلسطین پیشرفت کرده است و سخنگوی شاخه نظامی جنبش حماس اعلام کرده است این جنبش آمادگی وارد آوردن ضربه به اسرائیل را دارد از این رو واکنش حمله به غزه شلیک موشک به اماکن حساس و دور خواهد بود، چه بسا این بمباران موشکی تل آویو را نیز هدف قرار دهد همانطور که در جنگ هشت روزه شاهد آن بودیم. اسرائیل در ماه نوامبر 2012 به غزه حمله کرد و این جنگ هشت روز طول کشید و در این جنک گروه های قدس و گردان های شهید عزالدین قسام برای اولین بار تل آیو را هدف قرار دادند.

وی در ادامه گفت: شاید نتیجه حمله به غزه به قیمت نابودی آینده سیاسی نتانیاهو تمام شود و در مقابل توانایی های مقاومت و قدرت وارد آوردن خسارت به رژیم صهیونیستی افزایش یابد. این کارشناس امور رژیم صهیونیستی می گوید: حوادث کرانه باختری و خیزش فلسطینیها علیه تجاوزات بی وقفه این رژیم عواملی است که نشان میدهد احتمال تشدید اوضاع از جانب اسرائیل در آینده نزدیک غیر ممکن است. 

فشارهای بین المللی نقش مهمی را در جنگ گسترده علیه غزه ایفا می کند چرا که کشورهای اروپایی درصدد اعمال فشار به اسرائیل برای تشدید اوضاع هستند، از سوی دیگر با توجه به تحولات منطقه حمله به غزه نیز معادلات بین المللی را بر هم می زند و به خاطر اسرائیل دنبال توجیهی برای عملیات خود است. پیش از این نتانیاهو اعلام کرده بود که وی تنها دو گزینه پیش رو دارد یا توقف شلیک موشک از نوار غزه و یا واکنش زمینی به این حملات.

"هانی البسبوس"استاد علوم سیاسی دانشگاه اسلامی غزه معتقد است که تحولات به وجود آمده در توانایی های مقاومت عامل مهمی در پرداخت هزینه های سیاسی و نظامی هنگفت برای رژیم صهیونیستی است. وی در گفتگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه افزود:جنبش حماس بعد از خروج از دولت و تشکیل دولت وحدت ملی، از گزینه مقاومت به عنوان یک عامل تاثیرگذار استفاده کرده و نبرد را در زمینه های مختلف مدیریت خواهد کرد.

"بسبوس" بر این باور است که پیشرفت و افزایش قدرت مقاومت فلسطین باعث می شود که اسرائیل ساز و کارهای خود را در مورد چگونگی واکنش به آن و حمله غزه مورد بازبینی قرار دهد. وی می گوید: آیا اسرائیل در صورت حمله گسترده به غزه تحمل پیامدهای آن را خواهد داشت؟ و آیا شلیک موشک از نوار غزه به سمت شهرک های صهیونیستی متوقف خواهد شد؟ سوالات کلیدی در برابر اسرائیل وجود دارد که باید پیش از شروع هر نوع جنگ به آنها جواب بدهد.

گردان های عزالدین قسام در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که تهدیدات رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله به غزه آنها را نمی ترساند بلکه باعث آمادگی بیش از پیش و تهیه لیست بانک اهداف برای حمله و آمادگی برای لحظه سرنوشت ساز می شود.

سخنگوی گردان های قسام افزود:رایحه نیرنگ و فریب و تشدید تجاوزات علیه ملت ما از این اشغالگر بزدل به مشام می رسد، به همین خاطر رزمنده ها و نیروهای مقاومت و تمام ملت فلسطین باید هوشیاری و آمادگی در برابر هر گونه تجاوز را داشته باشند. ما به نوبه خود آماده مقابله با هر حمله احتمالی هستیم.

"عبدالستار قاسم"نویسنده و تحلیلگر سیاسی فلسطینی نیز بر این باور است که اسرائیل در صدد حملات گسترده علیه حماس است ولی این رژیم باید بداند که هر گونه حلمه به غزه هزینه های سنگینی برایش خواهد داشت و جنگ آینده با جنگ های سابق متفاوت خواهد بود. ورژیم صهیونیستی هزینه های سنگین سیاسی، اقتصادی و بین المللی را متحمل خواهد شد.

این تحلیلگر فلسطینی می گوید: نیروهای مقاومت در غزه توانایی پایداری، مدیریت درگیری و مقابله با هر گونه تجاوز را دارند، سوال اینجاست که آیا اسرائیل در صورت شروع جنگ توان تداوم آن را دارد و آیا آنچه را که ادعا می کند را در اختیار دارد.


قدسنا