افتتاح مرکز پژوهش و مطالعات مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد


9065 بازدید

مرکز پژوهش و مطالعات مجموعه فرهنگی تاریخ سعدآباد با هدف انجام تحقیقات تاریخی، فرهنگی و هنری و فراهم ساختن زمینه حضور پژوهشگران و دانشجویان کشور در حوزه های مرتبط آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه سعدآباد، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد پس از افتتاح این مرکز با اشاره به اهمیت و ضرورت ارتقای جایگاه پراهمیت حوزه مطالعاتی و پژوهشی در سعدآباد گفت: مجموعه سعدآباد یک موزه بزرگ تاریخی است که دربرگیرنده بخش مهمی از تاریخ معاصر ایران بوده و در واقع جنبه تاریخی این موزه اساس شکل گیری و تبدیل شدن آن به یک موزه را تشکیل می دهد.

کیا پارسا افزود: روایتهای متعدد و جنبه های مختلف تاریخی این مجموعه چه به لحاظ تعلق به دو دوران تاریخ گذشته (قاجار و پهلوی) و تمام ملزومات، بهانه ای برای پرداختن به سایر وجوه این مقاطع تاریخی است و ایجاد یک آرشیو پویا از اطلاعات تاریخی مربوط ، هم کارکرد عمومی و هم تخصصی بالایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون حدود بیست و پنج اثر معماری در خور توجه از دوران قاجار و پهلوی در این مجموعه نگهداری می شود که تا الان بیشتر ابعاد مهندسی و خلاصه ای از تاریخچه آنها تهیه شده و در حقیقت این پهنه جغرافیایی با این حجم از اهمیت آثار، به لحاظ مطالعاتی جای فعالیت بیش از پیش دارد و تهیه یک آرشیو علمی معماری در مورد سعدآباد کارکردی فراتر از این مجموعه داشته و راهگشای پژوهشهای تاریخ معماری ایران است.

پارسا اشاره کرد: از مجموع بیش از دویست هزار شئ موزه ای با ارزش در این مجموعه تاکنون بخش زیادی از آثار از پژوهش جامع و کامل محروم بوده اند و اکنون با نزدیک به چهار دهه از شروع به کار این کاخ موزه وسیع، وقت آن رسیده که بررسی های جامع موزه شناسی بر روی این آثار صورت گیرد و لزوما از مجموع اطلاعات جمع آوری شده می توان بیشمار عنوان بولتن، کتاب و یا سایر رسالات تخصصی استخراج کرد و مورد استفاده قرار داد.

وی با تاکید بر بسترسازی لازم برای جامعه مطالعاتی و پژوهشگر کشور خصوصا دانشجویان گفت: در سالیان گذشته مجموعه سعدآباد گنجینه های بسیار با ارزش هنری دیگری را به سایر اشیای اصیل اضافه کرده و اکنون نزدیک به نیمی از موزه ها در سعدآباد، موزه های هنری هستند.

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد ادامه داد: پژوهش حول این آثار و همچنین بررسی های نشانه شناسی و تحلیل های تاریخ هنری از ظرفیتهای بالقوه این مجموعه است و در این بررسی ها یک اثر یا یک مجموعه مرتبط شاخص فعالیتهای علمی متعدد از جمله کارگاه های آموزشی هنری و دوره های آموزشی تخصصی صورت می گیرد که ارتباط فراگیر و عملی بیشتری را برای این قشر درمجموعه سعدآباد فراهم می سازد.

پارسا با ذکر اهمیت بی نظیر اکولوژی و زیست بوم خاص این وسعت ١١٠هکتاری که به عنوان نگین گردشگری تهران شناخته می شود، افزود: درختان و گونه های جانوری و پرندگان این مجموعه یکی از غنی ترین مراکز ذخیره ژنتیکی گیاهی و جانوری هستند و پژوهشهای مرتبط با این بخش به صورتهای مختلف قابل واکاوی و مطالعه عمیق تر و در نهایت ارائه و نشر مطالعاتی است، چرا که بعضی نمونه های گیاهی این مجموعه کاملا منحصر به فرد بوده و برای محققان ذیربط در علوم زیستی و منابع طبیعی اهمیت بسیار بالای علمی دارند و شخصا معتقدم با ایجاد این مرکز پژوهشی، زمینه حضور دانش پژوهان کشور، بیش از پیش فراهم می آید.

مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به مجموعه عمارت‌ها و کاخ‌هایی گفته می‌شود که در دربند، شمالی‌ترین و خوش آب و هواترین منطقه تهران در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار بنا شده‌ است.

این مجموعه در زمان قاجار، محل استقرار و سکونت تابستانی شاهان این سلسله بود و در زمان پهلوی نیز به اقامتگاه تابستانی رضا خان تبدیل شد.

18 کاخ کوچک و بزرگ از دوره های قاجار و پهلوی در سعدآباد وجود دارد و موزه های آلبوم های سلطنتی و اسناد در ساختمان گارد شاهنشاهی، موزه آشپزخانه سلطنتی در ساختمان آشپزخانه موزه ملت، موزه برادران امیدوار، موزه آب، موزه فرشچیان، موزه اتومبیل های سلطنتی نیز از دیگر موزه های سعدآباد هستند که در سال های اخیر به این مجموعه افزوده شده است.


ایرنا