سرقت آبکی صهیونیست ها


1441 بازدید

 شماری از کارشناسان مصری اسرائیل را به دخالت داشتن در سرقت آب رودخانه نیل متهم کردند.

به گزارش پایگاه خبری الیوم السابع؛ کارشناسان مصری، در واکنش به همکاری اسرائیل با دولت اتیوپی در زمینه احداث "سد النهضه" بر روی رودخانه نیل به منظور استحصال نیروی برق‌آبی، تل اویو را متهم به سرقت آب های رودخانه نیل کردند.

نشریه صهیونیستی "معاریو" هم در این باره نوشت: سد النهضه اتیوپی در واقع ذخایر آب کشورهای مصر و سودان را تهدید می کند، اما در مقابل این سد برای اتیوپی بیش از 6 هزار مگاوات برق در بر خواهد داشت.

هانی رسلان کارشناس امور سودان و کشورهای حاشیه رودخانه نیل هم در این باره گفت: اسرائیل در ماجرای سرقت آب رودخانه نیل به صورت مستقیم نقش دارد.

این کارشناس مصری در بخش دیگری از سخنانش در این رابطه گفت: اسرائیل برای کشورهای کنیا و سودان جنوبی و اتیوپی خطوط انتقال جریان برق احداث کرده است اما در واقع اسرائیل با این احداث این سد می کوشد تا منابع آب آبی مصر و سودان و دیگر کشورهای حوزه رودحانه نیل را در معرض خطر قرار دهد و از این طریق بتواند بر قاهره در آینده فشار وارد آورد.

پرفسور نادر نور الدین یکی دیگر از کارشناسان مصری در زمینه آب در دانشکده کشاورزی دانشگاه قاهره هم در این باره گفت: اسرائیل از طریق این پروژه می کوشد تا بر آب های رودخانه نیل سلطه یابد.

وی در این خصوص گفت: هم اکنون اسرائیل، چین، هند و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برنامه هایی را در دست دارند تا بتوانند از طریق مهار کردن آب باران از این آب ها در زمینه های گوناگون بهره برداری کنند و برای این برنامه‌ها هم پول بسیاری خرج شده است.

مرکز مطالعات اسرائیل هم در باره نقش آب رودخانه نیل در حیات مردم مصر اعلام کرد: 86 درصد از آب مصرفی مردم مصر از رودخانه نیل تامین می شود، و بیش از 90 درصد آب مورد نیاز صنعت کشاورزی و دامداری مصر از طریق سرمایه گذاری و مهار صیح آب رودخانه نیل تامین می شود.


تسنیم