اخلاق حسنه و روح شهید «غلامعلی» از جوانان محل «غلام علی» ساخت


1571 بازدید

اخلاق حسنه و روح شهید «غلامعلی» از جوانان محل «غلام علی» ساخت

با اشاره به چرایی پرداختن به خاطرات این شهید در قالب کتاب گفت: شهید رجبی از بچه‌های محل و مسجد ما در خیابان آذربایجان بودند. خانواده رجبی به واسطه پدر بزرگوارشان در میان اهالی محل شناخته شده و مورد قبول همگان بودند. پدر شهید رجبی از اساتید اخلاق در محل بالاخص زینبیه(س) بودند که افراد زیادی پای صحبت‌های ایشان می‌نشستند و درس می‌گرفتند. خود شهید غلامعلی رجبی از دیگر شخصیت‌های مطرح در مسجد و محل بود که به واسطه اخلاق حسنه‌ای که داشتند، تأثیر بسیاری روی جوانان محل می‌گذاشتند. این تغییر احوال در برخی موارد به گونه‌ای بود که مسیر زندگی برخی از آنها تغییر کرده بود. در حقیقت غلامعلی تعدادی از جوانان از جمله خود من را غلام علی کرده بود.

اخلاق حسنه و روح شهید غلامعلی از جوانان محل غلام علی ساخت

وی ادامه داد: با توجه به این اخلاق و خاطرات شیرینی که از ایشان شنیده بودم، مشتاق شدم که مستند و کتاب خاطرات ایشان را تهیه کنم. ضمن اینکه در مدت حدود 26 سالی که از شهادت ایشان گذشت، با وجود اینکه شهید از دوستان مداحان بزرگ و مشهور تهران بودند، کار خاصی درمورد معرفی ایشان صورت نگرفته بود. با توجه به همین امر احساس دغدغه می‌کردم که در این رابطه کار کنم. این آرزوی دوران کودکی‌ام بود که کاری به نوبه خودم برای شهید غلامعلی انجام دهم. ابتدا کار را با تهیه و تولید یک مستند درباره ایشان آغاز کردم. وقتی که کار تا حدودی پیش رفت، به این نتیجه رسیدم که می‌توانم از زندگی ایشان کتابی با محوریت خاطرات نیز منتشر کنم.

نویسنده کتاب خاطرات «شهید رجبی» به جزئیات این اثر اشاره و تصریح کرد: در این اثر 100 خاطره از دوران‌های مختلف زندگی ایشان جمع‌آوری و نوشته شده است. حدود سه سال برای نگارش این اثر زمان صرف شد که علت آن هم حساسیت من به عنوان نویسنده اثر برای تدوین کتابی در خور شهید بود. علاوه بر این برخی از افرادی که خاطرات آنها باید در این کتاب می‌آمد، از افراد سرشناسی بودند که زمان زیادی برای ملاقات و شنیدن خاطرات آنها صرف شد.

معصومی‌نژاد در ادامه به شخصیت شهید رجبی اشاره کرد و یادآور شد: در داخل کتاب این شهید که در قالب مجموعه «یادگاران» به چاپ رسیده است، خاطراتی از این شهید بزرگوار به چاپ رسیده که به خوبی خود بیانگر شخصیت و سیره رفتاری ایشان است. تمام افراد محله خوش و آذربایجان از کودک تا بزرگسال مشتاق به دیدار ایشان و علاقه‌مند به رفتار این شهید بودند. همه از ایشان به عنوان یک دوست صمیمی یاد می‌کردند. به همین دلیل همه در محله ایشان را می‌شناختند. افراد زیادی بودند که به دلیل شنیدن نامشان و تعریف از اخلاق نیکویشان جذب ایشان می‌شدند و به همین واسطه به مسجد محل و زینبیه می‌آمدند.

وی افزود: این جاذبه هم در زمان حیات و هم پس از شهادت ایشان ادامه داشت. محدود به زمان خاصی نبود. شاگردانی که در مدرسه با او بودند و یا دوستانش حالا پس از سال‌ها که از شهادت ایشان می‌گذرد، همچنان رابطه قلبی خود را حفظ کرده‌اند. همه شاگردان به ویژه آنهایی که به دلیل فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی مشهورتر شده‌اند، مانند حاج محسن تاج لنگرودی، احمدی و...، بر تأثیرپذیری از اخلاق این شهید اذعان دارند. یکی از ویژگی‌های بارز شهید رجبی رعایت حدیثی از ائمه اطهار(ع) بود که فرموده‌اند، تنها با زبان به سمت ما راهنمایی نکنید، بلکه از رفتار خوب هم استفاده کنید. ایشان تمام تلاش خود را می‌کردند تا از این طریق افراد را به سمت اهل بیت(ع) راهنمایی کنند.

جاذبه شهید بیش از دافعه‌اش بود

نویسنده کتاب خاطرات شهید رجبی در ادامه یادآور شد: نمونه تأثیرگذاری رفتاری ایشان را می‌توان در هدایت تعدادی از اراذل و اوباش دید. روزی تعدادی از این افراد جلوی در مدرسه به دعوا پرداخته و حرف‌های رکیکی می‌زدند. شهید رجبی دست این افراد را گرفت و به دفتر مدرسه برد. شاگردانی که در آن لحظه حضور داشتند، نقل می‌کردند که شهید همانند زمانی که با شاگردانش صحبت می‌کند، شروع به صحبت با این افراد شد. چند دقیقه بعد یکی از هیمن افراد بلند شد و دست شهید رجبی را بوسید. این همه از سیره رفتاری و اخلاق حسنه ایشان بود. به غیر از اینکه با زبان بخواهند افراد را ترغیب به فرهنگ اهل بیت(ع) کنند، خود نیز عامل بودند و به نظرم این بهترین روشی بود که شهید برای انس بیشتر افراد به سمت خاندان نبوت استفاده می‌کردند.

ماجرای شعری که خوانده نشد

معصومی‌نژاد ادامه داد: شهید رجبی در هر شرایطی و در هر موقعیتی الگو بودند. هم زمانی که مداح بودند و هم در مواقعی که مدیر مدرسه بودند، اخلاق حسنه‌ای داشتند که ایشان را به عنوان الگو معرفی می‌کرد. به عنوان نمونه، وقتی به دانش‌آموزان تأکید می‌کردند که موهای خود را کوتاه کنند، فردا خودش با همان شکلی که به دانش‌آموزان گفته بود به مدرسه می‌آمد. ما از این دست مدیران و مسئولان کم داریم و یا در زمانی که مداح اهل بیت(ع) بودند، شعری که بیش از 100 بیت داشت را برای مراسمی حفظ کرده بودند. دو ماه برای اجرای آن در مراسم وقت گذاشته بودند، اما وقتی زمان اجرا فرارسید به دلیل درخواست پیرمردی که در آن جلسه بودند، میکروفن را به پیرمرد می‌دهد و خودش شعری نمی‌خواند. با وجود اینکه پیرمرد مجلس را به خوبی اداره نمی‌کرد، اجازه می‌دهد تا او ادامه دهد و در نهایت در جواب دوستانش که گفتند چرا اجازه دادی؟ گفت هر کس روزی‌ای دارد.

وی در ادامه با اشاره به توجه ویژه شهید رجبی به مسجد به عنوان یک پایگاه مردمی گفت: الآن چند سالی هست که بحث سبک زندگی اسلامی مطرح است. محوریت فعالیت‌هایی که براساس این سبک شکل می‌گیرد، مساجد هستند. شهید رجبی بیش از 26 سال پیش روی این محور برنامه‌ریزی می‌کنند و محوریت امور زندگی را در قالب هیئت و مسجد طراحی می‌کند. حتی مراسم عروسی خود را در زینبیه برگزار می‌کند. این در حالی است که ما چند سالی است که از مساجد فاصله گرفته‌ایم و برای آن جایگزین دیگری مانند «فرهنگسرا» در نظر گرفته‌ایم.


تسنیم