استفتاء از آیت‌الله کاشانی در مورد طرح تقسیم فلسطین


نشریه «آئین اسلام»؛ ۱۸ دیماه ۱۳۲۶

حضرت آیت الله کاشانی در پاسخ استفتائی که در خصوص تصمیم غیرعادلانه سازمان ملل درباره فلسطین از ایشان شده است، چنین مرقوم فرموده‌اند:

بسم الله الرحمن الرحیم

پس از جنگ جهانسوز دوّم گمان می‌رفت دُول بزرگ عالم از آن همه فجایع و آن همه اتلاف نفوس و اموال و خرابی‌ها و بیچارگی‌های بشر که سال‌های دراز جبران‌پذیر نیست، پند و عبرت گرفته و به جبران وقایع گذشته برای ایجاد عدل و داد و کندن ریشه ظلم و فساد و جلوگیری از جنگ جهانی دیگر، تشکیل سازمان ملل متفق داده که از حقوق و آزادی ملل و دُول ضعیف حمایت و پشتیبانی نمایند، چنان‌ که در اثنای جنگ به انواع و اقسام مختلف به این تبلیغات، عموم ملل را امیدوار می‌نمودند. ولی متأسفانه از رفتار بر خلاف انصاف و مروّت سازمان ملل درباره اندونزی، مصر و فلسطین، خلاف آن ظاهر شد و امید ملل ضعیف مبدّل به یأس گردیده است.

معلوم نیست وطن بودن فلسطین برای مهاجرین یهودی آلمانی و روسی و امریکایی و غیره مطابق کدام منطق و قانون است، که رأی به تقسیم آنجا می‌دهند. اگر می‌خواهند یهود را از خود راضی کنند و استفاده‌هایی که منظور است از آنها بنمایند در مملکت خود به آنها جا بدهند و آنها را مستقل کنند.

در هر صورت تشکیل دولت یهودی در آتیه کانون مفاسد بزرگ برای مسلمین خاورمیانه و بلکه تمام دنیا خواهد بود و زیان آن تنها متوجه اعراب فلسطین نمی‌گردد. و علی ای حال بر تمام مسلمین عالم است که از هر طریق که می‌شود از این ظلم فاحش جلوگیری نموده و رفع این مزاحمت را از مسلمین فلسطین بنمایند.

 خادم الاسلام والمسلمین سید ابوالقاسم کاشانی


استفتاء از آیت‌الله کاشانی در مورد طرح تقسیم فلسطین