روایت ناگفته‌های زندگی شهید چمران در یک مجموعه


1641 بازدید

روایت ناگفته‌های زندگی شهید چمران در یک مجموعه

جلیل سامان تأکید کرد با وجود اهمیت نقش و جایگاه شهید چمران در تاریخ معاصر هنرمندان درباره ایشان کاری نکرده‌اند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از سوره سینما، سامان پس از ساخت دو سریال تاریخی درباره انقلاب اسلامی با نام های «ارمغان تاریکی» و «پروانه» این بار به سراغ ساخت سریالی درباره شهید مصطفی چمران رفته است. وی درباره آغاز مرحله تحقیق و پژوهش این پروژه گفت: در مرحله تحقیق و پژوهش و نگارش هستم. هنوز چندان پیش نرفته‌ام و سعی دارم تمام اطلاعات و منابع تحقیقی که درباره این شهید موجود است را گردآوری کنم.
 
وی افزود: بعد از پایان تحقیق و پژوهش معلوم می‌شود که این سریال چند قسمتی باید باشد و آیا تمام زندگی شهید را دربرمی‌گیرد یا بخشی از آن. تا این مرحله از تحقیق متوجه شده‌ام با توجه به اهمیت و شهرتی که این شخصیت دارد راجع به چمران زیاد کار نکرده‌ایم.
 
این کارگردان ادامه داد: قطعا از آثاری که دیگر همکاران در این زمینه ساخته‌اند اعم از مستند، کتاب، فیلم و غیره استفاده خواهم کرد اما واقعیت این است که آثار تولیدی درباره این شهید کم است اکثر دوستان از روی دست هم کپی کرده‌اند و کسی کار جدیدی ارائه نکرده است. البته من هنوز «چ» ابراهیم حاتمی‌کیا را ندیده‌ام و منتظر دیدن آن هستم. به غیر از این فیلم بقیه آثاری که تا به حال مورد بررسی قرار داده‌ایم خوب نبوده است.
 
سامان اضافه کرد: شنیده‌ام که حوزه هنری هم یک انیمیشن ۳۰ دقیقه‌ای درباره چمران ساخته است. دنبال این هستم که آن را ببینم و از این تجربه استفاده کنم. درباره این شهید اطلاعات کم است. مخصوصا درباره مقطع قبل از رفتن به آمریکا، دوران زندگی در آمریکا تا برگشتنش به ایران اطلاعات کمی موجود است.
 
وی گفت: دغدغه ساخت سریالی درباره چمران پیش از ساخت «پروانه» در ذهنم بود و طرحش را به سیمافیلم ارائه کرده بودم ولی شرایط فراهم نشد. امیدوارم که در ادامه اتفاقات خوبی برای این سریال بیفتد. پیش از این در سالهای دور مستندی در سوسنگرد ساختم که درباره شهید چمران بود و با همرزمان شهید مصاحبه‌هایی انجام دادم که راش‌های این مصاحبه‌ها موجود است و قطعا به کارمان خواهد آمد.
 
این کارگردان درباره ساخت فیلم سینمایی «هانیه» گفت: این فیلمنامه را ۱۰ سال پیش نوشته‌ام. از ساختش منصرف نشده‌ام و منتظرم یک مرد پیدا شود پشت ساخت این فیلم بایستد. بعد از «پروانه» تهیه‌کنندگان پیشنهاد همکاری به من دادند ولی نه برای «هانیه». فیلمنامه‌های خودشان را پیشنهاد می‌دادند. هنوز معتقدم که «هانیه» فیلمنامه خوبی دارد و اشکالات احتمالی موجود در فیلمنامه نمی‌تواند مانع ساختش شود.
 
پس از فیلم سینمایی «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و کمیک موشن «چمران» که رضا میرکریمی ساخته، این مجموعه می تواند سومین اثر شاخصی باشد که درباره شهید مصطفی چمران ساخته می‌شود.


باشگاه خبرنگاران