عکاس فرانسوی: من با انقلاب ایران معروف شدم/ عکس‌هایی دیده‌ نشده از تسخیر سفارت آمریکا دارم


4209 بازدید

میشل ستبون عکاس فرانسوی که با عکس‌هایش از دوران انقلاب اسلامی ایران معروف است، گفت: من با انقلاب اسلامی مشهور شدم و خودم را مدیون اعتمادی که مردم ایران به من کردند، می‌دانم.
 
به گزارش خبرگزاری مهر، نشست خبری دومین جشنواره بین‌المللی عکس «رژان» با موضوع آب صبح امروز (نهم شهریور) در خانه هنرمندان با حضور میشل ستبون عکاس مطرح فرانسوی و عضو هیات داوران جشنواره، ساعد نیک‌ذات رئیس انجمن ملی عکاسان ایران و عضو هیات داوران جشنواره و علی جورابچی دبیر جشنواره و امید ملکی مدیرعامل شرکت رژان برگزار شد.
 
ملکی در مورد ستبون و اهمیت پرداختن به این عکاس گفت: این هنرمند از قبل از انقلاب به ایران آمده بود و بعد از حضور در ایران در نوفل‌لوشاتو خدمت امام رسیده بود و یا در جریان تسخیر لانه جاسوسی یا آزاد شدن زندانیان سیاسی از زندان قصر حضور داشته و بسیاری از عکس‌هایی که ما در ذهن خود از انقلاب داریم اثر وی است. به همین دلیل مناسب دیدیم که در این حوزه اولین نفر او باشد که برایش فیلم می‌سازیم. به نوعی باید بگوییم که ستبون روایتگر انقلاب ماست.
 
وی به پیوند هنر با صنعت اشاره کرد و در این مورد توضیح داد:‌ ما به این پیوند مبارک به عنوان یکی از محورهای فعالیتمان نگاه می‌کنیم و معتقدیم که هنر باید از صنعت بهره‌برداری کند. ما خادمان کوچکی برای هنر هستیم.
 
میشل ستبون دیگر سخنران این برنامه بود که در ابتدا از حضور دوباره خود در ایران اظهار خوشحالی کرد و گفت: فکر می‌کنم حضورم در ایران یک فرصت خوبی است که به روابط فرهنگی ایران با دنیای خارج بهبود ببخشم. تصویر عجیب و غریبی از ایران در دنیا و به خصوص در مطبوعات دنیا ارائه می‌شود که برای من که با مردم شما آشنا بودم عجیب بود. من از دیدن اینکه این تصویر از ایران وجود دارد بسیار تعجب کردم و به خاطر علاقه زیادی که به ایران دارم دوست دارم که این تصویر غلط و زشت از بین برود.
 
این عکاس فرانسوی با ذکر این جمله که من کاری به سیاست ندارم، ادامه داد: من به خاطر انقلاب اسلامی ایران مشهور شدم و خودم را مدیون اعتمادی که مردم شما به من کرد، می‌دانم و دوست دارم دینم به شما‌ها را ادا کنم.
 
وی حضور یک شرکت اقتصادی در جریان هنر را بسیار خوش‌یمن دانست و گفت: در فرانسه بانکی وجود دارد که یک جشنواره عکس برگزار می‌کند که اتفاقا این دوره به ایران اختصاص دارد. این جشنواره در فرانسه با جایزه‌ای ۵۰ هزار یورویی در حال برگزاری است. این مثال را زدم که بگویم در همه جای دنیا کمپانی‌های اقتصادی به جریان هنر پول واریز می‌کنند.
 
ستبون در مورد حضور خود در بحبوحه انقلاب توضیح داد: در سال ۱۹۷۹ به ایران آمدم و همه‌ جا حضور داشتم. از بزرگترین تظاهرات‌ها عکاسی کردم. از کشتارهای دسته‌جمعی عکس گرفتم. در هواپیما با حضرت امام(ره) بودم، در مدرسه رفاه، در قم و تا لحظه پیروزی انقلاب با ایشان همراه بودم. من عکس‌هایی از تسخیر سفارت آمریکا دارم که هیچ‌کس آن‌ها را ندیده است.
 
وی خاطرنشان کرد: این‌ها همگی خاطرات تصویری هستند که تنها متعلق به من نیستند بلکه به عقیده من این خاطرات مشترک من با شما ایرانی‌هاست. این‌ها خاطراتی است که متعلق به مردم ایران است. من حاضرم همه این عکس‌ها را بر روی اینترنت بگذارم تا به صورت رایگان در اختیار شما قرار بگیرد.
 
ستبون در پایان گفت: من حاضرم این خاطرات مشترک را در اختیار کسی بگذارم که ‌آن‌ها را برای مردم ایران چاپ کند و بتوانیم خاطراتمان را با هم مرور کنیم.


مهر