نمایشگاه کتاب کابل با حضور ویژه ایران برپا می شود


1647 بازدید

دبیرخانه مشترک چاپ و نشر ایران و افغانستان این روزها حضور پربار ایران و  کمک به برگزاری نمایشگاه کتاب در کابل را پیگیری می‌کند،‌ این نمایشگاه قرار است،‌ شهریور یا مهر سال جاری در شهر کابل برگزار شود. دبیرخانه چاپ و نشر ایران و افغانستان در حال رایزنی برای فراهم کردن زمینه حضور ناشرانی از ایران در افغانستان و ارائه تازه‌ترین کتاب‌های منتشر شده است.

اسفند ماه سال گذشته هیئتی متشکل از معاونت فرهنگی ارشاد،‌ ناشران و چاپخانه‌داران با سفر به افغانستان مسیر تعامل میان ایران و افغانستان در حوزه چاپ و نشر را هموار کردند،‌ در این سفر تفاهم‌نامه‌ای به منظور تعامل هر چه بیشتر میان دو کشور به امضا رسید،‌ پس از آن دعوت از افغانستان به عنوان میهمان ویژه بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران گام دوم ایران برای حرکت در این مسیر بود. در مدت زمان حضور افغانستان در ایران،‌ دبیرخانه مشترک چاپ و نشر ایران و افغانستان به مدیریت احمد علمشاهی مدیرکل دفتر چاپ ارشاد تشکیل شد.

در تفاهم‌نامه مذکور مواردی چون تأسیس دبیرخانه مشترک، ایجاد بستر به منظور تأسیس فروشگاه و نمایشگاه کتاب، سهولت واردات و صادرات کتاب و محصولات آموزشی همچنین درخواست از دولت‌ها برای ارائه تسهیلات لازم جهت انتقال کتاب و محصولات فرهنگی و... مورد تأکید بود.

هم‌اکنون بیش از 80درصد کتاب‌های موجود در بازارهای افغانستان از ایران تأمین می‌شود و این نشان‌دهنده اهمیت حضور ناشران ایرانی در نمایشگاه کتاب کابل است،‌ بنا به گفته اجمل عازم رئیس اتحادیه ناشران افغانستان از این 80 درصد طی سال‌‌های اخیر برخی کتاب ها در پاکستان جاپ افست شده و به افغانستان وارد می شود، که شاید یکی از دلایلش گران بودن اصل کتاب های ایرانی است.

ناشران و کارشناسانی که به همراه هیئت چاپ و نشر ایران اسفند‌ماه عازم افغانستان شده بودند‌، مهمترین خلاء موجود در حوزه نشر این کشور را در حوزه کودک و نوجوان عنوان کرده و خواستار توجه ویژه ناشران کودک و نوجوان به بازارهای نشر افغانستان شده بودند،‌ از همین رو انتظار می‌رود،‌ حضور ناشران ایرانی در نمایشگاه کتاب کابل در شهریور ماه با توجه ویژه به این بخش باشد.


تسنیم