شبکه‌هایی که به جای ایرباس، هواپیمای جنگی نشان می‌دهند


1498 بازدید

شبکه‌هایی که به جای ایرباس، هواپیمای جنگی نشان می‌دهند

انیمیشن کوتاه «ناو وینسنس» و مستند «پرواز صبح یکشنبه» آثاری هستند که به ترتیب در دوره دوم و چهارم جشنواره فیلم عمار شرکت کرده و اخیراً نیز در کنار چند فیلم و انیمیشن دیگر در بسته‌ای با عنوان «ایران، قربانی حقوق بشر» در اکران‌های مردمی عمار به نمایش درآمده‌اند.

ساخت و نمایش آثاری اینچنین علاوه بر کارکرد هنری برای انتقال آن به دنیا و نسل‌های بعدی موجب حفظ وقایع اینچنین از تحریف می‌شوند آن هم در دنیایی که محصولات غربی سعی بر تحریف وقایعی اینچنین دارند و حتی در فیلم‌های ساخته شده به جای ایرباس مسافری فانتوم جنگی نشان می‌دهند!
 
 **از ناو وینسنس تا جانور قندهار
 
انیمیشن «ناو وینسنس» برگزیده دومین جشنواره عمار است که توانست فانوس بلورین این جشنواره را به خود اختصاص دهد. این اثر کوتاه ۶ دقیقه‌ای از معدود آثاری ساخته شده با این موضوع است که مظلومیت ایران در این حادثه نشان می‌دهد. در همین رابطه به گفت‌وگو با مهران حیدری؛ سازنده این اثر پرداخته ایم که در ادامه می خوانید.
 
- چه شد که به فکر ساخت این انیمیشن افتادید؟

ایده اصلی این کار را آقای مهدی پاکدل دادند و پیش‌تولیدش را هم ایشان انجام دادند. یکی از دلایلی که به این موضوع پرداختیم این بود که معمولا رسانه‌ها به این موضوع توجه نمی‌کنند؛ به خصوص رسانه‌های خارجی آن را در جهت عکس و غیر واقعی منتشر و تبلیغ می‌کنند. در ادامه این مسیر و با توجه به ضرورتی که در مورد این موضوع احساس کردیم به‌طور زنجیروار اثر دیگری را هم در همین امتداد کلید زدیم.
 
- اثر دیگرتان با چه موضوعی ساخته شده؟

ما در واقع خواستیم بگوییم که این حرکت استکباری همچنان ادامه دارد. کار بعدی ما به نام «جانور قندهار» است. آن‌ها در سال ۱۳۶۷ به کمک ناو وینسنس آن جنایت را انجام دادند. در همان راستا در سال ۹۱ آمدیم و این حرکت‌شان را تلافی کردیم. در واقع گرفتن پهپاد بدون سرنشین آن‌ها تلافی این کار بود. حتی شروع و مطلع جانور قندهار از نمای ناو منهدم شده آمریکایی شروع می‌شود که بتوانیم این امتداد را نشان دهیم.

با این کار دقیقا خواستیم بگوییم که هنوز جای آن جنایت تازه مانده و خشک نشده که اینها باز بنای تجاوز دارند. دقیقا جانور قندهار ادامه ناو وینسنس است.
 
- یعنی باز هم ما مورد هجوم بودیم؟

نه در این ماجرا جریان فرق می‌کند و ما در واقع بازی را بردیم، برعکس دفعه قبل که آسیب دیدیم این دفعه توانستیم به آن‌ها آسیب برسانیم و ما برنده این مقابله باشیم. این موضوع از جمله موضوعاتی است که در کشورهای غربی اصلا سمت آن نمی‌روند و به‌عنوان حاشیه‌های دور به آن نگاه می‌کنند و معتقدند که موضوع اصلی نیست و حتی ارزش پیگیری هم ندارد. آن‌ها در رسانه‌های خودشان موضوعات مرتبط با خود را تا چند برابر بیشتر و پررنگتر نشان می‌دهند. مثلا ماجرای یازدهم سپتامبر که برای آن‌ها اتفاق افتاده بزرگنمایی می‌کنند. در انتهای این انیمیشن هم همانطور که خودتان دیدید صحبت‌های امام خمینی(ره) را گذاشتیم. اینکه امام(ره) گفتند ما صلح و مصالحه را دوست داریم، ولی نه به این شیوه.
 
- در این رابطه کدام مسئله بیشتر متاثر کننده است؟

همین که این حادثه بعد از قطعنامه صلح اتفاق افتاده است و اصلا طرف مقابل هم کشوری نبوده که ما با او درگیر جنگ باشیم؛ همه اینها یعنی اینکه دشمنی از جای دیگری بوده و خواهد بود. یکی از ناراحتی‌های ما هم این است که این هواپیما بعد از جنگ زده شد. یکی از ناراحتی‌های دیگری که شاید باعث شد این مستند کلید بخورد، این بود که آنها در رسانه‌هایشان می‌گویند که دو فانتوم جنگی را زده‌اند؛ در حالی که یک هواپیمای مسافربری با بیش از ۲۹۰ سرنشین بی‌گناه را به قعر دریا فرستادند. آن‌ها می‌گویند قصد شلیک به هواپیمای مسافربری نداشتیم.
 
- شما آثار خارجی در مورد این جریان را هم دیده‌اید؟

بله متاسفانه آن‌ها ماجرا را کاملاً برعکس و حق به جانب نشان می‌دهند. الان در خارج از ایران یک انیمیشن برگرفته از این ماجرا ساختند و در آن انیمیشن یک هواپیمای جنگی را نشان می‌دهند و ناو وینسنس به یک هواپیمای جنگی شلیک می‌کند. حتی در مستندهایشان هم چنین رویکردی دارند. در مستندهایی که از من و تو هم پخش شد نشان می‌دهد که دو هواپیمای جنگی اف ۱۴ توسط وینسنس سقوط کرده است!


defapress.ir