درخواست برای کمک به آوارگان فلسطینی


2169 بازدید

درخواست برای کمک به آوارگان فلسطینی
درباره: شیخ مرتضى مطهرى شغل واعظ

از : 316 تاریخ 3/9/49

محترما معروض مى‏دارد. بطوریکه خاطر عالى مستحضر است چندى قبل سه نفر از روحانیون افراطى تهران و قم به اسامى شیخ مرتضى مطهرى، سیدابوالفضل موسوى زنجانى و محمدحسین علامه طباطبائى با انتشار اعلامیه‏هایى از مردم درخواست کردند به منظور کمک به آوارگان فلسطین کمکهاى نقدى خود را به حسابهائى که از طرف آنان در بانکهاى ملى ایران، صادرات و بازرگانان باز شده واریز نمایند.

در اجراى اوامر صادره چندین بار با شیخ مطهرى تماس حاصل و به وى توصیه شد با توجه به اینکه وجوه مذکور که از طریق سفارتخانه‏هاى عربى فرستاده مى‏شود به مصرف حقیقى نمى‏رسد اصلح است در ایران صرف کارهاى خیر از قبیل تأسیس مدرسه، مسجد و مؤسسات خیریه برسد یا در اختیار جمعیت شیر و خورشید سرخ قرار گیرد تا از این طریق در امور عام‏المنفعه خرج شود. نامبرده اظهار داشته وظیفه شرعى آنان حکم مى‏کند وجوهى که از طرف مردم به عنوان امانت در حسابهاى آنان واریز شده به فلسطین فرستاده شود و چنانچه در جائى غیر از محل مورد نظر مردم صرف شود متهم به خیانت در امانت خواهند شد لذا از اجراى خواسته ساواک معذور است. چون مشارالیه در دفعات قبل با جسارت تمام از انجام دستور سرپیچى مى‏کرد لذا در آخرین بار شدیدا بوى اخطار شد چنانچه این وجوه به خارج از کشور فرستاده شود به اتهام خیانت به مملکت تحت پیگرد قرار خواهد گرفت لذا قول داد از ارسال پول مذکور به عنوان آوارگان فلسطین خوددارى نماید.

با عرض اینکه مراتب به ساواک تهران اعلام گردید و خواسته شد با تمام امکانات از مطهرى و ابوالفضل موسوى مراقبت نمایند که چنانچه قصد ارسال وجوه موصوف را به فلسطین دارند قبل از اجراى تصمیم خود مراتب را اعلام نمایند تا تصمیم مقتضى اتخاذ شود.

مراتب جهت استحضار معروض گردید.

برابر نظریه اقدام شود. 20/10

رونوشت به پرونده‏هاى ابوالفضل زنجانى و محمدحسین علامه طباطبایى ضمیمه شد. در پرونده مرتضى مطهرى بایگانى شود.

5/11/49