تجدد و سنت در جریان های فکری معاصر


1881 بازدید

تجدد و سنت در جریان های فکری معاصر

 کتاب تجدد و سنت در جریان های فکری معاصر نوشته سیدمصطفی حسینی نسب به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
این کتاب که نخستین چاپ خود را تجربه می کند، جریان ها و گفتمان فکری و به ویژه جریان های فکری معاصر در ایران را بررسی کرده است. طبقه بندی مورد توجه در این کتاب، طبقه بندی جریان ها بر اساس رویکرد آنها نسبت به دغدغه رابطه تجدد با سنت به طور عام و دین به طور خاص است؛ چراکه جریان های فکری معاصر در ایران از دو حالت خارج نیستند؛ یا دغدغه رابطه مدرنیته و دین را دارند یا اصلا چنین دغدغه ای در شاکله فکری شان قرار ندارد.
بر این اساس، کتاب تجدد و سنت در جریان های فکری معاصر به تبیین هریک از این جریان ها و همچنین تبیین رابطه عقلانیت مطلوب با حوزه هایی مانند منطق، دین، هنر، عرفان و اخلاق، و رابطه امور غیرمعرفتی(مانند قومیت) می پردازد.گفتمان تجددستیز فلسفی، گفتمان روشنفکری تجددپذیر، گفتمان روشنفکری سکولار، آشنایی با جریان تجددستیز سنتی، از بخش های این کتاب محسوب می شوند.
کتاب تجدد و سنت در جریان های فکری معاصر با شمارگان دو هزار نسخه و به قیمت شش هزار تومان برای نخستین بار در سال جاری منتشر شده است.