جایزه‌ی ایرج افشار اهدا شد


1368 بازدید

به گزارش ایسنا، این جایزه به عاطفه شریف، فارغ‌التحصیل رشته دکتری کتابداری دانشگاه فردوسی مشهد، برای رساله «شناسایی و تحلیل ابعاد ساختاری و مفهومی فهرست سرعنوان‌های موضوعی فارسی در مقایسه با فهرست سرعنوان‌های موضوعی کنگره» اهدا شد.

نخستین دوره جایزه گنجینه پژوهشی ایرج افشار 16 مهرماه با حضور آیت‌الله محقق داماد، آیت‌الله کاظم موسوی بجنوردی، فتح‌الله مجتبایی، محمدرضا شفیعی کدکنی، داریوش شایگان، روح‌الله مرادی، هوشنگ دولت‌آبادی، شهرام ناظری، انوشیروان روحانی، ایرج پارسی‌نژاد، آرش و بهرام فرزندان ایرج افشار، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی و گروه استادان و دانشجویان رشته کتابداری در سالن همایش‌های رایزن در محل دایرةالمعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

در این مراسم، ابتدا صادق سجادی درباره اهمیت گنجینه ‌پژوهشی ایرج افشار از طرف ریاست مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی سخنرانی کرد. همچنین گزارشی از چگونگی انتشار آثار منتشرنشده ایرج افشار همچون «دفتر بی‌معنی» شامل خاطرات او ارائه کرد.

سپس کامران فانی، عضو هیأت داوران جایزه، در سخنانی گفت: ایرج افشار حلقه واسط کتابداران سنتی و مدرن ما به شمار می‌آید و خدمات ایشان باعث شد که کتابداری در ایران به صورت یک علم و رشته تحصیلی مطرح شود.

همچنین نوش‌آفرین انصاری درباره ایرج افشارگفت: ایرج افشار عاشق کتاب بود و عشق او به کتاب باعث شد هیچ‌گاه رشته کتابداری را رها نکند و همواره یک کتابدار باقی بماند.

آیت‌الله محقق داماد نیز در این مراسم و در سخنانی از ایران‌دوستی و انسان‌دوستی ایرج افشار و خانواده او سخن گفت.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایرج افشار از سال‌های نوجوانی مسیر خود را یافته بود و آن خدمت به فرهنگ ایران بود و توانست در طول زندگی خود همواره در مسیر اعتلا و گسترش فرهنگ ایران و زبان فارسی گام‌های فراموش‌نشدنی بردارد.

او در ادامه گفت: بدون تردید نام ایرج افشار با فرهنگ ایران عجین شده است.

در این مراسم، پوری سلطانی نیز از تجربه همکاری با ایرج افشار و چگونگی انتخاب جایزه و ویژگی‌های رساله‌ای که برنده جایزه شده است، سخن گفت.

سپس متن لوح جایزه خوانده و جایزه نخستین دوره این جایزه به مبلغ 40 میلیون ریال به عاطفه شریف اهدا شد.