ساخت سریالی درباره قتل‌عام ۱۰ میلیون ایرانی در جنگ جهانی اول


2143 بازدید

ساخت سریالی درباره قتل‌عام ۱۰ میلیون ایرانی در جنگ جهانی اول

عاشوری، کارگردان و مستندساز درباره ساخت سریالی در مورد قحطی سال ۱۹۱۷ در ایران که منجر به کشته شدن ۱۰ میلیون ایرانی شد، گفت: در حال حاضر در حال نوشتن طرح اولیه این سریال ۷ قسمتی هستم. تا ۲ الی ۳ ماه دیگر نگارش این طرح به پایان می‌رسد.
 
اردلان عاشوری، کارگردان و مستندساز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، درباره ساخت سریالی در مورد قحطی سال 1917 در ایران که منجر به کشته شدن 10 میلیون ایرانی شد گفت: در ابتدا طرح یک مستند داستانی به نام «قحطی بزرگ» را به سیما فیلم دادیم. این طرح با استقبال مسئولان سیما فیلم مواجه شد و ابتدا قرار شد یک تله فیلم و پس از آن یک سریال کوتاه بر اساس طرح «قحطی بزرگ» ساخته شود.
وی افزود: در حال حاضر در حال نوشتن طرح اولیه این سریال 7 قسمتی هستم. طرح را به تنهایی می‌نویسم اما برای نوشتن فیلمنامه اصلی سریال افرادی دیگری نیز به تیم نگارش اضافه می‌شوند. تا دو الی سه ماه دیگر نگارش این طرح به پایان می‌رسد.
این کارگردان در تشریح داستان این سریال گفت:در سال‌های 1917 تا 1919 قحطی بزرگی ایران را فراگرفت. در آن سالها تنها میرزا کوچک خان بود که با فعالیت‌های موثری برای کمک به مردم انجام داد. در آن زمان دولت مرکزی ضعیف و کشور تحت سیطره متفقین بود. میرزا کوچک خان در گیلان دولت مستقل  تشکیل داده بود. به دلیل آب و هوای مناسب قحطی دیرتر به گیلان رسید و مردم برای نجات از قحطی به گیلان می‌رفتند و میرزا کوچک خان ماهانه مبلغ ده هزار تومان را برای کمک به مردم هزینه کرد. او مردم را تیمار می‌کرد و به خانواده‌های گیلانی روستاهای اطراف رشت می‌سپرد تا از آنها مراقبت کنند.
عاشوری اضافه کرد: داستان سریال محور زندگی نوجوانی به نام احمد است که در یک خانواده گیلانی زندگی می‌کند. پدر او میرزا محمود دوست میرزا کوچک خان است. خانواده ای قحطی زده از تهران به خانه آنها پناه می‌آورند و ماجراهایی اتفاق می‌افتد.
عاشوری پیش از این مستندهای «انفجار اطلاعات»، «درباره کیومرث‌ پوراحمد» و «سرشت سرنوشت» و فیلم کوتاه «یک اتفاق ساده» را ساخته است. او سرکارگردان مجموعه مستند «محله ما» که در 170 قسمت از شبکه پنجم سیما پخش می‌شود نیز هست.
در سال های 1917 تا 1919 ایران بیشترین آسیب را از این جنگ جهانی اول دید. در آن زمان حدود نیمی از جمعیت ایران قربانی کشورگشایی و استعمارگری انگلیس شد. اسناد این قتل عام قریب به 10 میلیون نفری همچنان در ردیف اسناد طبقه بندی شده و سری انگلستان قرار دارد و این کشور هنوز هم از انتشار آن‌ها ممانعت می‌کند.
در آن زمان نیروهای نظامی انگلیس تمامی منابع و تولیدات کشاورزی را برای گذران نیاز نظامیان در جنگ جهانی خریداری می‌کردند. در آن زمان ارتش بریتانیا مانع از واردات مواد غذایی از بین النهرین و هند و حتی از آمریکا به ایران شد. سربازان انگلیسی علاوه بر این به دلیل عدم رعایت بهداشت موجب شیوع بیماری هایی نظیر آنفولانزا و وبا در ایران شدند.


خبرگزاری تسنیم