لانه جاسوسی، زرادخانه آمریکاییها


1614 بازدید

 روز 13 آبان ماه 1358 روز انقلابی بزرگ‌تر برای ایران و روزی پرمکافات برای ابرقدرت آمریکا و ایادی آن بود. در این روز بزرگ و سرنوشت‌ساز گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران به دنبال هماهنگی لازم با مسؤولین طراز اول روحانی و معتمدین آیت‌الله خمینی، تحت نام دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، با آگاهی از تلاش‌های وسیع و مستمر عوامل جاسوسی آمریکا در تهران و کنسول‌گری‌های آن در شهرستان‌ها، موفق شدند، ضمن نفوذ به داخل محوطه سفارت آمریکا و محاصرة ساختمان مرکزی آن، در نهایت با نفوذ در داخل ساختمان اصلی سفارت، کلیة پرسنل موجود در آن را دستگیر و به منابع عظیمی از اسناد و مدارک سرّی و محرمانة آمریکا دست یابند.
اجرای این حرکت مهم سیاسی و غیر منتظره علیه سفارت آمریکا، در موقعیتی صورت پذیرفت که بیش از یکصد تن از زبده‌ترین و پرتجربه‌ترین عوامل اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا تحت پوشش اعضای سفارت و سودگیری از مصونیت‌های سیاسی و استفادة فراوان از پیشرفته‌ترین شبکة مخابراتی و آلات و ادوات جاسوسی تلاش می‌نمودند، ضمن هماهنگ کردن طرحهای نظامی و عملیاتی در کردستان و خوزستان و تهران... و سازماندهی گروهک‌های سیاسی مسلح برنامه‌های از پیش تنظیم شدة سازمان جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا، (سیا)‌ را تکمیل کنند. طرحها و پروژه‌های ویژه‌ای که در نهایت رژیم اسلامی ایران را تضعیف و تسلیم و به دنبال آن با تحریک عراق در جنگ با ایران، ایران را به دلیل وابستگی‌های شدید نظامی و مستشاری به آمریکا بار دیگر به آغوش غرب باز می‌گردانید!
ورود دانشجویان غیر مسلح به داخل ساختمان اصلی سفارت چندان آسان صورت نگرفت. بروز هر نوع درگیری مسلحانه میان طرفین و کشته و زخمی شدن هر یک از دانشجویان یا اعضای حاضر در سفارت، دارای عواقبی تلخ و خطرناک بوده، بهترین فرصت‌ها را فراهم می‌آورد تا آمریکا با توسل به جنگهای روانی و تبلیغاتی جهانی، مجموعه اقدامات مؤثر دانشجویان را خنثی کند و رژیم جمهوری اسلامی و ایران را به دلیل کشتار اعضا و کارمندان بی‌گناه! سفارت محکوم و علیه ایران به باج‌خواهی بنشیند. در هر حال دانشجویان ضمن محاصرة کامل درهای ورودی و خروجی، تلاش‌های جدیدی را برای ورود به داخل ساختمان آغاز کردند و اعضای سفارت که وخامت اوضاع را احساس نمودند، ضمن صحبت با دانشجویان از آن‌ها خواستند تا فرصت دهند تا آن‌ها با تماس با واشنگتن مجوزهای لازم را دریافت نمایند. این فرصت یک ساعته سبب شد تا اعضای سفارت موفق شوند، اسناد سری و فوق محرمانه و بسیاری از نقشه‌های موجود در مورد کردستان و خوزستان و غیره را منهدم کنند، از دستیابی دانشجویان به آن‌ها جلوگیری به عمل آورند!
وقت‌کُشی‌های اضافی و رفت و آمدهای مشکوک یکصد تن از اعضای سفارت آمریکا در داخل ساختمان که طبعاً زمینه را برای انهدام هرچه بیش‌تر اسناد و مدارک سرّی فراهم می‌آورد، تلاش دانشجویان را در شکستن ساختمان دوچندان نموده، سرانجام تحت فشارهای زیاد و توافقات حاصله دانشجویان موفق شدند پس از حدود دو ساعت به داخل سفارت راه یابند. با ورود دانشجویان مسلمان پیرو خط امام به داخل ساختمان، کلیة اعضای زن و مرد سفارتی طبق مراحلی خاص دستگیر، با انتقال به زیرزمین تحت حفاظت شدید قرار گرفتند. دانشجویان ضمن جست‌وجو به اسناد و مدارک طبقه‌بندی شده فراوانی دست یافتند که برخی از آن‌ها حیثیت سیاسی آمریکا در جهان را به مخاطره می‌انداخت. آن‌ها همچنین متوجه شدند که بسیاری از اسناد مهم با یک دستگاه کاغذ خردکن به رشته‌هایی در ظاهر غیرقابل مصرف تبدیل شده، نوارها و کاست‌هایی نیز از طریق دستگاه‌هایی خاص کاملاً متلاشی شده‌اند. وجود انواع سلاح‌های گرم، مسلسل‌های دوربین‌دار جدید، دوربین‌های دید در شب، کپسول‌های گاز اشک‌آور، انواع کلت کمری، نارنجک‌های جنگی، مواد منفجره و آتش‌زا، نقشه‌های دقیق و علامت‌گذاری شده مربوط به پایگاه‌ها و مراکز حساس نظامی کردستان و خوزستان و دستگاه‌های کشف رمز، فرستنده‌های پرقدرت، اتاق وضعیت ویژه که دارای سه لایة غیرقابل نفوذ و ضد زلزله و ضد امواج صوتی بوده و برای تشکیل جلسات محرمانه ساخته شده بود و بالأخره انواع دستگاه‌های ویژة استراق سمع مربوط به ضبط کلیة مکالمات تلفنی شخصیت‌های سیاسی و صدها هزار سند محرمانه در فایل‌هایی سه لایه و مختلف و رمزدار، همه مؤید آن بود که نقش واقعی اعضای سفارت چیزی فراتر از اعمال معمول دیپلماسی بوده و اقداماتشان جاسوسی و علیه نظام جمهوری اسلامی و برای تشدید بحران‌های فیمابین ایران و عراق و شوروی و فراتر از آن بوده است.


محمد صائبی، ما آمریکا را زیر پا می‌گذاریم، مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، 1384، ص 129 تا 132.