چهارم آبان سالروز سخنرانی تاریخی امام خمینی علیه کاپیتولاسیون

صدای هیچ روشنفکری در اعتراض به کاپیتولاسیون بلند نشد


سخنرانی یعقوب توکلی کارشناس ارشد تاریخ معاصر ایران
2707 بازدید
کاپیتولاسیون روابط ایران و آمریکا

صدای هیچ روشنفکری در اعتراض به کاپیتولاسیون بلند نشد

  در سالروز سخنرانی اعتراضی امام خمینی(ره) به پذیرش قانون کاپیتولاسیون در دوران رژیم طاغوت، نشستی با همین موضوع عصر امروز در فرهنگسرای سرو برگزار شد.

در ابتدای این نشست، یعقوب توکلی کارشناس تاریخ و پژوهشگر با بیان اینکه کودتای 28 مرداد تکمیل پروژه نفوذ آمریکا در ایران بود، گفت: کودتای 28 مرداد یک کودتای سیاسی امنیتی بود برای اینکه بتوانند بر نفت ایران مسلط شوند.

وی با بیان اینکه آمریکا پروژه اصلاحات ارضی را در کشورهای تحت نفوذ خود اعمال کرده، افزود: با این پروژه، آمریکا سیستم نظامی و اقتصادی ما را به غرب متصل کرد و با کمک مستشارانی که برای اجرایی کردن این پروژه به ایران آمدند، درصدد اجرای سیاست کاپیتولاسیون برآمد.

*جز امام خمینی صدای هیچ روشنفکری در اعتراض به کاپیتولاسیون بلند نشد

این کارشناس اظهار داشت: سیاست کاپیتولاسیون از دیپلمات ها به سمت کارمندان و حتی خدمه آمریکایی سرایت پیدا کرد و تنها کسی که در برابر این مساله قیام کرد، حضرت امام خمینی بود.

وی با اشاره به سخنرانی تاریخی امام خمینی در چهارم آبان 1343 گفت: امام بعد از آن سخنرانی دستگیر و به ترکیه تبعید شد.

توکلی با بیان اینکه صدای هیچ روشنفکری بجز امام خمینی در اثر اجرای کاپیتولاسیون بلند نشد، گفت: از دکتر مصدق گرفته تا بقیه آقایان که ادعای روشنفکری داشتند، یک نفر به این قانون اعتراض نکرد و حتی یک یادداشت اعتراضی ننوشت؛ متاسفانه تاریخ ما مسائل فراوانی دارد که کمتر به آن پرداخت شده است.