استفتاء از آیت الله گلپایگانی راجع به خرید و فروش کالاهای مربوط به شرکتهای بهائی ها


2183 بازدید

استفتاء از آیت الله گلپایگانی راجع به خرید و فروش کالاهای مربوط به شرکتهای بهائی ها


موضوع : استفتائیه از آیت‏اله گلپایگانى

از : 20 ج تاریخ 21/4/52

به : 20 ه 12 شماره : 868/20 ج

بدینوسیله یک برگ فتوکپى استفتائیه شخصى بنام عباس علوى که جهت حضرت آیه‏اله العظمى آقاى گلپایگانى فرستاده شده و از این نوع اطلاعیه‏ها در اکثر شهرهاى ایران پخش گردیده است جهت استحضار تقدیم میگردد.

نظریه شنبه : اصولاً تقریبا مدت 9 ماه است که از این نوع اطلاعیه‏ها در اکثر شهرستانهاى ایران پخش و این مسئله باعث کاهش یافتن فروش این شرکت شده در حالیکه سهامداران شرکت ایران گاز خارجى و مسلمان بوده و تنها یکى دو نفر مانند آقاى ثابت1 شریک میباشند.

نظریه یکشنبه ـ موضوع پخش اعلامیه از طریق بعضى عوامل و متعصبین مذهبى تایید میشود ولى موضوعى که مورد توجه میباشد اینکه چنانچه این شرکت با ورشکستگى روبرو گردد عده زیادى کارگر بیکار و در نتیجه خانواده‏هایى بى‏چیز خواهند شد که باید این موضوع مورد توجه مراجع تقلید قرار گیرد. نظریه 20 ج ـ نظریه یکشنبه مورد تایید است.

نظریه چهارشنبه 20 ه: قبلاً از اعلامیه مزبور همراه گزارش تقدیم شده است. سپاهى

آقاى وثوقى به ساواک قم اعلام گردید که به آیت‏اله گلپایگانى در مورد صدور فتوائیه تذکر دهد. 9292 بایگانى شود. 3/5/52









بسم‏اللّه‏الرحمن الرحیم

محضر مبارک مرجع عالیقدر شیعه زعیم حوزه علمیه

حضرت آیت‏اللّه‏ العظمى آقاى گلپایگانى ـ مدظله‏العالى



مستدعى است نظر مبارک را در مورد خرید و فروش کالائى که مربوط به شرکتهاى فرقه ضاله بهائیه است مانند: ایران گاز و نوشابه‏هاى کارخانجات شرکت زمزم (پپسى ـ شوئپس ـ بابل آب ـ اسو) و سایر اجناسى که از شرکتهاى این فرقه ضاله میباشد و منافع آنها صرف تقویت کفر و تضعیف اسلام میشود ـ مرقوم فرمائید ـ متع‏اللّه‏ المسلمین بطول بقائکم

الشریف.

از طرف جمعى از مؤمنین عباس علوى



بسمه تعالى

تقویت کفر بهر کیفیت و عنوان حرام است و لازم است مؤمنین از خرید و فروش و قبول نمایندگى و تبلیغ براى اجناسیکه مربوط به این فرقه ضاله مضله میباشد خوددارى نمایند و سزاوار است تجار و متمکنین متدین با تاسیس شرکتها و همکاریهاى تجارى رفع نیازمندیهاى جامعه را بنمایند و نگذارند این فرقه در شؤن اقتصادى مسلمین نفوذ نمایند خداوند متعال همه را از شر شیطان و نفس اماره و فتن آخرالزمان محافظت و مسلمانان را نصرت عنایت

فرماید.

محمدرضا الموسوى الگلپایگانى







1ـ ایرج ثابت پاسال پسر بزرگ حبیب‏اللّه‏ ثابت پاسال (متولد 1310 تهران) و از اعضاء فرقه بهائیت است. مدیریت بخشى از تأسیساتى را که پدرش دایر کرده بود ـ شرکت زمزم، جنرال تایر، شیشه مینا و تلویزیون ایران را به عهده داشت. وى ایران گاز و ایران سیلندر را نیز در اختیار داشت. ایرج ثابت مسئول کلوپ لاینز از باشگاههاى بنام فراماسونرى در ایران نیز بود. ثروت خانواده ثابت پاسال با توجه به عضویت آنها در فرقه بهائیت، لژ فراماسونرى و نزدیکى‏شان به دربار به شدت فزونى یافت و از سرمایه‏داران بزرگ دوره حکومت پهلوى دوم به شمار مى‏رفتند که حشر و نشرى هم با اسرائیل داشتند.