تسویه حساب شخصی !


1891 بازدید

تسویه حساب شخصی !
موضوع : دکتر کیانپور1 استاندار آذربایجان غربى



از : 20/7/ م تاریخ 19/4/46

به : 322 شماره : 9438/20/7 م



بین کارمندان عالیرتبه سازمان برنامه گفته میشود اخیرا دکتر کیانپور استاندار آذربایجانغربى نامه‏اى به سازمان برنامه نوشته و طى آن اطلاع داده که چون مقاطعه کار ساختمان فرودگاه رضائیه در کار خود نهایت قصور و اهمال را نموده و وظیفه خود را بهیچوجه انجام نداده لذا فورا دستور دهید که کار را از این مقاطعه کار گرفته و فورا از او خلع ید نمایند و ضمنا شخصا دستور داده‏ام که از کار شرکت جلوگیرى شود.

در اینجا لازم است توضیح داده شود که مهندس مشاور ساختمان فرودگاه رضائیه شرکت متعلق به آقاى جمشید آموزگار است و دکتر کیانپور در نخستین عملى که در رضائیه انجام داده است خواسته است که به جبران بدنامى دکتر آموزگار وزیر دارایى بر سر او آورده تلافى نماید زیرا زمانى که گمرکات ضمیمه وزارت دارایى گردید دکتر آموزگار زیر بار قبول دکتر کیانپور که درآنموقع معاون گمرکى وزارت اقتصاد بود نرفت و گفت که این شخص در گمرک دزدى کرده و بهیچوجه صالح براى این کار نیست و با اینکه از طرف گروه تحصیلکرده‏هاى امریکا مخصوصا دکتر گودرزى بدکتر آموزگار فشار زیاد وارد آمد معهذا بعنوان اینکه این شخص دزد و در مظان اتهام است او را قبول نکرد و اینک که دکتر کیانپور به استاندارى آذربایجان غربى منصوب گردیده بدینوسیله خواسته است جبران بى‏مهرى دکتر آموزگار را کرده باشد بین کارمندان سازمان برنامه موضوع برنامه دکتر کیانپور اثر فوق‏العاده‏اى داشته و درباره آن بحثهاى زیادى انجام میشود. ضمنا روز گذشته شاپور میهن استاندار اسبق آذربایجان غربى ضمن یک مذاکره خصوصى میگفت شنیده‏ام که دکتر کیانپور استاندار فعلى آذربایجان از وزارت کشور تقاضا کرده است روحانى معاون سابق گمرک بعنوان معاون استاندارى و فرماندار رضائیه منصوب شود ولى گویا این پیشنهاد با عکس العمل بسیار نامطلوبى روبرو شده است زیرا رئیس روحانى همان کسى است که پس از کنار رفتن دکتر کیانپور از راس معاونت گمرکى بنا بدستور مقامات دادگسترى از کار برکنار ومورد بازجوئى مقامات قضائى قرار گرفته و از کار معلق شده و فعلاً تحت تعقیب دیوان کیفر است و حالیه بار دیگر کیانپور میخواهد او را به معاونت استاندارى منصوب نماید ولى گویا بعلت آنکه پسرخاله پدر خانم هویدا نخست وزیر یعنى آقاى قدیرى معاون استاندار میباشد لذا هنوز نتوانسته است موافقت وزارت کشور را با تعویض وى جلب نماید. ضمنا دکتر گودرزى در شورایعالى ادارى براى کیانپور اطاقى به عنوان دفتر کار در تهران آماده کرده و دکتر کیانپور هر وقت که به تهران میآید همه روزه در شورایعالى در همان اطاق اختصاصى مشغول کار میباشد و دفتر کارش در آنجا قرار دارد.

رونوشت برابر اصل است.

اصل در پرونده 479 ـ ک. ى بایگانى است.

رونوشت در پرونده 294 ـ الف ـ م دکتر آموزگار بایگانى شود.



1ـ غلامرضا کیانپور فرزند عبدالوهاب در 1308 ش در تهران زاده شد. تحصیلات خود را در دبیرستان دارایى گذراند. از دانشکده حقوق تهران، لیسانس قضائى و در رشته اقتصاد درجه دکترا گرفت. ابتدا قاضى دادگسترى، سپس مدیرعامل سازمان برنامه، رئیس کارگزینى اصل چهار و معاون گمرکى وزارت اقتصاد گردید. چندى بعد ریاست شوراى عالى ادارى را به عهده گرفت. همچنین به استاندارى آذربایجان غربى، اصفهان منصوب شد. در 1353 به عنوان وزیر اطلاعات و جهانگردى معرفى گردید. در سال 1355 ش وزیر دادگسترى شد که قوانین جدید را از تصویب مجلسین گذراند. وى علاوه بر تدریس در دانشکده بازرگانى، پلى تکنیک، حسابدارى، افسرى و شهربانى، تألیفاتى به نام: اصول تنظیم بودجه و اصول اقتصاد دارد. کیانپور پس از بازداشت در اواخر بهمن 1357، در دادگاه انقلاب اسلامى مفسد فى الارض شناخته شد و در بامداد 18/2/1358 اعدام گردید.

منابع: قریشى،حسن، چهره‏هاى آشنا، سازمان چاپ و نشرکیهان، تهران، 1344 ش؛ باسمیعى، احمد، طلوع و غروب دولت موقت، تهران، شباویز، 1372 ش ؛