رویدادهای سه ماه سوم سال 2013


1349 بازدید

رویدادهای سه ماه سوم سال 2013

تهران/ خبرگزاری قدس : شاید بتوان سه ماهه سوم سال 2013 را بحرانی ترین مقطع برای فلسطینیان در سال گذشته میلادی دانست. سقوط دولت محمد مرسی و جنبش اخوان المسلمین در مصر به عنوان خاستگاه اصلی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از یک سو و اختلافات شدید داخلی در تشکیلات خودگردان فلسطین و استعفای دو نخست وزیر انتصابی این تشکیلات در سه ماهه دوم اوضاع سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی فلسطینان را به شدت بحرانی کرد.

حماس از آنجا که جنبش اخوان المسلمین را امتداد عقیدتی خود می‌دانست، با سرنگونی مرسی متحمل ضربه سختی شد. برخی کارشناسان سیاسی اولین اشتباه راهبردی این جنبش را تکیه صرف بر اخوان المسلمین مصر و قطع رابطه با همپیمانان قدیمی خود در دمشق، تهران و حزب الله میدانند، چرا که رهبران حماس(به استثنای برخی از جمله محمود الزهار) گمان می‌کردند مرسی و حکومت اخوانی‌ها دست کم چهار سال در قدرت باقی خواهند ماند، در حالی که این اتفاق رخ نداد، اشتباه دوم حماسی‌ها از منظر این کارشناسان، اشتباه محاسباتی آنها در خصوص سوریه و پیش‌بینی غلط آنها در خصوص قدرت نظام سوریه و اینکه به زعم آنها نظام سوریه در مدت کوتاهی سقوط خواهد کرد، که این پیش بینی نیز در عمل غلط از آب درآمد.

گرچه مقامات این جنبش در ابتدا تلاش کردند تا وانمود کنند که سقوط مرسی وتحولات مصر بر نوار غزه و مساله فلسطین تاثیر نخواهد گذاشت اما موج تحریک علیه حماس در رسانه های مصری و نسبت دادن مسئولیت مشارکت در رویدادها مصر وضعیت را برای حماس بسیار پیچیده کرد . و در نهایت باید گفت که اساسا یکی از مشکلات بزرگ ملت فلسطین این است که رهبران جنبش‌های اسلامی و ملی فلسطین نمی‌توانند در شرایط حساس و لحظات بحرانی تصمیم سیاسی مناسبی اتخاذ کنند.

گزیده ای از مهمترین رویدادهای سرزمینهای اشغالی فلسطین در سه ماه سوم سال 2013 به شرح ذیل می باشد :

ماه جولای :

- دفتر نخست وزیری دولت فلسطین مهندس ایهاب غصین، رئیس دفتر اطلاع رسانی خود را به جای طاهر نونو به عنوان سخنگوی رسمی دولت فلسطین انتخاب کرد.

- وزیر دفاع مصر با قرائت بیانیه ای برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر را اعلام کرد. ارتشبد عبدالفتاح السیسی در این بیانیه که با حضور شیخ الازهر، رهبر مسیحیان مصر و رهبران احزاب سیاسی قرائت کرد با اشاره به تعلیق قانون اساسی اعلام کرد که رئیس دادگاه عالی قانون اساسی در مرحله انتقالی به طور موقت ریاست جمهوری را بر عهده خواهد گرفت.

به دنبال برکناری محمد مرسی صدها هزار نفر از اهالی قاهره که در میدان التحریر قاهره تجمع کرده بودند برکناری مرسی را جشن گرفتند. پس از برکناری مرسی ارتش این کشور وی و شمار زیادی از اعضای جنبش اخوان المسلمین را بازداشت و روانه زندان کرد .

- پس از پایان ضرب الاجل ارتش به اخوان برای پایان اعتصاب و تحصن در میدان های نهضه و رابعه، نیروهای امنیتی در عملیات گسترده ای به این میادین حمله کردند. شمار تلفات درگیری های مصر دست کم به 200 نفر رسید و هم چنین 8000 نفر هم در این درگیریها زخمی شدند. جنبشهای مقاومت اسلامی فلسطین حماس و جنبش جهاد اسلامی این اقدام ارتش مصر را به شدت محکوم کردند .

- موسسه حقوق بشر فلسطین با انتشار بیانیه ای ، نسبت به وخامت اوضاع فلسطینیان ساکن نوار غزه؛ به ویژه در سایه بسته شدن گذرگاه مرزی رفح به شدت ابراز نگرانی کرد. ارتش مصر پس از برکناری دولت محمد مرسی عملیات گسترده تخریب تونلهای مرزی بین نوار غزه و مصر و نیز بستن گذرگاه رفح کرد .

ماه آگوست :

- بودجه رژیم صهیونیستی با بیش از بیست و یک میلیارد دلار کسری تصویب شد. پارلمان رژیم صهیونیستی بودجه سال مالی 2014 - 2013 خود را با وجود بحث های شدید بین نمایندگان این رژیم، تصویب کرد . در بودجه جدید رژیم صهیونیستی سیاست های ریاضت اقتصادی شامل کاهش بودجه وزارتخانه های مختلف و افزایش مالیات ها در نظر گرفته شده است .

- راهپیمایى روز جهانى قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در 80 کشور جهان با فریادهاى الله اکبر، مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل در تهران برگزار و با صدور قطعنامه‌اى به کار خود پایان داد. هزاران نفر از ساکنان باریکه غزه نیز به دعوت گروه های ملی و اسلامی فلسطین در غزه در راهپیمایی روز جهانی قدس شرکت کردند.

- رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز عید فطر با اشاره به از سر گیری مذاکرات تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی تاکید کردند که مطمئنا این مذاکرات نیز مانند مذاکرات قبلی نتیجه ای جز پایمال شدن حقوق فلسطینی ها و تشویق متجاوز به سرکوب و جنایت بیشتر نخواهد داشت.

ماه سپتامبر :

- نظامیان اسرائیلی ضمن برخورد خشونت‌آمیز با گروهی از دیپلمات‌ها و فرستاده‌های اروپایی به اراضی اشغالی، کامیون آن‌ها را که حامل چادر و وسایل امدادی بود، توقیف کردند. این تجهیزات قرار بود در میان فلسطینی‌هایی که خانه‌های آن‌ها به دست صهیونیست ها تخریب شده بود، توزیع شود.

- دبیر کل سازمان ملل از رژیم صهیونیستی درخواست کرد تدابیر و اقدامات لازم را برای احضار و بازخواست نظامیان خود در رابطه با نقض قوانین بین المللی و حقوق فلسطینیان انجام دهد. وی در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل که به منظور بررسی بند هفتم مربوط به حقوق بشر در سرزمین های اشغالی فلسطین و دیگر کشورهای عربی برگزار شده بود، تاکید کرد که رژیم صهیونیستی هرچه زودتر باید به محاصره ظالمانه نوار غزه پایان داده و بر اساس توافقنامه اسلو، زمینه را برای تردد آزادانه فلسطینیان فراهم کند.

- شیخ مصطفی رهنما قدیمی ترین فعال مساله فلسطین در ایران پس از سال ها مبارزه و تحمل درد و رنج ناشی از بیماری های متعدد، در سن 88 سالگی دار فانی را وداع گفت. رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت درگذشت این شیخ رهنما تصریح کردند : تلاش خستگی‌ناپذیر این روحانی پارسا در مبارزه‌ قلمی و فکری برای مسأله‌ فلسطین که از جوانی تا کهنسالی و در بیش از نیم قرن ادامه داشت، چهره‌ئی نادر و تحسین برانگیز از وی در ذهن همه‌ کسانی که این عالمِ متواضع و پر استقامت را می‌شناختند، ترسیم می‌کرد. رئیس جمهور ، رئیس مجلس و رئیس تشخیص مصلحت نظام نیز هر یک در پیامی جداگانه درگذشت شیخ مصطفی رهنما را تسلیت گفتند .


قدس