وضعیت تهران در 16 بهمن 57


2150 بازدید

وضعیت تهران در 16 بهمن 57
مدت : از ساعت 0800 روز 16/11/1357 الى ساعت 1700 روز 16/11/1357

1ـ برابر گزارش ضد اطلاعات وابسته :

الف : سربازانیکه از تیپ 2 رضاپور با وسایل و تجهیزات محل خدمت خود را در وزارت کشاورزى ترک نموده‏اند گفته میشود بمنزل آیت‏اله طالقانى رفته‏اند.1

(مراتب جهت اقدام لازم به سب 3 و فرماندارى نظامى منطقه 2 ابلاغ گردید.)

ب : برابر اطلاع واصله در مورخه 1/11/1357 مشاهده گردیده در جایگاه پمپ بنزین واقع در خیابان آرامگاه کمى پائین‏تر از چیت سازى تهران جوانانیکه بعنوان انتظامات در آن جایگاه بودند از متقاضیان بنزین با گالن جهت هر گالن 20 ریال ورودیه میگرفتند. (مراتب به فرماندارى نظامى منطقه 7 ابلاغ گردید)

2ـ برابر اطلاع ژ ک ش در مسجد امام حسین واقع در میدان فوزیه تهران جنگ‏افزار بین مردم توزیع میگردد.

(مراتب به فرماندارى نظامى منطقه مربوطه جهت بررسى و اقدام لازم ابلاغ گردید.)

3ـ برابر گزارش دژبان مرکز و گزارش یگان مجلس در صبح روز جارى تعداد زیادى اتومبیل سوارى در ضلع شمالى مجلس شورایملى پارک کرده‏اند، طبق اطلاع رسیده دانشجویان دانشگاه قصد داشتند در میدان بهارستان جمع شده و به ملاقات خمینى بروند در ضلع شرقى بلندگوئى نصب شده و ناطقى با کلماتى زننده و ضد میهنى صحبت میکرد و رژیم اسلامى را با مشروطیت مقایسه مینمود.

(مراتب به فرماندارى نظامى منطقه 4 جهت اقدام لازم ابلاغ گردید.)

4ـ برابر گزارش فرماندارى نظامى منطقه 1 تعداد 10000 قمه از طریق مجاهدین فدائى خلق ایران تهیه که روى قمه‏هاى مذکور نوشته شده «لافتى الا على لاسیف الا ذوالفقار» که قرار است از طریق دانشگاه تهران جهت تقسیم بین افراد اخلالگر در اختیار عناصر سرشناس محلها گذارده شود.

5ـ برابر اعلام فرماندارى نظامى منطقه 4

الف : در روز جارى خیابان سیروس (سرچشمه) و سه راه ژاله و خیابان ایران از طرف طرفداران آیت‏اله خمینى بسته و در خیابانهاى مذکور راه‏بندان ایجاد و دسته‏هائى با پرچمهاى سرخ و شعارهائى به طرفدارى از خمینى و گروههاى خلق داده میشود.

ب : در آب سردار محل فرهنگ و هنر تظاهراتى انجام و عده‏اى حدود 1000 نفر در آن شرکت دارند.

6ـ برابر گزارش تلفنى شخص ناشناسى از بیمارستان پهلوى، سرباز وظیفه اکبر اعلمى گرگرى در حادثه ژاندارمرى-2- مجروح گردیده و بوسیله مردم به بیمارستان پهلوى برده میشود و بنام اعلمى گیلانى در بخش زنان بسترى میگردد و پس از 24 ساعت نامبرده را مرخص مینمایند و هم اکنون در تهران در منزل خود میباشد ولى تلفن کننده از آدرس نامبرده اظهار بى اطلاعى کرد (مراتب به ضد اطلاعات فرماندارى نظامى ابلاغ گردید.)

7ـ برابر گزارش ضد اطلاعات ژاندارمرى اخیرا چند نفر از اهالى تبریز که مجهز به اسلحه گرم هستند جهت ترور نخست وزیر ایران بتهران حرکت کرده‏اند نامبردگان از واعظین تبریز دستور ترور گرفته‏اند.

8ـ برابر گزارش سازمان اطلاعات و امنیت تهران در مدرسه فروغى نظام‏آباد واقع در خیابان گرگان روبروى مسجد روشنائى، یک قبضه اسلحه کمرى با 25 تیر فشنگ به قیمت ده هزار ریال بفروش میرسد.

(مراتب به فرماندارى نظامى منطقه 2 جهت بررسى و اعلام نظریه ابلاغ گردید.)

9ـ برابر گزارش رسیده در موسسه آموزشى فرح واقع در نازى‏آباد دانش‏آموزان سایر مدارس را جمع میکنند و براى آنها سخنرانیهاى ضد میهنى میکنند و اسلاید نمایش میدهند و عکسهاى کشته شدگان را بآنها نشان میدهند.

(مراتب به فرماندارى نظامى منطقه 7 جهت جلوگیرى ابلاغ گردید.)

10ـ برابر گزارش سازمان تهران

الف : طبق اطلاع واصله هر شب قبل از ساعت منع عبور و مرور تعداد 54 نفر بعنوان انتظامات از طرف خمینى به بیمارستان 1000 تختخوابى مراجعه و تقریبا در آغاز رفع عبور و مرور شبانه از بیمارستان خارج میگردند، توضیح اینکه : گفته میشود حضور این عده در بیمارستان مذکور به منظور حفاظت از سلاحهائى است که در این بیمارستان نگهدارى میشود.

ب : پیرو شایعه راه‏پیمائى در روز 19/11/57 سازمان تهران باطلاع میرساند که روز 19/11/57 مصادف با سالگرد واقعه چریکى سیاهکل که توسط گروه چریکهاى فدائى خلق بوجود آمده میباشد که با توجه باینکه کلیه چریکهاى بازداشتى از زندان آزاد گردیده و در حال حاضر فعالانه و بطور آشکار فعالیت مینمایند امکان ایجاد یک راهپیمائى آنهم مسلحانه بخاطر بزرگداشت روز مذکور از ناحیه کمونیستها و چریکهاى فدائى خلق بعید بنظر نمیرسد. پ : روز 19/11/57 جناب آقاى نخست وزیر مصاحبه مطبوعاتى مهمى خواهند داشت و امکان بروز حادثه متصور است. (مراتب به سب 3 و فرماندارى نظامى مناطق 9 گانه اعلام گردید.)

11ـ برابر گزارش منطقه 4 در ساعت 0930 حدود 2000 نفر در حالیکه پرچمهاى سرخ با داس و چکش در دست داشتند و شعارهاى کمونیستى میدادند در میدان بهارستان در حرکت بودند.

12ـ برابر گزارش منطقه 5 در ساعت 0900 حدود 500 نفر از میدان خراسان بطرف شمال در حرکت بودند و شعار استقلال، آزادى میدادند.

13ـ برابر گزارش منطقه 6 در ساعت 1200 روز جارى حدود 500 نفر از سیمترى بطرف 24 اسفند در حرکت بوده و شعارهائى بر علیه آقاى بختیار میدادند.

14ـ برابر گزارش منطقه 5 در ساعت 1400 روز جارى حدود 1000 نفر اطراف روزنامه اطلاعات در خیابان خیام تظاهرات نمودند.3



معاون و رئیس ستاد فرماندارى نظامى تهران و حومه ـ سرلشگر رضا ناجى

16/11/1357



1ـ در سندهاى روز گذشته این خبر و نام سربازان فرارى قید شده بود.

2ـ منظور روز هشتم بهمن ماه است. براى آگاهى بیشتر به اسناد همین کتاب در روز یاد ده مراجعه کنید.

3ـ این گرد هم آیى شاید مربوط به تجمع اعضاى خانواده همافران و درجه داران و افسران زندانى نیروى هوایى باشد. «خانواده‏هاى زندانیان نیروى هوایى که به جرم همبستگى با انقلاب رهایى‏بخش ملت ایران از سوى رژیم بازداشت و زندانى شده‏اند طى تظاهرات با شکوهى در روزنامه اطلاعات گرد آمده‏اند و ضمن تهنیت گویى از آزادى مطبوعات، خواستار آزادى هر چه زودتر زندانیان شدند.» (اطلاعات، ش 15777، ص 8)