«پناهگاه بی‌پناه» زیر چاپ رفت


1619 بازدید

«پناهگاه بی‌پناه» زیر چاپ رفت

مهناز فتاحی، نویسنده آثار دفاع مقدس، جدیدترین اثر خود با عنوان «پناهگاه بی‌پناه» را برای چاپ به انتشارات سوره مهر سپرده است. این اثر خاطرات بازماندگان  بمباران پناهگاه پارک شیرین کرمانشاه است که در سال 66 رخ داد و به عنوان یکی از جنایات جنگی رژیم بعث و صدام در تاریخ ثبت شد. در این حمله 80 تن از شهروندان شهر کرمانشاه شهید و قریب به 300 تن زخمی شدند.

این اثر کاری از حوزه هنری استان کرمانشاه است که نگارش آن حدود دو سال به طول انجامیده است. نویسنده پیش از این در گفت‌وگو با رسانه‌ها درباره این اثر گفته بود: بیشتر افرادی که خاطرات آنها در این اثر جمع‌آوری شده، در این واقعه حاضر بودند. واقعه‌ای که بیشترین شهدای آن را کودکان و زنانی تشکیل می‌داد که برای در امان ماندن از بمباران به پناهگاه پناه آورده بودند.

وی ادامه داده بود: با وجود اینکه این واقعه بسیار تلخ و دردناک بوده است، اما کمتر در سال‌های پس از جنگ به زوایای مختلف آن پرداخته شده و تنها در محل حادثه موزه جنگی بنا شده است. برای نوشتن این کتاب که دو سال به طول انجامیده، سختی‌های بسیاری را متحمل شدم، به گونه‌ای که در ابتدا حتی یک عکس هم از این واقعه وجود نداشت و مجبور بودم برای یافتن اطلاعات در این زمینه به ارگان‌های مختلفی مانند بنیاد شهید، اورژانس، هلال اجمر، نیروی انتظامی و ... مراجعه کنم.

«پناهگاه بی‌پناه»، در سه بخش شامل «تشریح و توضیح حادثه»، «خاطرات بازماندگان آن واقعه» و «مستندات حادثه» تدوین شده است. در انتهای اثر تصاویری از این واقعه نیز ارائه شده است.


تسنیم