پاسخ شدیداللحن امام خمینی به رئیس ساواک تهران


5005 بازدید

پاسخ شدیداللحن امام خمینی به رئیس ساواک تهران


 
وقتی رئیس ساواک تهران از امام خمینی درخواست کرد پیگیر صحت و سقم مقاله روزنامه اطلاعات راجع به«تفاهم روحانیت و دولت» نشوند امام چه پاسخ دادند ؟
 در آستانه آزادی امام خمینی از حصر رژیم شاه در فروردین 1343روزنامه اطلاعات مقاله ای تحت عنوان «تفاهم روحانیت و دولت» را به رشته تحریر درآورد . امام فرستاد دنبال مسعودی صاحب امتیاز روزنامه که این تفاهم چیست‌؟ کجاست‌؟ بگو این تفاهم را کی کرده‌؟ من تفاهم کرده‌ام‌؟ یا آقایان دیگر تفاهم کرده‌اند؟ این تفاهم بایستی روشن بشود...
 مسعودی پیغام می‌فرستد: این مربوط به ما نیست و در مقاله هم نبوده این یک متنی بوده که ساواک فرستاده‌. از طرف ساواک آمده‌... امام می‌گوید: بایستی این را خودت توی روزنامه بنویسی و تکذیب کنی‌، اگر نکنی من تو را تکذیب می‌کنم‌. خلاصه مسعودی التماس می‌کند که ما تقصیر نداریم و از طریق ساواک بود. در این گیرودار سرهنگ مولوی رئیس ساواک تهران می‌آید خدمت امام‌. به امام می‌گوید که من فکر می‌کنم که صلاح براین باشد که شما دست از این اعتراضات و تکذیب کردن روزنامه اطلاعات بردارید و اگر بر ندارید، در هر حال ما سربازیم ....  تا می‌گوید ما سربازیم‌، امام به او می‌توپد و می‌گوید :
«مرتیکه تو کجایت سرباز است‌! اگر شماها سرباز بودید چادر زنانه سرتان نمی‌کردید که فرار کنید.1سرباز ما هستیم که در هر حال از این مملکت دفاع می‌کنیم‌! مولوی هیچ چیزی نتوانست بگوید2 »

پی نوشت :
1ـ اشاره به فرار افسران و درجه‌داران ارتش در اولین روز حمله نیروهای متفقین به ایران در سوم شهریور 1320
2ـ قیام 15 خرداد، دکتر جواد منصوری‌، ص 278 ـ 279


 


«گزارش تاریخ» سال هشتم ـ مرداد 1384 ـ شماره 87