کرانه باختری درآستانه انتفاضه


1367 بازدید

  کرانه باختری درآستانه انتفاضه

فلسطین از20سال مذاکره بدون نتیجه خسته شده وبهترین راه برای احقاق حقوق خودرامقاومت میداند. در حالی که مذاکرات سازش بین اسراییل و تشکیلات خودگردان فلسطین در فضایی مشکوک و غبار آلود جریان دارد کرانه باختری منتظر یک جرقه است.
به گزارش خبرگزاری قدس ( قدسنا ) به نقل از رسانه های فلسطینی ، فرماندهان رژیم اشغالگر قدس که بر عملیات نظامی در کرانه باختری رود اردن نظارت دارند بر این باورند که احتمال وقوع انتفاضه سوم درکرانه باختری رود اردن بسیار نزدیک شده است به خصوص بعد از آن که افراد ناشناس یک سلسله عملیات نظامی علیه نظامیان صهیونیستی انجام دادند و دستگاههای امنیتی اسراییلی هنوز نتوانسته اند عامل یا عوامل این حملات را بازداشت کنند. دو استان قلقلیلیه و الخلیل ماه گذشته صحنه دو عملیات جداگانه بود که بر اثر آن دو نظامی رژیم صهیونیستی به هلاکت رسیدند.
در یکی از موارد یک تک تیرانداز که هنوز به دام صهیونیست ها نیافتاده است هرازچندگاهی نظامیان صهیونیستی را هدف قرار می دهد و این امر فضایی از رعب و وحشت در میان اسراییلی ها ایجاد کرده است. یک مجله اسراییلی اعلام کرد فرماندهان نظامی ارتش رژیم صهیونیستی از افزایش روند فعالیت ضد صهیونیستی مردمی در مناطق مختلفی از کرانه باختری رود اردن خبر داده واعلام کرده اند اوضاع کنونی مشابه اوضاع و شرایط قبل از وقوع انتفاضه اول است.
به نوشته رسانه های عبری ، رییس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی دائما در حال اطمینان دادن به مردم است که هیچ دغدغه امنیتی وجود ندارد این حوادث فردی و شخصی است و هیچ ارتباطی با موج عمومی ندارد. این در حالی است که یکی از فرماندهان گردان های اسراییل در کرانه باختری رود اردن ضمن رد صریح و کامل این سخنان رییس ستاد ارتش اسراییل گفت: شهرهای کرانه باختری رود اردن روی بشکه باروتی قرار دارد که هر لحظه ممکن است منفجر شود و نباید فریب آرامش موجود را خورد.
کارشناسان سیاسی براین باورند که پس لرزه های انتفاضه سوم فلسطین مانند همان پس لرزه های انتفاضه اول فلسطینی است. رژیم صهیونیستی از وقوع انتفاضه جدید بیم دارد زیرا می تواند همه توطئه های و سناریوهای اسراییل از جمله شهرک سازی و یهودی سازی در کرانه باختری و قدس اشغالی را نقش بر آب کند. کارشناسان همچنین بر این باورند که تشکیلات خودگردان فلسطین نیز از انتفاضه جدید فلسطینیان بیم دارند و به احقاق حقوق فلسطینی از طریق مذاکره علاقه مند است. به گفته کارشناسان احقاق حقوق از طریق مذاکره مانند کسی است که پوسته موز را به دست می آورد و از مغز و محتوای آن محروم است.
عبدالستار قاسم که یک کارشناس سیاسی فلسطینی است گفت: زمان آغاز انتفاضه سوم فرا رسیده است زیرا اقدامات یکجانبه وتوسعه طلبانه و زیاده خواهی صهیونیست ها علیه قدس و اصول ملی فلسطین واقعا به اوج خود رسیده است و تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در خصوص ادامه مذاکره باید تجدید نظر کند.
قاسم افزود:مقامات رژیم صهیونیستی به خوبی می دانند که انتفاضه سوم نزدیک است و برای مقابله با آن آماده می شوند تا با کمک دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین آن را سرکوب کنند. بنابراین فلسطینیان در این خصوص باید آگاه باشند. وی اظهار داشت:غرق شدن تشکیلات خودگردان فلسطین در مذاکره با اسراییل بدون احقاق حقوق ملت فلسسطین ، تمایل و علاقه مندی فلسطینیان به آغاز انتفاضه واقعی جدید را افزایش داده است.
ملت فلسطین از بیست سال مذاکره بدون نتیجه خسته شده است و معتقد است که بهترین راه برای احقاق حقوق شان مقاومت است و تشکیلات خودگردان فلسطین نیز نباید در مقابل مقاومت ایستادگی و با آن مقابله کند بلکه باید با مقاومت همراه شود. این تحلیلگرفلسطینی خاطرنشان کرد:آنچه که تاکنون از وقوع انتفاضه سوم جلوگیری کرده اختلاف داخلی فلسطینی است که پشت آرمان فلسطین را شکسته است. به گفته وی انتفاضه سوم فقط با وحدت فلسطینی و پایان یافتن اختلافات داخلی فلسطینیان ممکن است و با حضور همه گروه های فلسطینی صورت می گیرد. ممکن نیست یک گروه فلسطینی به قیام برخیزد و انتفاضه کند و گروه دیگری دست روی دست نشسته و کاری نکند.
ایاد عطاء الله کارشناس سیاسی فلسسطینی دیگر گفت: صدا و آژیر انتفاضه سوم چند سالی است که به گوش می رسید و همه شرایط آن آماده است ولی یک مانع و آن اختلافات گروههای فلسطینی است که در مسیر وقوع آن مانع تراشی می کند.
عطاء الله افزود:همه ابعاد زندگی و شاخص های موجود در جامعه فلسطین براین نکته تاکید دارد که زمان وقوع انتفاضه سوم فرا رسیده است و از سال 1948 که روز نکبت فلسطینیان آغاز شد تاکنون جامعه فلسطینی با چنین شرایط ناگوار و بدی مواجه نبوده است. فلسطین و جامعه فلسطینی اکنون در بدترین وضع و حالت خود به سر می برد.
وی اظهار داشت:تشکیلات خودگردان فلسطین در حالی وارد فراینده مذاکرات شده است که دستش خالی است و هیچ راهبرد مشخصی ندارد و رژیم صهیونیستی به شهرک سازی ها و اقدامات تجاوزگرانه اش ادامه می دهد.


قدسنا