نگاهی به دو کتاب با موضوع فلسطین


1526 بازدید

 نگاهی به دو کتاب با موضوع فلسطین

«تا فراموش نشوی» کتابی است که حاوی خاطرات اجتماعی رانده شدگان سرزمین فلسطین است. «نبرد نابرابر» نوشته حسن واعظی دیگر کتابی است که برای مطالعه در اختیار علاقه‌مندان کتاب قرار گرفته است.

«تا فراموش نشوی»
به رغم گذشت سال‌ها از اشغال فلسطین، هنوز بسیاری، حتی نخبگان جهان نسبت به علل، عوامل و انگیزه‌های اشغال این سرزمین درک درستی ندارند و مسبب اصلی این مصیبت قرن را نمی‌شناسند. شکی نیست که استقامت نداشتن دولت‌های عرب وقت در برابر توطئه‌های غربی در فلسطین به همراه ظهور فرقه صهیونیست و سکنی‌گزیدن در سرزمین فلسطین یکی از عوامل اشغال این سرزمین اسلامی بوده است.

مروری علمی و اجتماعی بر رویدادهای پیش و پس از اشغال سرزمین فلسطین مصداقی محکم بر این مدعاست که حکومت انگلیس مسبب همه بدبختی‌های امروز فلسطینیان است. اما با گذشت سه دهه از ظهور جریان‌های اسلامی در درون خاک فلسطین، مبارزات ملت فلسطین به دستاوردهای زیادی رسیده است و هنوز هم با تمام توان مقاومت خود را اعلام می‌کنند. با این حال خاطرات فلسطینیان سالخورده‌ای که هنگام اشغال سرزمین‌شان جوان بودند و به درستی آن روزها را به یاد دارند می تواند سودمند و پر از نکته باشد.

کتاب « تا فراموش نشوی» مجموعه‌ای از مشاهدات زنان و مردان آواره فلسطینی درمورد نحوه اشغال سرزمین فلسطین و آوارگی صدها هزار نفر است که توسط خبرنگاران خبرگزاری قدس (قدسنا) به نام‌های ناهض منصور و رشید شاهین به صورت گفت‌وگو در نوار غزه، کرانه باختری، اردن و سوریه و نیز برخی منابع معتبر تهیه شده است.

چاپ سوم این اثر در ۱۸۴ صفحه و یک هزار نسخه به قیمت55 هزار تومان منتشر شده است.

«نبرد نابرابر»

کتاب حاضر در راستای مبارزه امپریالیسم و صهیونیسم با حقوق ملّت فلسطین و با اصل عدالت، داستان سرزمینی بدون ملّت برای ملّتی بدون سرزمین نیست، بلکه بیان‌گر تراژدی غمبار و تأثّر‌برانگیز مدنیّت غرب در آغاز هزاره سوم میلادی است.

مساله فلسطین صرفاً مربوط به مردم فلسطین یا جهان عرب یا عالم اسلام نیست، بلکه با فطرت انسان بر کره زمین مرتبط است. حسن واعظی در کتاب «نبرد نابرابر» به لایه‌های زیرین و پنهان این حاکمیّتِ ظالمانه رخنه کرده و خواننده را نیز هدایت می‌کند. صهیونیسم چیست؟، رابطه آن با قدرت‌های استکباری چگونه است؟، چرا و چگونه بر فلسطین حاکم شده‌اند؟ چه برنامه‌هایی برای تسلّط بر جهان دارند؟ چرا با اسلام و ایران دشمن‌اند؟ و ده‌ها پرسش دیگر در این اثر مطرح و تجزیه و تحلیل‌شده و دید خوانندگان را به خیلی از مسائل باز می‌کند.

در این کتاب خواننده با زوایای دیگری از چهره صهیونیسم و ظلمی که بر مردم سرزمین فلسطین روا می‌دارد، آشنا می‌شود و به کمک این کتاب می‌تواند تا حدودی با اهداف شوم رژیم صهیونیسم  آشنایی پیدا کند.

چاپ سوم این کتاب نیز در ۲۴۵ صفحه با قیمت ۴۵ هزار تومان در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.


ایبنا