مرمت عقدنامه قرن 13 هجری قمری در آرشیو ملی ایران


1812 بازدید

مرمت عقدنامه قرن 13 هجری قمری در آرشیو ملی ایران

تهران - کارشناسان حفاظت و نگهداری سازمان اسناد و کتابخانه ملی یک برگ عقدنامه مربوط به سال 1239 هجری قمری را مرمت و بازسازی کردند.
 
به گزارش ایرنا از سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، این عقدنامه که در ابعاد 45 در 71 سانتی متر است، دارای آسیب هایی مانند لایه پشتیبان غیر اصولی، لکه های نامناسب و پارگی بین خطوط بود که پس از اقدامات اولیه شامل آسیب شناسی، اسیدزادیی و آفت زدایی، لایه پشتیبان غیر اصولی را از آْن جدا کردند.

پس از این جداسازی،با کاغذ مرمتی همرنگ و هم ضخامت سند، مراحل بازسازی و مرمت انجام شد. گفتنی است سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به عنوان مرکز اصلی مرمت، بازسازی و حفاظت از منابع در کشور محسوب می شود و در همین راستا هرساله دوره های آموزشی را برای کارشناسان مرمت داخلی و خارجی برگزار می کند.

 

* تعقیب جلال آل احمد در «جای پای جلال» منتشر می شود

نگاهی دوباره به شهرهایی که جلال آل احمد در سفرهای خود آنان را تک نگاری کرده بود، با قلم مهدی قزلی منتشر می شود.

تک نگاری های مهدی قزلی از استان خوزستان، شهرهای یزد، کرمان، مشهد اردهال، اسالم و روستاهای اورازان، ایراهیم آباد و سگز آباد در قالب کتابی با نام «جای پای جلال» گرد آوری شده و مراحل آماده سازی را به سر می برد.

تفاوت «جای پای جلال» با تک نگاری های جلال آل احمد، اضافه شدن سفرنامه ای به اسالم که وی در آن درگذشته، است. قزلی در سفر خود به اسالم به اطلاعات دست اولی از زندگی آل احمد و همسرش سیمین دانشور دست پیدا کرده است و حتی موفق به مصاحبه با همسر سرایدار جلال آل احمد نیز شده است.

کتاب تاب «جای پای جلال» سفرنامه ای به برخی شهرهای کشورمان است که به زودی از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار می شود.

 

*برگزاری نشست تخصصی « بررسی وتحلیل آثار حافظ ابرو، جغرافی دان و مورخ ایرانی»

نشست تخصصی ˈبررسی وتحلیل آثار حافظ ابرو، جغرافی دان و مورخ ایرانی قرن نهم هجریˈ دوشنبه 6 آبان ماه 92 ساعت 10 در ساختمان آرشیو ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می شود.

در این نشست که به همت پژوهشکده اسناد و به مناسبت ششصدمین سال درگذشت حافظ ابرو برگزار می شود، سید صادق سجادی، سید علی آل داوود و غلامرضا امیرخانی سخنرانی می کنند.


ایرنا