رویدادهای فلسطین دراسفندماه 92


1737 بازدید

رویدادهای فلسطین دراسفندماه 92

اصرار بر حفظ هویت یهودی اراضی اشغالی و تایید ضمنی ابومازن

  پافشاری بر حفظ هویت یهودی اراضی اشغالی، تایید ضمنی ابومازن و مخالفت گسترده فلسطینیان با حفظ "هویت یهودی" یکی از مهمترین دغدغه های امروز رهبران سیاسی و فکری رژیم صهیونیستی است. اصرار رهبران این رژیم برای به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان کشور یهودی در روزهای اخیر و در جریان مذاکرات با تشکیلات خودگردان با باصطلاح میانجیگری دولت آمریکا نیز موید این امر است.
در روزهای آغازین اسفند ماه 92 نیز ما شاهد تلاشهای گسترده مسئولان رژیم صهیونیستی در راستای تحمیل به رسمیت شناختن کشور یهودی به فلسطیان با هدف "حفظ هویت" در حال اضمحلال این رژیم بودیم.
در این زمینه  کنفرانسی تحت عنوان "هویت اسرائیل به عنوان کشور یهودیان" در قدس برگزار شد. در این کنفرانس تاکید شد که " پیش از درخواست از تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر به رسمیت شناختن یهودیت اسرائیل، باید قانونی را در این زمینه به تصویب رساند.
از سوی دیگر کمیته وزارتی قانونگذاری پاررلمان رژیم صهیونیستی نیز هفته گذشته پیش نویس قانونی را به تصویب رساند که به موجب آن نهادهای عربی که اسرائیل را به عنوان «کشوری یهودی» به رسمیت نشناسند، مجوز تاسیس دریافت نخواهد کرد. لازم به ذکر است که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان کشوری یهودی را به نظر سازمان ملل در این مورد مرتبط دانست و در سخنرانی هفته گذشته خود برای دانشجویان اسرائیلی تصریح کرد: یاسر عرفات در سال 1993 اسرائیل را به رسمیت شناخت و از آن زمان تاکنون ما همواره موافقت خود با این مساله را اعلام کرده ایم و اگر اسرائیل می خواهد به عنوان کشوری یهودی به رسمیت شناخته شود، باید به سازمان ملل مراجعه کند و در صورت موافقت این سازمان، ما نیز آن را خواهیم پذیرفت.


تلاش برای تصویب طرح خطرناک "وطن جایگزین" برای آوارگان فلسطینی
موضوع "وطن جایگزین " برای فلسطینیان نیز در نیمه اول اسفند ماه یکی از بحث بر انگیزترین موضوعات در صحنه فلسطین بود. افشای پاره ای از اخبار و اطلاعات و اظهارات محمود عباس رئیس تشکیلات رام الله مبنی بر اینکه با بازگشت 5 میلیون آواره فلسطینی به سرزمینشان، اسرائیل در دریای ملت فلسطین غرق نخواهد شد، حاکی از چشم پوشی از مسئله بازگشت در راهکارهای ارائه شده از طرف وزیر خارجه آمریکا است.
اظهارات مقامات برخی کشورهای عربی از جمله اردن و عربستان نشان می دهد که تلاش های گسترده ای برای اسکان آوارگان فلسطین در کشورهای عربی و پرداخت غرامت به آنان انجام گرفته است. بر پایه ی اخبار منتشره در مورد مباحث محرمانه در چشم پوشی از حق بازگشت، کشورهای حوزه خلیج فارس هزینه های مربوط به اسکان آوارگان فلسطین در محل سکونتشان را تامین می کند و مقامات این کشورها به آوارگان فلسطینی حق اقامت دایم می دهند.
از سوی دیگر، روزنامه الحیات چاپ لندن نوشت که دولت اردن تصمیم دارد که تمامی حقوق مدنی فرزندان زنان اردنی را به رسمیت بشناسد که این اقدام مقدمه اتخاذ تصمیمات ویژه در مورد اسکان آوارگان فلسطینی مقیم اردن به شمار می آید. البته این موضوع با واکنش ملک عبدالله دوم پادشاه اردن همراه بود. وی در جریان دیدار با مسئولان اجرایی، قانونگذاری و قضایی و شخصیت های پارلمانی ضمن اشاره به اینکه اردن اردن است و فلسطین فلسطین، تصریح کرد که اردن همواره قادر به حمایت از منافع عالی ملی به ویژه مسائل مربوط به راه حل نهایی در جریان مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی بوده و خواهد بود.

 

حکم دادگاه مصر علیه جنبش حماس
سه شنبه سیزدهم اسفند ماه دادگاه قاهره حکمی را صادر کرد که براساس آن، جنبش حماس را یک "سازمان تروریستی" خوانده و این جنبش را ممنوع الفعالیت و مقرها و دارائی های آن در مصر را مصادره کرد. این حکم در حالی صادر شد که چندی پیش "سمیر صبری"، یکی از وکلای مصری دادخواستی را به عدلی منصور، رئیس جمهور موقت مصر و محمد ابراهیم، وزیر کشور مصر ارائه داده بود با این ادعا که بسیاری از کشورها حماس را در لیست سازمان های تروریستی قرار داده اند، از این رو وی از مقامات مصری خواسته بود تا هرچه سریعتر حماس را به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام کنند.
این اقدام دادگاه مصر با واکنش گسترده شخصیت های فلسطینی، مصری، عربی و اسلامی مواجه شد. بسیاری از سیاستمداران مصر حکم دادگاه علیه حماس را یک خیانت بزرگ دانسته و تاکید کردند که این حکم تنها از اهداف و خواسته های دشمن صهیونیستی حمایت کرده و تجاوزات و جنایت های این رژیم علیه ملت فلسطین را توجیه می کند.در عین حال جنبش حماس حکم دادگاه قاهره را محکوم و تاکید کرد که این اقدام مسئله فلسطین را هدف قرار داده است. سامی ابو زهری، سخنگوی جنبش حماس گفت: «این حکم به وجهه مصر و نقش این کشور در قبال مسئله فلسطین لطمه وارد می کند و نشانگر موضع مخالف مصر علیه مقاومت فلسطین است.»


سخنان نتانیاهو در اجلاس ایپک، سوت پایان مذاکرات ؟!
نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جریان سخنرانی خود در کنگره سالانه لابی یهودی آمریکا «آیپک» در واشنگتن تصریح کرد که ابو مازن بدون هیچ عذر و بهانه ای و بدون هر گونه تاخیر و تعلل، باید هویت یهودی "کشور اسرائیل" را به رسمیت بشناسد و به ملت فلسطین بگوید که به رغم اختلاف جغرافیایی میان فلسطین و رژیم صهیونیستی، هیچ اختلافی بر سر حق "ملت یهود" در زمینه داشتن کشور وجود ندارد. وی در جریان این سخنرانی مخالفت خود با استقرار نیروهای بین المللی در کرانه باختری در قالب هر گونه توافق صلحی در آینده را اعلام کرد.
نبیل شعث از رهبران جنبش فتح در واکنش به اظهارات نتانیاهو تصریح کرد که «نتانیاهو به صراحت مبانی صلح و اصول مذاکرات نهایی سازش را که ما بر سر آنها با طرف آمریکایی توافق کرده بودیم، زیر پا گذاشت و راه حل ارائه شده برای مساله مرزها، آوارگان، شهرک سازی و تمامی مسائل مشمول حل نهائی را ملغی اعلام کرد.» شعث اظهارات نتانیاهو را نوعی به چالش کشیدن دولت آمریکا و به شکست کشاندن تمامی راه حل های مبتنی بر مشروعیت بین المللی و راهکار تشکیل دو کشور و نیز عدم پذیرش حقوق ملت فلسطین دانست و گفت:« اگر دولت آمریکا هم با این مساله موافقت کند ـ که احتمال آن بعید است ـ ما با آن مخالفت می کنیم.»


قدسنا