سالن «خلیج فارس» در نمایشگاه کتاب


1556 بازدید

سالن «خلیج فارس» در نمایشگاه کتاب

نام بلند «خلیج فارس» از ماندگارترین اسامی در جغرافیای ایران است که با هویت کشورمان پیوندی ناگسستنی دارد. به همین دلیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امسال کوشیده است از فرصت مغتنم نمایشگاه کتاب بهره برده و به صیانت از این نام بزرگ بپردازد. امسال در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران سالن جداگانه ای به موضوع «خلیج فارس» اختصاص یافته و برنامه های متعدد و متنوعی در آن اجرا می شود . این سالن مشتمل بر بخش‌های نمایشگاهی، نقشه‌های تاریخی خلیج فارس که از دوران گذشته به زبان‌های مختلف به چاپ رسیده، معرفی جاذبه‌های توریستی، تاریخی، اقلیمی و زیست‌محیطی خلیج فارس، نمایشگاه کتاب، پایان‌نامه‌های مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، اسناد و مدارک تاریخی و اطلس خلیج فارس در آینه اسناد است. مجموعه کتابهای مربوط به تاریخ و ژئوپلیتیک خلیج فارس ، مجموعه کتابهای مربوط به جغرافیا و مسائل زیست محیطی خلیج فارس و بنادر تابعه ، مجموعه کتابهای مربوط به سابقه فعالیتهای استعماری بیگانگان در خلیج فارس ، مجموعه کتابهای مربوط به  رشته اقدامات نظامی رزمندگان اسلام در سالهای دفاع مقدس در جبهه های دریایی جنوب کشور ، لباسها و پوشش های خاص مردم خلیج فارس ، نقشه های تاریخی خلیج فارس از گذشته های دور ، تصاویر مربوط به زندگی اقوام ساکن در خلیج فارس و تصاویر مربوط به محصولات دریایی خلیج فارس از جمله مواردی است که در سالن خلیج فارس در نمایشگاه کتاب مشاهده می شود . نمایشگاه صنایع‌دستی و آثار هنری استان‌های ساحلی خلیج فارس و نمایش فیلم‌های مستند تاریخی مرتبط با خلیج فارس از دیگر برنامه‌های این سالن است. در این نمایشگاه آثار باقی مانده از گذشته که تاکنون به نمایش در نیامده است شامل سند اجاره کنسولگری بریتانیا در بوشهر که در آن مهر کنسولگری «پرشین گلف» به چشم می خورد ، ارائه یک عدد کبریت که در حدود 80 سال قبل در چکسلواکی تولید شده و نام خلیج فارس بر آن ذکر شده است و نقشه‌ای چاپ آلمان که در آن نام خلیج ایران دیده می شود ، ارائه شده است.

  برگزاری همایش‌های علمی که طی آن صاحب‌نظران، اندیشمندان و سفرا در زمینه‌های گوناگون مرتبط با خلیج فارس به سخنرانی می‌پردازند از دیگر برنامه‌های 10 روز برپایی نمایشگاه است.

دکتر فرشید فروزانفر استاد دانشگاه و از محققان رشته تاریخ که در زمینه تحولات خلیج فارس صاحب اثر می باشد می گوید این بخش از نمایشگاه و ایجاد اینگونه قسمتها به دلیل آنکه سبب ارتقاء معلومات عمومی بازدیدکنندگان و علاقه مندان به مطالعه تاریخ و جغرافیا و شرایط زندگی اقوام مختلف کشورمان می شود همراه با سخنرانیها و پرسش و پاسخ ها و توضیحات مستند مجریان به مراتب مفیدتر از به نمایش درآوردن صرف آثار ناشران است . وی گفت در پشت ایده برپایی نمایشگاه کتاب باید اعتقاد به آموزش و روشنگری همگانی وکمک به بالندگی فکری مردم به ویژه نسل جوان باشد و برپایی سالنی به نام خلیج فارس از این دیدگاه ستودنی است . وی اظهار امیدواری کرد از این گونه بخشها در نمایشگاههای آینده راجع به اقوام سایر قسمتهای خاک ایران عزیزمان تشکیل شود .

سالن خلیج فارس همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مساحتی حدود 300 مترمربع تا 20 اردیبهشت در طبقه دوم شبستان مصلی امام خمینی (ره) پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.