استقبال مردم از رمان‌های تاریخی در نمایشگاه کتاب قزوین


1931 بازدید

 استقبال مردم از رمان‌های تاریخی در نمایشگاه کتاب قزوین

نویسنده رمان «شاهزاده امی‌تیس» به بهانه برپایی نمایشگاه کتاب قزوین که از 13 تا 30 تیر در سرای سعدالسلطنه این شهرستان برپاست، گفت: استقبال از رمان‌های تاریخی در این نمایشگاه قابل توجه بود.-
به‌ گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در نمایشگاه کتاب قزوین که طی 13 تا 30 تیر در سرای سعدالسلطنه شهرستان قزوین برپاشده، بیش از 10 ناشر بومی در 10 غرفه تازه‌های کتاب‌های داستانی، هنری و مذهبی خود را به نمایش گذاشته‌اند.

مرتضی صفری، پژوهشگر و نویسنده رمان‌های تاریخی که از این نمایشگاه دیدن کرده است، درباره برخی ویژگی‌های آن گفت:‌ رویکرد مردم به خرید کتاب‌های داستانی در این نمایشگاه چشمگیر بوده؛ به‌طوری که تاکنون 200 جلد از رمان دو جلدی هزار و 600 صفحه‌ای‌ام با عنوان «شاهزاده امی‌تیس» به فروش رفته است.

نویسنده رمان دو جلدی «شاهزاده امی‌تیس» گفت: توجه زیاد مردم به رمان‌های تاریخی باعث دلگرمی‌ام شده و خوشحالم که می‌بینم بیشتر این کتاب‌ها از سوی زنان خانه‌دار خریداری شده‌اند.

صفری با بیان این‌که توجه کتابخوانان به رمان «شاهزاده امی‌تیس» بیش از سایر کتاب‌هایش بوده، عنوان کرد: طبق اسناد تاریخی، شاهزاده امی‌تیس همنسر افسانه‌ای کوروش همواره در کنار او بوده و وی را در لحظات سخت و دشوار زندگی یاری کرده است.

وی افزود: کوروش بر خلاف سایر پادشاهان کهن فقط یک زن داشته و این زن با القای اندیشه‌های والایش به همسر و اطرافیانش، باعث نیک‌نامی جامعه ایرانی شده است.

صفری با یادآوری سختی نگارش رمان‌های تاریخی گفت: درباره کوروش تاکنون بیش از هزاران عنوان کتاب نوشته شده اما درباره همسران وی اطلاعات بسیار کمی در دسترس است.

وی بیان کرد: در بعضی کتاب‌های تاریخی نام‌های دیگری برای یگانه همسر کوروش به‌ کار رفته که من نام شاهزاده امی‌تیس را حقیقی‌تر از سایر نام‌ها دانسته و به‌همین‌ دلیل آن‌را به عنوان سوژه داستانم انتخاب کرده‌ام.

این نویسنده 43 ساله گفت:‌ خواننده‌های رمان «شاهزاده امی‌تیس» بارها به‌من گفته‌اند که ضمن مطالعه این رمان، بارها خندیده و بارها گریه کرد‌ه‌اند و به این ترتیب مشخص می‌شود که موضوع رمان قابلیت تاثیرگذاری ژرف بر افراد را دارد.

صفری اظهار کرد: امیدوارم که مسوولان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران یا تهیه کنندگان فیلم‌های سینمایی این رمان را بخوانند و تصمیم‌های شایسته‌ای برای فیلمسازی اخذ کنند.

مرتضی صفری، نویسنده و پژوهشگر جوان ساکن قزوین است. از وی تاکنون رمان‌های تاریخی با نام‌های «شاهزاده امی‌تیس»، «من پارمیس هستم فرزند بردیا»، «پریساتیس و شمشیر خدایان»، «منصور»، «زوال ملک‌طاووس»، «داستان‌های کهن پنج قصه 1»، «داستان‌های کهن پنج قصه 2»، «داستان‌های کهن پنج قصه 3»، «داستان‌های کهن پنج قصه 4»، «داستان‌های کهن پنج قصه 5»، داستان« عزیزجان» و سه سفرنامه با عنوان‌های «رویای شیرین از پاریس تا برلین»، «مدینه من مدینه تو» و «اقلیمی به‌نام حسین(ع)» از سوی انتشارات سایه گستر قزوین منتشر شده است.

نمایشگاه کتاب قزوین تا 30 تیر در سرای سعدالسلطنه شهرستان قزوین برپاست.


ایبنا