جامعه‌شناسی انتخاب یازدهم» و سونامی رای در روزهای آخر


1488 بازدید

جامعه‌شناسی انتخاب یازدهم» و سونامی رای در روزهای آخر

کتاب «جامعه‌شناسی انتخاب یازدهم» نوشته علی دارابی با عنوان فرعی «تحلیلی بر فضای انتخابات ریاست جمهوری و رفتار رای‌دهی ایرانیان» منتشر شد.-
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر ضمن بررسی سه الگوی جامعه‌شناختی، روانشناختی سیاسی و نظریات هفت‌گانه برآمده از آن‌ها درباره انتخابات، به تحلیل یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و چرایی رای آوری حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی می‌پردازد.

این پژوهش نقش جریانات سیاسی، نخبگان، رسانه ملی و بیگانگان، صنعت نظرسنجی در انتخابات و راستی آزمایی آن‌ها را بررسی و در نهایت پدیده سونامی رای و تغییرات شگرف در رفتار شهروندان ایرانی در روزهای آخر انتخابات را تحلیل کرده است.

این نوشتار در هشت فصل با عنوان‌های انتخابات و رفتار انتخاباتی در جمهوری اسلامی، مقام معظم رهبری و انتخاب یازدهم، آرایش نیروها و جریان‌های سیاسی قبل از انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، عملکرد جریان‌های سیاسی در انتخابات یازدهم، تحلیل جامعه‌شناختی چرایی پیروزی حسن روحانی، رسانه‌ها و انتخابات یازدهم، نقدی بر نظرسنجی‌های انتخاباتی در انتخابات یازدهم، نشانگان، پیام‌ها و درس‌های انتخابات یازدهم تدوین شده است.

از جمله مباحث مورد بررسی «جامعه‌شناسی انتخاب یازدهم» می‌توان جامعه‌شناسی سیاسی انتخابات، رای زنان و مردان، میزان مشارکت سیاسی، نوع سیستم انتخاباتی و میزان رابطه آن با قدرت سیاسی در اشکال مختلف و در نهایت اطمینان و اعتماد مردم به هیات حاکمه را نام برد.

در بخشی از کتاب که در پشت جلد آن نیز درج شده، نوشته شده است: «در قرن بیستم به ویژه از 1960 میلادی دو موضوع عمده مشارکت سیاسی، انتخابات و رفتار انتخاباتی، محور مطالعات و پژوهش‌های صاحبنظران و تئوریسین‌های علوم سیاسی و جامعه‌شناسی قرار گرفته و زمینه‌ساز شکل‌گیری و پیدایش مکاتب سیاسی در این حوزه گردیده است؛ سه الگوی جامعه‌شناختی، روانشناختی سیاسی و اقتصاد سیاسی و هفت نظریه برآمده از آنها حاصل تلاش صاحبنظران برای پاسخ به دو پرسش اصلی بود؛ اول آن‌که آیا اصولا مردم در انتخابات شرکت می‌کنند و رای می‌دهند؟ و دوم آن‌که شهروندان به چه گروه‌های سیاسی یا نامزدهای انتخاباتی رای می‌دهند؟»

کتاب «جامعه‌شناسی انتخاب یازدهم» از سوی انتشارات همشهری در 120 صفحه به بهای چهار هزار و 500 تومان منتشر شده است.


ایبنا