درخواست تصویب لایحه استفاده از کتب دیجیتالی در کتابخانه‌های اروپا


1699 بازدید

درخواست تصویب لایحه استفاده از کتب دیجیتالی در کتابخانه‌های اروپا

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی «انسیب» (وب سایت رسمی مدرسه عالی کتابداری و علوم اطلاع رسانی) «دفتر انجمن های کتابخانه ها، اطلاعات و اسناد اروپا»، به اختصار «اِبلیدا»(EBLIDA)، از اتحادیه اروپا خواست با تصویب قانونی به کتابخانه ها مجوز ارایه کتاب های دیجیتالی (Ebook) را به کاربران خود بدهد.

موضعِ سیاست کتاب‌های دیجیتالی در کتابخانه های اروپا، حاصل دادخواست دفتر «ابلیدا» برای حقوق کتاب‌های دیجیتالی به زبان های مختلف است. «ابلیدا» بر اساس این دادخواست، خواهان حقوق خواندن کتاب های دیجیتالی برای شهروندان اروپایی، از جمله در کتابخانه ها شده است.

کتابخانه ها با استفاده از این حق، به شهروندان اروپایی امکان دسترسی آزاد به محتویات، اطلاعات و فرهنگ ها را به صورت دیجیتالی خواهند داد. شایان ذکر است که قانون کنونی اروپا در حال حاضر به کتابخانه ها مجوز ارائه این نوع خدمات، به ویژه در زمینه کتاب های دیجیتالی را نمی دهد.

به عقیده «ابلیدا» این‌که سیاست اسنادی کتابخانه ها تنها در دست ناشران باشد، غیر قابل قبول و مستلزم تغییر مهمی است. این امر با رسالت کتابخانه ها برای دسترسی آزاد کاربران به دانش و فرهنگ مغایر است.

بنابراین «ابلیدا» از کمیسیون اروپا درخواست کرده که با تبیین چارچوبی روشن برای حقوق نویسندگان به کتابخانه ها امکان خریداری کتاب های دیجیتالی و به امانت دادن آن ها را بدهد و در عین حال حقوق مناسبی را برای نویسندگان آثار و صاحب امتیازان در نظر بگیرد. همچنین با به روز رسانی چارچوب حقوقی برای کتاب های چاپی به کتابخانه ها امکان دهد که همچنان به ارائه خدمات به شهروندان اروپایی ادامه دهند.


ایبنا