مخالفت با انجمنهای ایالتی و ولایتی


4384 بازدید

مخالفت با انجمنهای ایالتی و ولایتی
موضوع : مخالفت روحانیون با شرکت نسوان در انتخابات1



شماره : 41ـ10396/ 15 ب 2 تاریخ 23/8/41

گیرنده : مدیریت کل اداره سوم

فرستنده : ساواک خوزستان



برابر گزارش ساواک دزفول در تاریخ 19/8/41 دو نفر از طلاب حوزه علمیه قم به ایستگاه بالارود وارد و تعدادى اعلامیه مربوط به مخالفت با شرکت زنان در انتخابات انجمنهاى ایالتى و ولایتى در آنجا پخش مى‏نمایند که بلافاصله جریان به وسیله مأمورین ساواک مزبور تعقیب و اعلامیه‏هاى پخش شده را جمع‏آورى ولى دو نفر طلاب نامبردگان به پل‏دختر عزیمت مى‏نمایند که موضوع به ساواک خرم‏آباد اطلاع داده مى‏شود.

رئیس ساواک استان خوزستان خاورى

رونوشت برابر اصل است.

اصل در پرونده 13ـ وـ الف

11/9/41

------------------------------------



1ـ به دنبال انحلال مجلسین در 19 اردیبهشت 1340 به دستور شاه، حدود یک ماه پس از آن (18 خرداد 1340) رژیم شاه اعلامیه‏یى در مورد انتخابات صادر و اعلام داشت که به زودى آئین نامه اجرایى قانون قدیم انتخابات اصلاح و انتخابات را از طریق کارت آغاز خواهد کرد. سیاست شاه در انحلال مجلسین تسریع در اجراى سیاستهاى جدید بود که شالوده آن را مستشاران خارجى او (آمریکائیها) طراحى کرده بودند. بیش از دو سال بود که رژیم شاه تمام مصوبات خود را بدون تصویب مجلسین قانونى تلقى مى‏کرد. در این مدت موجى از اعتراضات علیه سیاستهاى خود رأى و غیر قانونى شاه در نقاط مختلف کشور شکل گرفته بود که هر کدام بوسیله مأموران امنیتى تا بن دندان مسلح شاه در هم شکسته بود سعى مى‏کردند صداى معترضین را در سینه‏ها خفه نموده و با دستگیرى و زندانى کردن جمع زیادى از مردم مسلمان

سرسپردگى خود را به اربابان خارجى به اثبات رسانند. شاه براى سر پوش گذاشتن به سیاستهاى غیر قانونى خود به دولت علم مأموریت داد در جهت تکمیل مقدمات اجرائى سیاستهاى جدید، انتخابات مجلس بیست و یکم را برگزار کند، و اصلاحات انجام یافته در آئین نامه اجرائى قانون قدیم انتخابات را، اجرا نماید، البته سیاست آن انحلال و این افتتاح چیزى جز این نبود که مجلس جدید مى‏بایست موافق سیاستهاى جدید و تابع بى چون و چراى شاه باشد، لذا انتخابات دوره بیست و یکم مقدمات را در نهم شهریور ماه 1342 تحت عنوان «کنگره آزاد زنان و آزاد مردان تشکیل و لیست نمایندگان مجلسین را اعلام نمود». این بار نیز دولت رسما انتخابات را به «انتصابات» تبدیل کرد. براى نشان دادن آغاز دوران جدید چند کرسى نیز به زنان داده شد. شاه طى دستورى کارگردانان اصلى انتخابات دوره بیست و یکم را تحت عنوان کمیته سه نفره مرکب از علم نخست وزیر و مجرى انتخابات) حسنعلى منصور (نخست وزیر آینده) و فردوست (رئیس سازمان بازرسى شاهنشاهى و رییس دفتر ویژه شاه) منصوب و مأمور بررسى صلاحیت افراد براى مجلس و انتخاب نهایى آنها شدند.

علاوه بر این، انتخابات کذائى شاه در جوّ حکومت نظامى و در فضایى برگزار شد که رعب و وحشت بر همه جا سایه افکنده و رهبران واقعى مردم در بازداشتگاهها به سر مى‏بردند، هر چند دولت سعى کرد تا با تبلیغات گسترده وضعیت را عادى نشان داده، این گونه وانمود کند که انتخابات در فضاى آزاد برگزار مى‏شود، در 26/6/42 مطبوعات وابسته به رژیم نوشتند «براى اولین بار در تاریخ مشروطیت در ایران، امروز، زنان در کنار مردان به پاى صندوقهاى رأى رفتند» با همه اینها طوفان اعتراضات این بار نیز وزیدن گرفت، مراجع عالیقدر و همیشه بیدار، و روحانیون و گروههاى مختلفى از مردم مسلمان و همیشه در صحنه، انتخابات را تحریم و با صدور اعلامیه‏هاى متعدد و برگزارى جلسات و میتینگ‏ها اعتراضات قاطع خود را در خصوص برگزارى انتخابات فرمایشى اعلام نمودند.

به برخى از گزارشهاى ساواک و اعلامیه‏هاى صادره در آن مقطع تاریخى، توجه فرمایید :

شماره : 12532/ س ت تاریخ : 7/6/42

موضوع : روحانیون

برابر اطلاع نامه‏اى از طرف کارگران مشهد براى آقاى میلانى نوشته شده که در آن در مورد چگونگى شرکت آنها در انتخابات از نامبرده استعلام شده است آقاى میلانى در پاسخ گفته‏اند که شرکت در انتخابات این دوره جایز نبوده و بر هر فرد مسلمان لازم است که در صورت امکان از دادن رأى خوددارى کند و خوشبختانه مردم چنان هوشیار شده‏اند و با تمام مراقبتهاى ظالمانه دستگاه دولت باز هم جلساتى در مورد همصدا بودن با روحانیون تشکیل مى‏دهند. ضمنا شیخ خالقى طلبه مدرسه عباسقلى‏خان مشهد در پاسخ این سئوال که آیا از جلسات نتیجه‏اى حاصل مى‏شود یا خیر و چه جلساتى کاملاً بر علیه دستگاه کار مى‏کند اظهار داشته است به طور کلى منظور از این جلسات تغییر دادن رژیم است

که آنهم مسلما عملى خواهد شد چون از قدیم بنیاد مشروطیت را علماء گذاشتند و باید اصلاح آنهم بدست علماء باشد.

اعلامیه مراجع دیگر

شماره : 1672/بخش 312 تاریخ : 2/6/42

موضوع : فعالیت روحانیون براى انتخابات

اطلاع رسیده حاکى است آیت‏اللّه‏ میلانى ـ شریعتمدارى ـ قمى ـ محلاتى ـ مرعشى نجفى و خمینى علاوه بر تماس و مذاکراتى که در مورد نقش آینده روحانیون دارند بوسیله تلفن با آیت‏اللّه‏ بهبهانى در تماس هستند و غیر از اعلامیه‏هائى که از طرف نجفى ـ میلانى و شریعتمدارى درباره تحریم انتخابات صادر گردیده تصمیم مهم دیگرى اتخاذ نشده و فقط اعلامیه دیگرى مجددا تهیه کرده‏اند و در نظر دارند براى چاپ به قم یا اصفهان بفرستند که مضمون آن مربوط به اعتراض به میتینگ و تظاهرات و فعالیتهاى انتخاباتى اخیر در تهران و شهرستانها است و در آن هر یک از این مطالب تشریح و

تفسیر کرده و نوشته‏اند این اقدامات هیچیک از طرف ملت ایران و مردم مسلمان نیست و مردم مسلمان با این اقدامات مخالف هستند و این اعمال با پول و زور دولت انجام مى‏شود و از این قبیل مطالب در این اعلامیه ذکر گردیده است و در ضمن افزوده‏اند که دولت از هرگونه اجتماع ملى جلوگیرى مى‏کند با حکومت نظامى مى‏خواهد انتخابات را انجام دهد و هنگامى که مسلمانها مى‏خواهند در مسجد اجتماع کنند و مطالب خود را بیان کنند جلوگیرى مى‏شود و با این حال مى‏گویند انتخابات آزاد است. روحانیون در نظر دارند در صورت انجام انتخابات و افتتاح مجلسین دستجاتى را به مجلس فرستاده و در آنجا متحصن گردند و خواسته‏هاى خود را به صورت بیانیه و نطق به اطلاع مردم و دولت برسانند و هم چنین موضوع تشکیل کنگره روحانیون مورد مذاکره است تا با حضور کلیه روحانیون درجه اول ایران و سرشناس سراسر کشور در تهران یا شهررى یا یکى از مساجد بزرگ بر قرار گردد و در این مورد روحانیون مشغول اقداماتى هستند. به پرونده آیت‏اللّه‏ میلانى ضمیمه شود. 5/6

تعداد نسخه : 5 نسخه گیرندگان : 3 نسخه در بخش 312 ـ اداره دوم ـ اداره سوم

الف ـ اعلامیه آیت‏اللّه‏ نجفى مرعشى در ارتباط با جو حاکم

بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحیم

اللهم انصر الاسلام ـ اللهم انصرالقرآن ـ اللهم انصر حماه‏الدین پروردگارا قرآن و خدمتگذاران بدین را یارى فرما. ملت غیور و مردم مسلمان ایران ! به طورى که مستحضرید دولت جبار و قانون شکن همچنان به رفتار ظالمانه خود ادامه داده و شعارش بى اعتنائى به قوانین اسلام و اصول آزادى و انسانیت شده است و با ارتکاب اعمال خلاف قانون و شرع پیوست احساسات دینى و ملى مردم مسلمان را به هیجان آورده و سیل نفرت و انزجار عمومى را نسبت به دستگاه بیشتر و شکاف عظیمى بین خود و ملت ایجاد مى‏کند و دانسته یا ندانسته مملکت را به پرتگاه نیستى و فنا نزدیکتر مى‏سازد و چنین تصور مى‏کند که اگر پس از گرفتارى مرجع عالیقدر حضرت آیت‏اللّه‏ خمینى دام بقائه و مرجع عالیقدر آیت‏اللّه‏ میلانى دام ظله را در منزلش زندانى کرد و ارتباط معظم‏له را با اجتماع قطع کند مى‏تواند در ثبات و استقامت روحانیت و ملت مسلمان در راه مبارزه علیه قانون شکنى خللى وارد کند. زهى تصور باطل ! زهى خیال محال! مردم مسلمان با استمداد از مقام ولایت حضرت صاحب‏الامر امام زمان ارواحنا فداه خود را موظف مى‏دانند در راه استقرار عدالت اجتماعى کوچکترین سستى و فتورى به خورد راه نداده و براى تحصیل این هدف مقدس از پاى ننشینند. حقیر لازم مى‏دانم ضمن اظهار تنفر از این اعمال غیر انسانى براى اعتراض نسبت به مظالم و فجایع بى شمار دستگاه حاکمه که منجر به این اوضاع مفتضح و انتخابات رسوا شده است مردم شریف ایران روز شنبه 16 جمادى الاولى برابر با 13 مهر ماه از صبح تا ظهر را اعتصاب و تعطیل عمومى بنمایند. از ساحت قدس ربوبى مسئلت مى‏نمایم به حق خاتون محشر جده سادات حضرت صدیقه کبرى روحى لها الفداء که این ایام مصادف با شهادت آن علیا مخدره مى‏باشد و دولت بدون اعتناء به نوامیس مذهبى جلوگیرى از مجالس اقامه عزاى آن بانوى اسلام مى‏نماید به عموم مسلمین فرج عطا فرموده، قرآن و اهل قرآن را خرسند و مسرور بنماید.

والسلام على من اتبع الهدى 12 جمادى اولى 1383

شهاب الدین الحسینى المرعشى النجفى.

محضر مبارک حضرت آیت‏اللّه‏ میلانى و حضرت آیت‏اللّه‏ نجفى و آیت‏اللّه‏ العظمى آقاى شریعتمدارى در این هنگام که دولت مقدمات انتخابات دوره 21 را فراهم نموده با توجه به نکات زیر:

1ـ آزادى نطق و بیان و قلم و تشکیل اجتماعات بطوریکه در همه جاى دنیا معمول است و از شرایط اولیه انتخابات آزاد مى‏باشد چنانچه بر همه کس واضح است ملت ما از تمام این مزایا محروم و خفقان و سانسور شدید در همه جا حکمفرماست.

2ـ انتخاباتى مورد قبول ملت است که کاملاً بر طبق قانون اساسى و متمم آن انجام شود و با توجه به اصل 27 متمم قانون

اساسى (قانون جدید انتخابات هنوز قانونیت پیدا نکرده و انتخاباتى که مطابق آن انجام شود از طرف ملت باطل است) ماده 22 و 25 قانون انتخابات صراحت دارد که آراء باید سفید و بى نشان باشد در صورتى که ورقه‏هایى که براى اخذ رأى داده مى‏شود ممهور به مهر اداره آمار و شماره کارت راى دهنده مى‏باشد و این مخالف با اصل مخفى بودن آراء است و تالى فاسد آن معلوم است.

3ـ صدور کارت باید تحت نظر انجمن نظارتى باشد که از طرف ملت باشد نه از طرف مأمورین آمار و مأمورین منتخب دولت که صلاحیت ندارند و تعداد کارتهاى الکترال معلوم نیست و احتمال هرگونه تقلب در آن امکان دارد. با توجه به نکات فوق آیا مردم اصفهان را اجازه شرکت در چنین انتخاباتى مى‏دهند یا خیر؟ خواهشمند است نظر مبارک را مرقوم فرمائید. «به امضاء عده‏اى از اهالى اصفهان»

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

در شرایط حاضر که براى مردم مسلمان هیچگونه آزادى در بیان و قلم نبوده و هر نوع اجتماعى جز از طرف وابستگان به دولت ممنوع مى‏باشد و با توجه به اینکه بسیارى از رجال صالح ملت به جرم حقگوئى و عدالت خواهى در زندان به سر مى‏برند و به کسانى هم که خارج زندانند کمترین آزادى داده نمى‏شود و همین طور منازل علماى بزرگ محصور بوده و مردم مسلمان از هر نوع مراجعه و کسب تکلیف محرومند با توجه به سائر نکاتى که در متن سئوال تذکر داده‏اید روشن است که هر نوع شرکت در چنین انتخاباتى شرعا و عقلاً جایز نبوده و اعلام مخالفت با آن وظیفه مى‏باشد. واللّه‏ ولى التوفیق «20 ع ل

1383

محمد هادى الحسینى المیلانى»

جواب دوم:

بسمه تعالى

با چنین شرایط و با توجه به خفقان فعلى و عدم آزادى مؤمنین چه در اجتماعات دینى و چه در قلم و بیان و سایر محاذیر مذکوره مشهوده در متن سئوال مداخله و معاونت در چنین انتخاباتى جائز نمى‏باشد در خاتمه از ساحت قدس الهى بوسیله حضرت ولى عصر روحى له الفداء استمداد نموده فرج مسلمین را مسئلت مى‏نمایم و السلام على من اتبع الهدى شهاب‏الدین الحسینى المرعشى النجفى

جواب سوم:

بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحیم

نکات مزبور فوق بسیار مهم و دقیق است و چون مصالح دین و مملکت منوط به انتخاب آزاد و انتخاب صحیح است لذا لازم است که مسلمانها سعى و اقدام کنند و شرایط انتخابات آزاد و صحیح را از اولیاء امور تحصیل و فراهم نمایند و اگر موفق نشوند و انتخابات به شکل غیر آزاد بماند نباید شرکت کنند زیرا شرکت مزبور ضرر دارد و فایده ندارد.

الاحقر سید کاظم شریعتمدارى ر. ک : اسناد انقلاب اسلامى، جلد 1، صص 6/195 و نهضت روحانیون ایران، جلد 4، صص

8/207

بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحیم

حضور مبارک حضرت مستطاب آیه‏اللّه‏ العظمى آقاى حاج سید احمد خوانسارى متع‏اللّه‏ المسلمین به طول بقائه بطوریکه خاطر مبارک عالى استحضار دارد هیئت حاکمه ایران و مقامات غیرمسئول تصمیم دارند نظریاتى را تحت عنوان آراء عمومى در معرض رفراندوم قرار دهند مستدعى است نظریات خود را در این مورد از نظر حکم شرع صریحا اعلام فرمائید. و چون شرکت در این رفراندم با مقدرات عامه مسلمین بستگى دارد آیا شرکت در آن را براى مسلمانان جایز میدانید یا خیر آنچه حکم الهى است صریحا مرقوم فرمائید.



بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحیم

الحمدللّه‏ رب‏العالمین و صلى‏اللّه‏ على محمد و آله الطاهرین ولا حول ولا قوة الا بااللّه‏ العلى العظیم کلیه تصویبنامه‏هایى که برخلاف شرع مقدس باشد حرام و شرکت در رأى به آنها شرکت در امر حرام و در حکم مبارزه با امام زمان ارواحناله‏الفداه میباشد و محرمات الهیه به تصویبنامه و آراء عمومیه حلال نمیشود حلال محمد حلال الى یوم القیمة و حرامة حرام الى یوم القیمه. الافقر احمدالموسوى الخوانسارى

ب ـ اعلامیه جامعه روحانیت آذربایجان.

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

در راه تشیید مبانى اسلام و استقرار حکومت مشروع و قانونى، جامعه روحانیت آذربایجان خود را موظف به اعلام مراتب ذیل به تمام جهانیان مى‏داند، و در راه تنویر افکار عمومى اقدامات دولت را در شئون حساس زندگى ملت یعنى در موضوع مذهب، اقتصاد، فرهنگ و دانشگاه، انتخابات مجلسین، سیاست خارجى، سیاست داخلى حقایق زیر را با کمال صراحت به اطلاع عموم مى‏رساند:

1. اقدامات دولت در موضوع مذهب :

اصل ماده 27 متمم قانون اساسى تصریح مى‏نماید که استقرار هر نوع قانونى در مملکت موقوف است به عدم مخالفت آن با موازین شرعیه و تشخیص این امر را اصل ماده 2 متمم قانون اساسى صریحا به عهده مراجع تقلید واگذار و نظریه آنان را مطاع و متبع شناخته است. در برابر دو اصل مذکور که در مورد دفاع از اسلام و حقانیت قوانین اسلامى تنظیم و تدوین گردیده است اقدامات خلاف قانون دولت عبارت است از پشتیبانى از اشاعه دهندگان مراکز فساد و عاملین خلاف ضرورت اسلام و بى اعتنائى به تعلیمات و احکام آسمانى و جلوگیرى از اصل امر به معروف و نهى از منکر و ممانعت از انتشار نظریات و اعلامیه‏هاى مراجع مسلم تقلید بر خلاف اصل ماده 20 متمم قانون اساسى.

2. در موضوع اقتصاد:

دولت که وظیفه داشته و دارد که از لحاظ اقتصادى رفاه ملى را تأمین نماید و از استقلال اقتصادى مملکت دفاع نماید نه تنها با توسل به سیاست‏هاى مخرب اقتصادى مانند سیاست دروازه‏هاى باز و نظائر آن عجز خود را در مسئله اقتصاد نشان داده بلکه در اثر همین بى کفایتى و بى توجهى وضع بازار محتضر و فقدان در آمد عمومى مملکت را تا پرتگاه اضمحلال اقتصادى کشانده است. حالیه وضع طورى شده کشورى که وارث ثروتهاى سرشار و صاحب ذخائر قیمتى نفت و محصولات نفتى است. دست گدائى به هر اجنبى مى‏گشاید و در انتظار وامهاى خارجى که شوم‏ترین نفوذ سیاسى اجنبى را به دنبال دارد دقیقه شمارى مى‏کند.

3. در موضوع فرهنگ و دانشگاه.

امروز بر همه مسلم گردیده است که برنامه فرهنگ و دانشگاه نه جوابده احتیاجات مملکت است و نه با تعالیم اسلامى و حتى نه با برنامه‏هاى ملل مترقى مطابقت دارد و در راه مبارزه با بى‏سوادى نیز اگر از سخنى پراکنى‏هاى بیهوده دولتى صرف نظر کنیم دولت با مقرر داشتن شهریه و یا به عبارت دیگر با مقرر نمودن مالیات بر تحصیل، و در دانشگاه با مقرر کردن مبلغ هنگفت و کمر شکن 10500 تومان فرزندان ملتى را که گفتیم به درد خانمان سوز فقر اقتصادى مبتلا است از ورود به مدارس و دانشگاهها عملاً ممنوع داشته است.

4. در موضوع انتخابات مجلسین :

بدون شک هیچ یک از اعمال خلاف شرع و قانون دولت به اندازه دسایس آن در انتخابات افتضاح‏آمیز نبوده است، در حالى که قاطبه ملت با ابراز کمال انزجار از انتخابات فرمایشى خود را کاملاً کنار کشیده و نقش تماشاچى را ایفا مى‏کرد دولت به

نام ملت ستم دیده بى دادرس، کاندیداهائى که علنا مخالفت خود را با فتاواى مراجع محترم تقلید نشان دادند بر ملت تحمیل نمود و آقاى نخست‏وزیر بنا به عادت همیشگى در مقابل آراء مأخوذه در تبریز (وکیل اول 2283 راى ـ وکیل آخر 1222 رأى کیهان شماره 6048 مورخه 28/6/42) بالصراحه اعلام نمود که گویا کمى آراء در اثر مصادف شدن انتخابات با فصل خرمن دهقانان و ییلاق کردن ایلات و عشایر بوده (کیهان شماره 6046 مورخه 26/6/42) ولى اعتصابات عمومى بازارها و اصناف ـ ابراز تنفرهاى طبقات مختلف مردم و احکام تحریم مراجع تقلید و بالاخره عدم وجود ایلات و عشایر را در شهر فراموش نموده که متجاوز از سیصد هزار نفر جمعیت دومین شهر ایران تنها دو هزار وخورده‏اى از ترس توقیف حقوق

ـ انفصال خدمت ـ به اجبار سازمانهاى پلیس رأى داده و در سایر شهرستانها نیز همین قانون اجرا مى‏شد، ولى معلوم نیست این وکلاى بى موکل به چه نحو خود را وکیل قاطبه ملت خواهند نامید؟! به عبارت واضح‏تر دولت در مسئله انتخابات یعنى حیاتى‏ترین مسئله ملت بى‏شرمى را به جائى رسانده که از بر ملا شدن این آمارهاى ضد و نقیض در رفراندم و انتخابات نیز هیچ گونه شرمى ندارد. علیهذا جهانیان باید بدانند که مصوبات این مجلس از نظر ملت ایران داراى هیچ گونه ارزش و اعتبارى نبوده و نیست و نیز امضاء کنندگان اعلامیه حقوق بشر بدانند که ملت ستم دیده و رشید ایران از این همه همکارى و سکوت آنان کمال انزجار را داشته و دولت‏هاى بزرگى که در برابر خواسته‏هاى مردم از افراد ضد دینى و ملى حمایت مى‏کنند با دیده تنفر نگریسته و روحانیت نیز از طرف ملت بدین وسیله کمال تنفر خود را اظهار مى‏دارد.

5. در زمینه سیاست خارجى :

معلوم است دولتى که هیچ گونه ریشه‏اى حتى در میان ملت خود ندارد چگونه مى‏تواند در بین دول دیگر وجهه و اعتبارى داشته باشد؟ محافل بین‏المللى امروزه به مملکت ما به نظر مستعمره‏اى که طلاى سیاهش را به رایگان از دست مى‏دهد و در عوض فقر و اسارت دریافت مى‏دارد نگاه مى‏کنند. امروزه همه مى‏دانند که بیگانگان، صنایع نفتى ما را درید قدرت خود دارند و در واقع خون و شیره حیاتى ملت ما را بى‏رحمانه مى‏مکند. آیا نه این است که دولت مسئول این یغماگرى ثروت عظیم ملى است؟ کیست که نداند این انتخابات فرمایشى نیز به همین منظور یعنى تاراج بیشتر ثروتهاى بى‏کران و عظیم

نفتى ما صورت نگرفته است؟ کیست که نداند همین مجلسین دوره بیست و یکم براى صحه گذاشتن به قراردادها و تعهدات و اعمال خلاف قانونى که تا امروز صوت گرفته از طرف دولت خلق نگردیده است؟

6. در زمینه سیاست داخلى :

اختناق و فشارها و عدم آزادى بیان و قلم و صدها تضییقات دیگر موضوع‏هائى هستند که ملت مبارز ایران با آنها آشناست راه مبارزه خود را با این همه ستم‏ها و حق شکنى‏ها به خوبى مى‏شناسد فقط در این مورد مخاطب جامعه روحانیت آذربایجان، ملل مترقى جهان عموما و ملتهاى مسلمان خصوصا مى‏باشد. ما با صداى رسا به سمع تمام جهانیان مى‏رسانیم که ملت ستم دیده ایران در زیر این همه فشارها، حبس و تبعیدها، شکنجه‏ها و کشتارها، دیگر به ستوده آمده است. مبارزات شجاعانه ملت ایران، تعطیل چهار روز اخیر مردم آذربایجان انعکاسى از صداى ملت ستم کشیده‏اى است که در زیر ضربات بى‏رحمانه دولت غیر قانونى فعلى به قیمت جان و مال و هستى خود مبارزه مى‏کند. ملت ایران امروزه با توجه به فرامین دین مقدس اسلامى و على رغم فشارها و حبسها و زجر و شکنجه‏ها که متوجه رهبران دینى و ملى مخصوصا حضرت آیت‏اللّه‏ العظمى آقاى خمینى مدظله و سایر آیات و حجج اسلام و اساتید دانشگاه است با تمام قوا، خود را براى ادب کردن عناصر ناپاکى که به حریم مقدس اسلام و حاکمیت ملى ایران اسائه ادب نموده‏اند آماده کرده است، و به همین عنایات خاصه حضرت ولى عصر عجل‏اللّه‏ تعالى فرجه و در تحت لواى آزادى بخش مراجع تقلید، تا تحقق تمام آمال دینى و ملى این نهضت مقدس ادامه خواهد داشت. به طور قطع پیروزى نهائى از آن ملت خواهد بود. دوم مهر ماه 1342 حسن الحسینى انگجى ـ سید محمد بادکوبه‏اى ـ ابوالقاسم گرگرى ـ احمد اهرى ـ محمد على قاضى طباطبائى ـ عبداللّه‏ مجتهدى ـ سید احمد خسرو شاهى ـ سیدمرتضى مستنبط غروى ـ عبداللّه‏ مجتهدى سرابى ـ عبدالحسین غروى ـ سید محمد على انگجى ـ جعفر اشراقى ـ محسن شربیانى ـ محمد غروى توتونچى ـ محمود الموسوى الخلخالى ـ عبدالحمید شربیانى ـ سید یوسف الهاشمى ـ حسن شریعت [ناخوانا] ـ حسین گوگانى ـ سیدمهدى دروازه‏اى ـ سید محسن دهخوارقانى ـ حسن ناصرزاده ـ محمد حسین انزابى ـ ولى‏اللّه‏ اشراقى ـ سید کاظم شبسترى. از طرف علماى آذرشهر : حسن رسولى ـ حسین طباطبائى ـ علیقلى آذر شهرى. از طرف علماى مرند على‏اکبر المرندى ـ الحاج سیدخلیل الحسینى و چند امضاى جمع دیگر.

ر. ک : نهضت روحانیون ایران، جلد 4، صص 208 تا 312